Wiata nad wejściem na peron Warszawa Śródmieście WKD zabytkiem
Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków wpisał do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego, wzniesioną w 1963 roku według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, charakterystyczną wiatę nad wejściem na peron przystanku Warszawa Śródmieście WKD.
Szwajcarski krytyk architektury, Werner Huber, opisując przystanki Warszawskiej Kolei Dojazdowej nazwał je perłami na szynach. O ile same perony nie robią większego wrażenia, o tyle części "naziemne" to prawdziwy majstersztyk. Finezyjne daszki, wiaty, budynki dworów łączy postać architekta Arseniusza Romanowicza - autora wielu znakomitych brył powojennej Warszawy.
Zobacz także: "Perły na szynach", czyli przystanki i dworce warszawskiej linii średnicowej>>
Kilka dni temu Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków umieścił w rejestrze zabytków ruchomych województwa mazowieckiego kolejny "dworcowy obiekt". To zaprojektowana w 1963 roku przez Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka efektowna wiata stojąca na rogu Al. Jerozolimskich i al. Jana Pawła II. Wiata jest zadaszeniem schodów prowadzących na dworcowy peron.
Obiekt (przez niektórych nazywany "naleśnikiem") robi wrażenie lekkością i finezją formy. Druga podobna (lecz mniejsza) wiata znajdowała się po przeciwnej stronie Alej Jerozolimskich, niestety w 1993 roku została rozebrana przy budowie biurowca.
W komunikacie Jakuba Lewickiego, Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków czytamy:
"Dynamiczne formy zadaszenia dodatkowo podkreślone zostały przez urozmaicone asymetryczne linie podpór. Dzięki miękkim krzywiznom betonowej łupiny obiekt zyskał indywidualną ekspresyjną formę o wysokich walorach architektonicznych. Wiata jako dzieło powojennego modernizmu stanowi reprezentatywny przykład estetyki lat 60. XX w., dokumentując zarazem dorobek twórczy Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, głównych projektantów architektury kolejowej Warszawy lat powojennych".
Konstrukcja były opiera się na na popularnych w latach 50. i 60. cienkościennych strukturach łupinowych, które dla ówczesnych konstruktorów były nie lada wyzwaniem. Wiata nad wejściem na peron WKD Warszawa Śródmieście Wiata jest przejawem ówczesnej myśli technologicznej. Również i z tego względu należy jej się ochrona.
- Więcej o:
Dworzec Centralny w Warszawie. Garść ciekawostek, które warto znać
Przystanek kolejowy Warszawa Powiśle zabytkiem!
Budynek Kina Relax wpisany do rejestru zabytków
Pałac Kultury z rodzeństwem
Supersam w Warszawie - najnowocześniejszy pawilon handlowy [ZAPOMNIANE KLISZE]
Pawilon Emilia wróci w 2023 roku. Nową Emilię, projektu BBGK Architekci chce budować pięć firm
Zapomniane klisze: Pawilon Chemii
Tak będzie wyglądał nowy dworzec Olsztyn Główny. Zastąpi modernistyczną bryłę