Trwa rozbiórka starego budynku dworca Łódź Kaliska. Tak będzie wyglądał nowy dworzec
Dworzec Łódź Kaliska zmieni wygląd. W miejscu postmodernistycznego budynku powstanie nowy gmach zaprojektowany przez architektów z pracowni An Archi Group z Gliwic. Budowa potrwa rok.
Łódź Kaliska: historia dworca. Secesja i postmodernizm
Dworzec Łódź Kaliska wybudowano w latach 1900–1902 według projektu Czesława Domaniewskiego. Secesyjny budynek był uważany za jeden z najpiękniejszych budynków użytkowych Łodzi. Został poważnie uszkodzony w 1914 roku i następnie w 1918 roku.
Po II wojnie planowano budowę nowego dworca (według projektu Rudolfa Lacherta), ale ze względu na koszty, zrezygnowano. Stary służył pasażerom do 1982 roku. W 1993 roku w jego miejscu stanął postmodernistyczny gmach z charakterystyczną turkusową stolarką i zwieńczony łukiem przeszkleniem. Jego projekt przygotował zespół Jana Gorgula, Marka Skurnóga i Wojciecha Garczyńskiego. Teraz, drugi pod względem wielkości dworzec kolejowy w mieście (po Łodzi Fabrycznej) czeka kolejna zmiana.
Łódź Kaliska: prosta bryła ze świetlikiem
Architekci z pracowni An Archi Group zachowali układ przestrzenny obecnego dworca. Nowy tak samo jak jeszcze istniejący będzie podzielony na trzy nawy i połączony z nowym tunelem łączącym aleję Włókniarzy z ulicą Unii Lubelskiej. Bryła będzie prosta, lekko przysadzista i przeszklona od strony placu. Na elewacjach pojawią się pasy oksydowanego metalu. W centralnej części budynku wróci świetlik. Zamiast jednak walcowatego kształtu, będzie nieregularny, połamany. Wnętrze będzie wykończone elementami z miedzi, nawiązującymi kształtem do świetlika.
Budynek zostanie wyposażony w nowoczesne instalacje: wyświetlacze przyjazdów i odjazdów, biletomaty, windy. Na parterze znajdzie się część służąca podróżnym: kasy biletowe, poczekalnia wraz z częścią dla dzieci oraz lokale komercyjne. Piętra przeznaczono dla spółek kolejowych.
Łódź Kaliska: bez barier, ekologiczne i bezpiecznie
Dworzec ma być dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, pojawią się m.in. ścieżki prowadzące, dotykowe plany i tabliczki w alfabecie Braille'a. Zaplanowano również energooszczędne oświetlenie, ogrzewanie podłogowe i system wentylacji z klimatyzacją. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody odpowiadać będzie system BMS. Bezpieczeństwo zapewnią systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.
Łódź Kaliska: nowy plac
Zmieni się też otoczenie dworca. Plac przydworcowy stanie się dużym węzłem komunikacyjnym, dostosowanym także do ruchu samochodów (z miejscem do ładowania samochodów elektrycznych). Dla rowerów zaprojektowano dużą wiatę. Przy dworcu znajdzie się także postój taksówek, a za budynkiem zaplanowano parking dla pasażerów.
Prace zaczną się od budowy dworca tymczasowego, który obsłuży pasażerów w trakcie przebudowy stacji. Następnie wykonawca rozbierze postmodernistyczny budynek i wzniesie nowy. Modernizacja ma pochłonąć ponad 56 mln zł. Inwestycja ma być zrealizowana w ciągu roku. Teren już przekazano w ręce wykonawcy - firmie SKB LDR z Warszawy. Po zakończeniu budowy łódzkiego tunelu średnicowego, Łódź Kaliska będzie z nim skorelowana.
- Więcej o:
Łódź: Rzeka Lamus znów wypłynie na powierzchnię. Przez 100 lat była zamknięta pod ziemią
Konkurs Współczesna Kamienica Łódzka rozstrzygnięty. Poznaliśmy wyniki trzeciej edycji
Fuzja w Łodzi: trwa budowa mieszkań loftowych. Na ścianach odkryto secesyjne polichromie [WIEŚCI Z BUDOWY]
Nagroda Architektoniczna Prezydenta Miasta Łodzi. Znamy zwycięzców 1 edycji konkursu
20 pomysłów na prezent na święta dla miłośnika architektury
Opuszczony Park Miniatur Sakralnych w Częstochowie. Stoi tu największy pomnik Jana Pawła II na świecie
Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Łódź: Instalacja Nitka w Fuzji. Nawiązuje do tekstylnych tradycji miasta