Zielona Marszałkowska - już niedługo tak może wyglądać centrum Warszawy
Marszałkowska - jedna z głównych ulic Warszawy, ma stać się zielona aleją ze szpalerami drzew, ścieżkami rowerowymi i nowymi przejściami dla pieszych. Zarząd Dróg Miejskich ogłosił właśnie przetarg na projekt wykonawczy Zielonej Marszałkowskiej.
"Ruch jak na Marszałkowskiej" - ten zwrot na stałe wszedł do naszych słowników. Nic dziwnego - przecinająca centrum miasta Marszałkowska to jedna z głównych stołecznych ulic. Niestety nie ma nic wspólnego z reprezentacyjną aleją - wszystko przez wszechobecny beton, brak zieleni, chaotyczne szyldy, liczne reklamy, brak infrastruktury rowerowej i zbyt małą ilość przejść dla pieszych.
Na szczęście ulicę Marszałkowską czeka metamorfoza. Wszystko w ramach programu Nowe Centrum Warszawy, zakładającego przekształcenie ścisłego śródmieścia Warszawy w wygodną, dostępną i zieloną przestrzeń publiczną. Na Marszałkowskiej przybędzie zieleni, powstaną nowe przejścia dla pieszych i drogi dla rowerów. Ulica ma stać się aleją godną centrum stolicy.
Zielona Marszałkowska
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił niedawno przetarg na projekt wykonawczy zmian na tej ulicy. Obejmuje on dwa odcinki: od pl. Konstytucji do ul. Nowogrodzkiej i od ul. Królewskiej do placu Bankowego. Oba zostaną zaprojektowane w oparciu o koncepcję „Zielonej Marszałkowskiej” przygotowaną przez Zarząd Zieleni i skonsultowaną z mieszkańcami. Zakłada ona wprowadzenie w przestrzeni ulicy znacznie więcej zieleni. Pojawi się ona m.in. w pasie dzielącym, pomiędzy jezdniami a torowiskiem. Projekt będzie przewidywał w tym miejscu nasadzenia drzew (tam, gdzie to możliwe) oraz krzewów i żywopłotów. Jezdnie będą miały po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, zaś na prawym pasie wyznaczone zostanie parkowanie.\
Przeczytaj także: Jeden z najdłuższych mostów pieszo-rowerowych na świecie powstanie w Warszawie. Połączy Bulwary Wiślane z Pragą>>
Marszałkowska stanie się bardziej przyjazna pieszym i rowerzystom. Na obu odcinkach chodnik zostanie przebudowany i oddzielony od drogi rowerowej. Rowerzyści zyskają trasę po obu stronach ulicy (od pl. Konstytucji do ronda Dmowskiego, które już w tym roku czeka przebudowa) oraz po zachodniej stronie ulicy aż do pl. Bankowego. Dla pieszych powstaną dodatkowe przejścia przy Żurawiej i Wilczej. Przewidziana jest też rezerwa pod nową zebrę na Osi Saskiej. Przebudowane zostaną również przystanki tramwajowe, a sygnalizacja na całej ulicy będzie ustawiona na priorytet dla komunikacji zbiorowej.
Mniej chaosu na Marszałkowskiej
Dodatkowo, projekt ma przewidzieć jednolite zasady lokalizacji ogródków gastronomicznych oraz stref, w których dopuszczone będzie usytuowanie reklam. Chodniki zostaną podzielone na strefy funkcjonalne – z czytelnym głównym ciągiem pieszym i dodatkową strefą przeznaczoną m.in. na ogródki.
Zobacz także: Warszawa - uchwała krajobrazowa unieważniona! Wojewoda mazowiecki zadecydował>>
Projektant wybrany w przetargu będzie miał rok na przygotowanie szczegółowego projektu wykonawczego. Przebudowa może się rozpocząć w 2022 roku.
Jeszcze w tym roku na odcinku wzdłuż pl. Defilad, na którym pojawią się nowe drzewa i krzewy, równy chodnik, droga dla rowerów i pas do parkowania na jezdni. Przebudowany zostanie rejon ronda Dmowskiego, wokół którego powstaną nowe przejścia dla pieszych (na osi ul. Widok, Poznańskiej, Nowogrodzkiej i Parkingowej). Pojawią się również przejazdy dla rowerów.
- Więcej o:
Kompleks biurowy Mennica Legacy Tower w Warszawie z nagrodą w plebiscycie European Property Awards
W Warszawie powstał mural wspierający gastronomię
Warszawa: The Bridge - powstanie nowy, 174-metrowy wieżowiec przy placu Europejskim. Będzie połączony z budynkiem Bellony
Warszawa: Skyliner przy rondzie Daszyńskiego oddany do użytku
Nowy magazyn zbiorów Muzeum Literatury w Warszawie - betonowa, nowoczesna bryła z wewnętrnym ogrodem
F25 - drewniany budynek mieszkalny na warszawskiej Pradze. Projekt nawiązuje do dawnej architektury dzielnicy
Clean Art - wodne murale na warszawskich budynkach. Malowane "na brudzie" obrazy pokażą czym oddychamy
Kompleks P4 autorstwa JEMS Architekci - nowoczesny brutalizm na warszawskim Służewcu