Tak będzie wyglądał nowy dworzec Olsztyn Główny. Zastąpi modernistyczną bryłę
PKP przedstawiło właśnie wizualizacje nowego głównego dworca kolejowego Olsztynie. Nowoczesna, przykryta ogromnym dachem bryła zastąpi otwarty w 1971 roku modernistyczny dworzec autorstwa Zygmunta Kłopockiego.
W związku z dobiegającymi końca pracami projektowymi, władze PKP zaprezentowały wizualizacje nowego budynku olsztyńskiego Dworca Głównego. Za koncepcję odpowiada firma projektowo-budowlana TPF. Ostra bryła, przykryta ogromnym dachem to indywidualna koncepcja. Uwagę zwraca prowadząca na poziom minus jeden, rampa.
W komunikacie prasowym czytamy: PKP zależało także na tym, aby nowy obiekt w pełni wpisywał się w tkankę miejską, jednocześnie odznaczając się nowoczesnością i reprezentacyjnością, zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami architektonicznymi
Projekt nowego dworca w Olsztynie budzi sporo kontrowersji. Obiekt ma zastąpić budynek z 1971 roku, zaprojektowany przez Zygmunta Kłopockiego. To jeden z ostatnich w mieście publicznych budynków modernistycznych, które bez większych zmian przetrwały do naszych czasów. Po raz pierwszy w Polsce zastosowano tu integrację z dworcem kolejowym. Obiekt był bardzo nowoczesny, porównywany często do warszawskiego Dworca Centralnego, wpisanego w lipcu 2019 roku do rejestru zabytków. Niestety, lata zaniedbań robiły swoje - obwieszony reklamami, brudny dworzec nie przypominał już perełki architektury PRL.
Zobacz także: Wyburzenie dworca w Katowicach. Smutny koniec brutala>>
Gdy kilka lat temu PKP ogłosiło plany budowy nowego dworca w Olszynie, w obronie istniejącego gmachu wystąpiło kilka olsztyńskich organizacji społecznych, m.in. oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich, Stowarzyszenie Konserwatorów Zabytków i Forum Rozwoju Olsztyna. Złożyły one wniosek o wpisanie obiektu do rejestru zabytków jako zespołu architektonicznego.
Wojewódzki Konserwator Zabytków w sumie trzy razy uznawał dworzec za obiekt niezasługujący na ochronę (wyjątek stanowiły neony, zadaszenia wiat na peronach 2,3 i 4 oraz mozaiki ścienne). Odwołano się do Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które przychyliło się do decyzji Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W uzasadnieniu Ministerstwa można było przeczytać, że dworzec Olsztyn Główny: "jest charakterystycznym, lecz przeciętnym przykładem architektury doby PRL, a dokonane w nim przekształcenia dodatkowo zdegradowały pierwotny wyraz architektoniczny oraz obniżyły reprezentację autentycznych rozwiązań projektowych".
Wyrok ten dał zielone światło planom wyburzenia modernistycznego obiektu (podzieli on tym samym los wielu "źle urodzonych" budynków w Polsce) i budowy w sąsiedztwie dworca centrum handlowego i dworca autobusowego. Władze PKP zaznaczają, że prowadzone są już rozmowy z inwestorem. Przy spełnieniu określonych warunków obydwie inwestycje mogą zostać funkcjonalnie ze sobą powiązane.
Zakończenie budowy dworca i udostępnienie go podróżnym zaplanowano na 2022 r.
- Więcej o:
Modernizacja dworca w Białymstoku. Odtworzono wnętrza z 1910 roku
Kolejny dworzec przegrał starcie z centrum handlowym. Otwarcie galerii Wroclavia
Mozaika z lat 60. znów na dworcu kolejowym w Oświęcimiu. "Wyzwolenie" zdobi teraz elewację nowego budynku
Najmłodsze polskie lotnisko. Port Lotniczy Olsztyn-Mazury w Szymanach [ZDJĘCIA]
Dworzec Częstochowa Główna - jak będzie wyglądać? Powstanie odważna, wyrazista bryła. Rozstrzygnięto konkurs architektoniczny
Jak będzie wyglądał dworzec Warszawa Zachodnia? PLK ogłosiły przetarg na modernizację stacji
Nowy Dworzec Zachodni w Warszawie. Będzie duży węzeł przesiadkowy
Modernizacja dworca kolejowego w Chełmie. Powstanie nowoczesny, otoczony zielenią obiekt