„Sweet 90” - w hołdzie dla Solpolu
Lata 90. przyniosły w Polsce powiew wielkich zmian, nadziei, wolności i odreagowania siermiężnego PRL-u. Przemiany te objawiały się we wszystkich dziedzinach życia, ale najbardziej spektakularnie w sztuce, szczególnie w dziedzinie projektowej. Projektanci z hanczarstudio postanowili uczcić zdobycie przez krzesło Honza ich autorstwa tytułu must have 2022. Stworzyli specjalną wersji mebla, odwołującą się do estetyki tamtej dekady i jej słynnego reprezentanta - wrocławskiego Solpolu.
Seria siedzisk Honza marki Take Me HOME została wdrożona do produkcji w 2021 r. Jej charakterystycznymi walorami są mięsiste, drewniane wałki elementów konstrukcyjnych, zakończone wyobleniami oparcia czy półokręgiem siedziska. Króluje tu okrąg w różnych skalach. Pierwowzór mebli powstał w 2019 r., a prace wdrożeniowe trwały półtora roku.
W tegorocznej edycji plebiscytu must have Łódź Design Festiwal, krzesło z serii Honza zostało wyróżnione wraz z 75 innymi projektami czołowych polskich projektantów. Szymon Hanczar i Przemysław Słowik, autorzy serii Honza, postanowili z tej okazji stworzyć wyjątkową edycję krzeseł. Zainspirowani wielobarwnością i pastelową gamą barw, nawiązali do swoistego folkloru modowego, jaki pamiętamy z lat 90. Jednocześnie swoim konceptualnym działaniem oddali hołd jednemu z bardziej znanych, a jednocześnie kontrowersyjnych wrocławskich budynków, jakim był Solpol autorstwa Wojciecha Jarząbka, ojca wrocławskiego postmodernizmu.
Rozstrzygnięcie konkursu zbiegło się w czasie z rozpoczęciem rozbiórki Solpolu. Zareagowaliśmy więc spontanicznie - przez ostatnich kilka lat to był gorący temat nie tylko we Wrocławiu. Sam obiekt miał równie wielu zagorzałych zwolenników, co zdecydowanych przeciwników. Ci pierwsi, w tym również my i niemal całe polskie środowisko projektowo-architektoniczne, wierzyli że do rozbiórki nie dojdzie. Kiedy jednak teren został ogrodzony, a prace rozbiórkowe rozpoczęte, było wiadomo, że to już historia. Wielka szkoda, że nie uznano go za architektoniczne ‘must have’.
“Sweet 90” to konceptualne działanie ograniczające się póki co do wizualizacji, choć w planach jest powstanie kilku egzemplarzy tej specjalnej wersji Honzy. Autorzy z jednej strony chcieli uczcić wyróżnienie w konkursie, ale przede wszystkim uhonorować budynek, który wyjątkowo oddawał ducha lat 90., a niestety znika właśnie bezpowrotnie z mapy stolicy Dolnego Śląska.
- Autorzy projektu: Szymon Hanczar, Przemysław Słowik.
- Producent: Take Me HOME.
- Lata realizacji: 2019-22.
***
hanczarstudio – multidyscyplinarne biuro projektowe z siedzibą we Wrocławiu, z powodzeniem eksplorujące różne obszary dziedzin projektowych, takich jak: architektura wnętrz, wystawiennictwo czy wzornictwo przemysłowe.
Skomentuj:
„Sweet 90” - w hołdzie dla Solpolu