Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta

red

Hans Poelzig był jednym z najważniejszych architektów niemieckich początku XX wieku. Był scenografem filmowym i teatralnym oraz jednym z głównych działaczy Werkbundu.

Hans Poelzig w 1927 roku
Hans Poelzig w 1927 roku
Fot. By Alexander Binder - Scan from book: Rainer Metzger, Berlin : die Zwanzigerjahre. Kunst und Kultur 1918-1933, Wien 2006, p. 140, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3098687

Hans Poelzig

Hans Poelzig (1869 - 1936) wywarł ogromu wpływ na architekturę początku XX wieku. Współcześni mu i przede wszystkim jego uczniowie szanowali go zarówno jako pioniera na polu architektury, jak i jako "Mistrza" i wspaniałą osobowość artystyczną. Poelzig bardziej niż inni twórcy tamtych czasów pozostawał wierny idei artystycznej natury architektury, wierząc, że "forma symboliczna" znaczy więcej niż jakiekolwiek względy funkcjonalne i społeczne, a nawet polityczne.

Hans Poelzig był osobowością przerastającą niemal wszystkich przedstawicieli niemieckiej sceny architektonicznej pierwszej połowy XX wieku: ze względu na swoje projekty, pracę nauczyciela (uważany był za doskonałego wykładowcę) i w końcu - dzięki barwnej osobowości, inteligencji, dowcipowi i temperamentowi. Nie ma chyba żadnej dziedziny architektury, w której nie wykazałby się aktywnością i nie wyznaczył nowych standardów: projektował domy prywatne i całe fragmenty miast, architekturę przemysłową, teatry, kina, stoiska wystaw targowych, stacje radiowe.

Dawny biurowiec IG Farben we Frankfurcie nad Menem.Proj. Hans Poelzig
Dawny biurowiec IG Farben we Frankfurcie nad Menem.Proj. Hans Poelzig
Fot. By Hannes72, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=211641

Hans Poelzig - realizacje

W schyłkowym okresie Republiki Weimarskiej Poelzig był jednym z najbardziej znanych niemieckich architektów. Projektował wielkie założenia urbanistyczne jak berlińskie centrum wystawowe czy biura IG we Frankfurcie nad Menem - główną siedzibę jednego z najważniejszych wówczas europejskich koncernów.

Szczególnym aspektem twórczości Poelziga, który sprawia, że jest on postacią interesującą do dzisiaj, jest jego działalność na polu wielu dziedzin sztuki i mediów. Był zapalonym projektantem, malarzem, którego prace olejne antycypowały późniejszy nurt Action Painting, pasjonowały go teatr i film. Nie stronił też od projektowania porcelany, fontann, klamek, a także budowania scenografii dla filmu i sztuk teatralnych. Najchętniej zresztą sam zostałby reżyserem. Ta skłonność widoczna jest w jego architekturze, która odznacza się charakterystycznymi scenicznymi elementami i dużą swobodą.

Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu. Proj. Hans Poelzig
Pawilon Czterech Kopuł we Wrocławiu. Proj. Hans Poelzig
Fot. By Barbara Maliszewska - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=28079862
Biurowiec we Wrocławiu (na skrzyżowaniu ulicy Ofiar Oświęcimskich z ulicą Łaciarską). Proj. Hans Poelzig
Biurowiec we Wrocławiu (na skrzyżowaniu ulicy Ofiar Oświęcimskich z ulicą Łaciarską). Proj. Hans Poelzig
Fot. No machine-readable author provided. Shaqspeare assumed (based on copyright claims). - No machine-readable source provided. Own work assumed (based on copyright claims)., CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=286906

Uznanie, jakim Poelzig cieszył się wśród opinii publicznej i kolegów po fachu, znalazło swój wyraz także w powierzanych mu funkcjach publicznych: był dyrektorem Szkoły Sztuki i Rzemiosła Artystycznego, miejskim architektem Drezna (1919-21), pierwszym przewodniczącym DeutscherWerkbund, członkiem zarządu Związku Niemieckich Architektów, członkiem i przez pewien czas zastępcą dyrektora Akademii Sztuki w Berlinie oraz, od 1923 r., profesorem w Wyższej Szkole Technicznej w Charottenburgu (Berlin). Poelzig odegrał też kluczową rolę jako polityk. Niewiele wydarzeń w niemieckiej architekturze i urbanistyce odbyło się bez jego udziału, a jego wpływ był wszechstronny.

Na początku minionego stulecie nikt nie miał wątpliwości, że w pierwszych latach wieku to właśnie Poelzig był wiodącą postacią starszej generacji architektów, obok Petera Behrensa i Theodora Fischera. Młodsi architekci szanowali go tak jak pozostałych, choć czasami respekt ten połączony był z lekkim rozdrażnieniem. Nie można go było sklasyfikować jako członka frakcji konserwatywnej. Wiązał się z awangardowymi ruchami, jak Weissenburgsiedlung w Stuttgarcie, brał udział w międzynarodowych konkursach, między innymi na Pałac Ligi Narodów w Genewie, Pałac Sowiecki w Moskwie czy teatr w Charkowie. Dojrzały Poelzig określał swoją pozycję jako "gdzieś pomiędzy".

Zobacz także: Heinrich Lauterbach - architekt wrocławskiego modernizmu>>

Wieża Górnośląska w Poznaniu. Proj. Hans Poelzig. W 1955 roku przebudowano pozostałości tworząc w tym miejscu słynną targową "Iglicę
Wieża Górnośląska w Poznaniu. Proj. Hans Poelzig. W 1955 roku przebudowano pozostałości tworząc w tym miejscu słynną targową "Iglicę
Fot. AnonymousUnknown author, Public domain, via Wikimedia Commons
Kino Babylon i apartametowiec w Berlinie. Proj. Hans Poelzig
Kino Babylon i apartametowiec w Berlinie. Proj. Hans Poelzig
Fot. By Photo: Andreas Praefcke - Own work, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=98200

Nie sposób wyobrazić sobie historii niemieckiej architektury bez Poelziga, ale też trudno jest precyzyjnie określić znaczenie jego dzieła, które sytuuje się gdzieś pomiędzy dziedzictwem historycznym, modernizmem i monumentalizmem. W przeciwieństwie do innych niemieckich architektów, którzy opuścili Niemcy w latach trzydziestych, Poelzig został w kraju w czasach Trzeciej Rzeszy. Nie miał więc okazji swobodnie działać na emigracji jak Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe czy Erich Mendelsohn Śmierć w 1936 roku przerwała też jego plany znalezienia nowego miejsca pracy w Turcji. W ten sposób wszystkie jego dzieła powstały w granicach Cesarstwa Niemieckiego.

W 2009 roku Muzeum Architektury we Wrocławiu zorganizowało wystawę dedykowaną Hansowi Poelzigowi - wybitnej postaci świata sztuki i architektury. Prezentowane na niej były szkice, rysunki, plany i modele reprodukowane z oryginalnych materiałów. Część z nich była własnością prywatną, niektóre pochodziły z archiwów i kolekcji z Hamburga, a największa grupa eksponatów - ze zbiorów Muzeum Architektury Technischen Universität z Berlina. Przykłady obrazów architekta, które Poelzig zaprezentował tylko raz - na wystawie w 1919 r., były reprodukowane w formie fotografii. Fragmenty filmów niemych: "Der Golem wie er in die Welt kam" ("Golem: jak pojawił się na świecie") oraz "Zur Chronik von Grieshuus" pokazywały Poelziga jako autora scenografii, co było jednym z wielu przejawów jego niezwykłego talentu.

---

Mat. Muzeum Architektury we Wrocławiu

    Więcej o:

Skomentuj:

Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta