Warszawa: pawilon Cepelii znów błyszczy! Powstał tu trzypiętrowy Empik
W wybudowanym w 1966 roku modernistycznym pawilonie Cepelii u zbiegu Alei Jerozolimskich i ul. Marszałkowskiej w Warszawie, powstał Empik. Projekt, przygotowany przez pracownie AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz „Bernatek Architekci", zakładał przywrócenie historycznego wyglądu budynku
Pawilon Cepelii: architektura
Późnomodernistyczny pawilon Cepelii projektu Zygmunta Stępińskiego powstał w 1966 r. w ramach inicjatywy „Ściany Wschodniej”. Konstrukcja wyróżniała się lekkim stalowym szkieletem i przeszklonymi elewacjami, dzięki którym piętro sprawiało wrażenie jakby unosiło się w powietrzu. Nieprzeszkloną część elewacji pokryto ręcznie wypalanymi, ceramicznymi płytkami w żywym, turkusowym kolorze. Każda płytka zdobiona była geometrycznymi wzorami, które stworzył Stanisław Kucharski. Cały projekt opierał się na koncepcji lokalu handlowo-usługowego przenikającego się z ulicą – wpisywał się tym samym w szerszą wizję nowoczesnego centrum miasta. W pawilonie mieścił się główny, reprezentacyjny warszawski salon ekspozycyjno-handlowy Cepelii (Centrali Przemysłu Artystycznego).
Zobacz także: Zapomniane klisze: pawilon Chemii>>
Pawilon Cepelii: upadek
Niestety od lat 90. mogliśmy obserwować powolny upadek pawilonu Cepelii. Zaniedbany budynek w samym sercu miasta zaczął "obrastać" reklamami. W 2017 roku pawilon został wpisany do gminnej ewidencji zabytków m.st. Warszawy. Cepelia sprzedała obiekt prywatnemu inwestorowi, który chciał tu otworzyć restaurację McDonald's. Nie zgodził się na to ówczesny wojewódzki konserwator zabytków Jakub Lewicki. Inwestor odwołał się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ten uchylił decyzję konserwatora i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. Ostatecznie zrezygnowano z pomysłu restauracji w dawnym pawilonie Cepelii. W 2022 roku właściciel obiektu uzyskał decyzję o warunkach zabudowy, która dopuszczała rozbudowę, przebudowę i remont budynku, jednak bez funkcji gastronomicznej.
Pawilon Cepelii: remont
W 2023 roku o pawilonie Cepelii znów zrobiło się głośno. Budynek był w opłakanym stanie. Wojewódzki konserwator zabytków nakazał właścicielowi natychmiastowe rozpoczęcie remontu obiektu i zdjęcie z niego wszystkich reklam. Guntowny remont ruszył na przełomie stycznia i lutego 2024 r. Nieoficjalnie mówiono, że do budynku wprowadzi się najemca "mający korzenie w PRL-u". I faktycznie. Wprowadził się tu Empik.
Kultowy pawilon odzyskał dawny blask. Wszystko dzięki kompleksowej renowacji zgodnej z pierwowzorem i zachowaniem charakterystycznych elementów elewacji i wnętrza. Za projekt rewitalizacji pawilonu Cepelii odpowiadały pracownia AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz „Bernatek Architekci”. Realizacja przywróciła modernistyczną lekkość budynku – powróciły szklane ściany oraz charakterystyczne wolnostojące gabloty ekspozycyjne. Renowację przejszła konstrukcja budynku i ukształtowanie dachu. Odwzorowane zostało także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne i charakterystyczne okna lamelowe.
Starannej renowacji poddano niepowtarzalną ceramiczną mozaikę autorstwa Stanisława Kucharskiego złożoną z ręcznie wypalanych płytek. We wnętrzu słupy obłożone lustrami tworzą iluzję lekkości, a dynamiczne schody – będące wewnętrzną, wielkoskalową rzeźbą – zostały odtworzone zgodnie z oryginalnym projektem, z dodatkiem biegu prowadzącym na poziom -1. Obok pawilonu stanął maszt flagowy, który był przewidziany w pierwotnym projekcie Zygmunta Stępińskiego, ale dopiero teraz doczekał się realizacji.
W nowym Empiku nie zabrakło również miejsca dla symbolu Cepelii – słynnego koguta. Nie zachował się oryginalny neon, ale przetrwała blacha fasady z jego obrysem, która została wkomponowana w wystrój wnętrza nowego salonu. Na linii jego odbicia został odtworzony neon, który pięknie prezentuje się po zmroku, ciesząc oko przechodzących obok pawilonu warszawiaków.
Empik w pawilonie Cepelii
Pawilon Cepelii od samego początku miał za zadanie umożliwić przechodniom codzienny kontakt z kulturą. W budynku mieścił się sklep oferujący rękodzieło polskich artystów ludowych oraz inne tradycyjne produkty. Cały "nowy" projekt, podobnie jak pierwowzór dawnej Cepelii, opiera się na koncepcji lokalu sprzedażowo-usługowego przenikającego się z ulicą.
W Empiku znajdzie się nie tylko przestrzeń handlowa na trzech poziomach (1300 m.kw.) z bogatą ofertą książek, płyt CD i winyli, produktów kreatywnych i papierniczych czy prasy, lecz także mała czytelnia oraz scena na spotkania autorskie, z których marka znana jest od dekad. Bogaty program wydarzeń będzie towarzyszyć warszawiakom i turystom na co dzień.
– Empik Marszałkowska to nie tylko flagowy salon marki, lecz także wyjątkowa przestrzeń w sercu Warszawy, która odzwierciedla nasze nieustające zaangażowanie w kulturę. Czerpiąc z bogatej tradycji Empiku, który zaczynał właśnie jako klub, stworzyliśmy innowacyjne miejsce spotkań, inspiracji i emocji. Łącząc światy online i offline, oferujemy bogaty, omnikanałowy asortyment, który spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników kultury i różnorodnych stylów życia. Wierzymy, że Empik Marszałkowska stanie się przestrzenią bliską zarówno warszawiakom, jak i odwiedzającym stolicę. Witajcie w klubie!
– mówi Ewa Szmidt, Prezeska Grupy Empik.
Głównym inwestorem i wykonawcą w zakresie renowacji budynku, infrastruktury i otoczenia była spółka Sienna 111. Prace były prowadzone w ścisłej współpracy i pod nadzorem Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Skomentuj:
Warszawa: pawilon Cepelii znów błyszczy! Powstał tu trzypiętrowy Empik