Hans Poelzig - architekt, nauczyciel, artysta
Hans Poelzig był jednym z najważniejszych architektów niemieckich początku XX wieku. Był scenografem filmowym i teatralnym oraz jednym z głównych działaczy Werkbundu.
Hans Poelzig
Hans Poelzig (1869 - 1936) wywarł ogromu wpływ na architekturę początku XX wieku. Współcześni mu i przede wszystkim jego uczniowie szanowali go zarówno jako pioniera na polu architektury, jak i jako "Mistrza" i wspaniałą osobowość artystyczną. Poelzig bardziej niż inni twórcy tamtych czasów pozostawał wierny idei artystycznej natury architektury, wierząc, że "forma symboliczna" znaczy więcej niż jakiekolwiek względy funkcjonalne i społeczne, a nawet polityczne.
Hans Poelzig był osobowością przerastającą niemal wszystkich przedstawicieli niemieckiej sceny architektonicznej pierwszej połowy XX wieku: ze względu na swoje projekty, pracę nauczyciela (uważany był za doskonałego wykładowcę) i w końcu - dzięki barwnej osobowości, inteligencji, dowcipowi i temperamentowi. Nie ma chyba żadnej dziedziny architektury, w której nie wykazałby się aktywnością i nie wyznaczył nowych standardów: projektował domy prywatne i całe fragmenty miast, architekturę przemysłową, teatry, kina, stoiska wystaw targowych, stacje radiowe.
Hans Poelzig - realizacje
W schyłkowym okresie Republiki Weimarskiej Poelzig był jednym z najbardziej znanych niemieckich architektów. Projektował wielkie założenia urbanistyczne jak berlińskie centrum wystawowe czy biura IG we Frankfurcie nad Menem - główną siedzibę jednego z najważniejszych wówczas europejskich koncernów.
Szczególnym aspektem twórczości Poelziga, który sprawia, że jest on postacią interesującą do dzisiaj, jest jego działalność na polu wielu dziedzin sztuki i mediów. Był zapalonym projektantem, malarzem, którego prace olejne antycypowały późniejszy nurt Action Painting, pasjonowały go teatr i film. Nie stronił też od projektowania porcelany, fontann, klamek, a także budowania scenografii dla filmu i sztuk teatralnych. Najchętniej zresztą sam zostałby reżyserem. Ta skłonność widoczna jest w jego architekturze, która odznacza się charakterystycznymi scenicznymi elementami i dużą swobodą.
Uznanie, jakim Poelzig cieszył się wśród opinii publicznej i kolegów po fachu, znalazło swój wyraz także w powierzanych mu funkcjach publicznych: był dyrektorem Szkoły Sztuki i Rzemiosła Artystycznego, miejskim architektem Drezna (1919-21), pierwszym przewodniczącym DeutscherWerkbund, członkiem zarządu Związku Niemieckich Architektów, członkiem i przez pewien czas zastępcą dyrektora Akademii Sztuki w Berlinie oraz, od 1923 r., profesorem w Wyższej Szkole Technicznej w Charottenburgu (Berlin). Poelzig odegrał też kluczową rolę jako polityk. Niewiele wydarzeń w niemieckiej architekturze i urbanistyce odbyło się bez jego udziału, a jego wpływ był wszechstronny.
Na początku minionego stulecie nikt nie miał wątpliwości, że w pierwszych latach wieku to właśnie Poelzig był wiodącą postacią starszej generacji architektów, obok Petera Behrensa i Theodora Fischera. Młodsi architekci szanowali go tak jak pozostałych, choć czasami respekt ten połączony był z lekkim rozdrażnieniem. Nie można go było sklasyfikować jako członka frakcji konserwatywnej. Wiązał się z awangardowymi ruchami, jak Weissenburgsiedlung w Stuttgarcie, brał udział w międzynarodowych konkursach, między innymi na Pałac Ligi Narodów w Genewie, Pałac Sowiecki w Moskwie czy teatr w Charkowie. Dojrzały Poelzig określał swoją pozycję jako "gdzieś pomiędzy".
Zobacz także: Heinrich Lauterbach - architekt wrocławskiego modernizmu>>
Nie sposób wyobrazić sobie historii niemieckiej architektury bez Poelziga, ale też trudno jest precyzyjnie określić znaczenie jego dzieła, które sytuuje się gdzieś pomiędzy dziedzictwem historycznym, modernizmem i monumentalizmem. W przeciwieństwie do innych niemieckich architektów, którzy opuścili Niemcy w latach trzydziestych, Poelzig został w kraju w czasach Trzeciej Rzeszy. Nie miał więc okazji swobodnie działać na emigracji jak Walter Gropius, Ludwig Mies van der Rohe czy Erich Mendelsohn Śmierć w 1936 roku przerwała też jego plany znalezienia nowego miejsca pracy w Turcji. W ten sposób wszystkie jego dzieła powstały w granicach Cesarstwa Niemieckiego.
W 2009 roku Muzeum Architektury we Wrocławiu zorganizowało wystawę dedykowaną Hansowi Poelzigowi - wybitnej postaci świata sztuki i architektury. Prezentowane na niej były szkice, rysunki, plany i modele reprodukowane z oryginalnych materiałów. Część z nich była własnością prywatną, niektóre pochodziły z archiwów i kolekcji z Hamburga, a największa grupa eksponatów - ze zbiorów Muzeum Architektury Technischen Universität z Berlina. Przykłady obrazów architekta, które Poelzig zaprezentował tylko raz - na wystawie w 1919 r., były reprodukowane w formie fotografii. Fragmenty filmów niemych: "Der Golem wie er in die Welt kam" ("Golem: jak pojawił się na świecie") oraz "Zur Chronik von Grieshuus" pokazywały Poelziga jako autora scenografii, co było jednym z wielu przejawów jego niezwykłego talentu.
---
Mat. Muzeum Architektury we Wrocławiu
- Więcej o:
Bauhaus - najbardziej wpływowa szkoła projektowania [HISTORIA]
Le Corbusier - co właściwie zrobił ojciec współczesnej architektury? [WIDEO]
Mies van der Rohe i jego szklane domy
Neomodernizm - Mies i Corbu wiecznie żywi [PRZEGLĄD]
Niedaleko Drawska Pomorskiego stoi spichlerz zaprojektowany przez Waltera Gropiusa
Gropiusstadt w Berlinie - najsłynniejsze blokowisko Europy. Osiedle-utopia Waltera Gropiusa i "My, dzieci z dworca ZOO"
Kościół Ducha Świętego w Tychach, zaprojektowany przez Stanisława Niemczyka. Wnętrza zdobią polichromie Jerzego Nowosielskiego
Znani architekci: Oscar Niemeyer - poeta architektury. Brasília była dziełem jego życia