Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem

WG
Wiata nad wejście na peron stacji Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem - Fot. Adrian Grycuk - Own work, CC BY-SA 3.0 pl, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=85231237

Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego, wzniesioną w 1963 roku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, charakterystyczną wiatę nad wejściem na peron przystanku Warszawa Śródmieście WKD.

Szwajcarski krytyk architektury, Werner Huber, opisując przystanki Warszawskiej Kolei Dojazdowej nazwał je perłami na szynach. O ile same perony nie robią większego wrażenia, o tyle części "naziemne" to prawdziwy majstersztyk. Finezyjne daszki, wiaty, budynki dworów łączy postać architekta Arseniusza Romanowicza - autora wielu znakomitych brył powojennej Warszawy.

Zobacz także: "Perły na szynach", czyli przystanki i dworce warszawskiej linii średnicowej>>

Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków umieścił w rejestrze zabytków ruchomych województwa mazowieckiego kolejny "dworcowy obiekt". To zaprojektowana w 1963 roku przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka efektowna wiata stojąca na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. Wiata jest zadaszeniem schodów prowadzących na dworcowy peron.

Obiekt (przez niektórych nazywany "naleśnikiem") robi wrażenie lekkością i finezją formy. Druga podobna (lecz mniejsza) wiata znajdowała się po przeciwnej stronie Alej Jerozolimskich, niestety w 1993 roku została rozebrana przy budowie biurowca.

Zobacz także: Przystanek Warszawa Ochota pozostaje zabytkiem. Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków utrzymana>>

Stacja WKD Warszawa-Środmieście w 1965 roku. - Fot. NAC

W komunikacie Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków czytamy:

"Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych".

Konstrukcja były opiera się na na popularnych w latach 50. i 60. cienkościennych strukturach łupinowych, które dla ówczesnych konstruktorów były nie lada wyzwaniem. Wiata nad wejściem na peron WKD Warszawa Śródmieście Wiata jest przejawem ówczesnej myśli technologicznej. Również i z tego względu należy jej się ochrona.

Zobacz także: Przebudowa warszawskiej linii średnicowej według koncepcji Kuryłowicz & Associates i Torprojekt>>

Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

Dworzec Centralny w Warszawie. Garść ciekawostek, które warto znać
Przystanek kolejowy Warszawa Powiśle zabytkiem!
Budynek Kina Relax wpisany do rejestru zabytków

Skomentuj:

Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej