Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Styl art déco ma sto lat. Co warto o nim wiedzieć? Art déco w architekturze

WG

Za początek stylu art déco uznaje się umownie Międzynarodową Wystawę Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu, zorganizowaną w 1925 roku w Paryżu. Wiele muzeów i instytucji kultury przygotowało w tym roku specjalne wystawy i wydarzenia z okazji stulecia tego fascynującego stylu. Na czym polegał? Czym wyróżniała się ta stylistyka ? Jakie są najsłynniejsze budowle w stylu art déco?

Z lewej: Chrysler Building w Nowym Jorku, z prawej: polski pawilon na wystawę w Paryżu w 1935 rok
Z lewej: Chrysler Building w Nowym Jorku, z prawej: polski pawilon na wystawę w Paryżu w 1935 rok
Z lewej: Luciano Mortula - LGM/ shytterstock; z prawej: domena publiczna. Kolaż bryla.pl

Styl art déco to jeden z najbardziej rozpoznawalnych nurtów artystycznych XX wieku, który odcisnął swoje piętno nie tylko w sztuce i wzornictwie, ale i w architekturze. Choć jego świetność przypada na okres między I a II wojną światową, jego wpływ i piękno wciąż przyciągają uwagę miłośników designu i historii architektury.

Wystawa w Paryżu w 1925 roku

Styl art déco narodził się we Francji w latach 20. XX wieku, a jego nazwa pochodzi od Exposition Internationale des Arts Décoratifs et Industriels Modernes (pol. Międzynarodowa Wystawa Sztuk Dekoracyjnych i Nowoczesnego Przemysłu), wystawy, która odbyła się w Paryżu w 1925 roku. Została ona zorganizowana przez rząd francuski, by zaprezentować nowoczesne rzemiosło, design i architekturę jako odpowiedź na przemiany społeczne i technologiczne po I wojnie światowej. Jej celem było podkreślenie roli sztuki dekoracyjnej w tworzeniu nowoczesnej tożsamości narodowej oraz promowanie francuskiego wzornictwa jako synonimu luksusu i postępu.

Na powierzchni ponad 200 tysięcy m kw., rozciągającej się wzdłuż Sekwany, zaprezentowano 21 pawilonów krajów z całego świata, w tym Francji, Włoch, Szwecji, Japonii i ZSRR. Swoje produkty prezentowały fabryki mebli, huty szkła, jublierzy, projektanci mody, manufaktury czy domy towarowe. Największe wrażenie robiły pawilon Esprit Nouveau zaprojektowany przez Le Corbusiera i Pierre'a Jeannereta i pawilon Société des Artistes Décorateurs, w którym prezentowano prace najwybitniejszych francuskich projektantów i architektów.

Pawilon Esprit Nouveau zaprojektowany przez Le Corbusiera i Pierre'a Jeannereta na wystawę w Paryżu w 1925 roku
Pawilon Esprit Nouveau zaprojektowany przez Le Corbusiera i Pierre'a Jeannereta na wystawę w Paryżu w 1925 roku
Fot. domena publiczna
Polski pawilon (projektu Józefa Czajkowskiego) na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925
Polski pawilon (projektu Józefa Czajkowskiego) na Międzynarodowej Wystawie Sztuki Dekoracyjnej w Paryżu w 1925
Fot. domena publiczna
Rzeźba Rytm w polskim pawilonie w Paryżu w 1925
Rzeźba Rytm w polskim pawilonie w Paryżu w 1925
Fot. Auguste Léon (1857-1942) - Musée Albert-Kahn, France, Domena publiczna, wikimedia commons

Polski pawilon na wystawie w Paryżu

Wyśmienicie prezentował się również polski pawilon, zaprojektowany przez Józefa Czajkowskiego. Był to niewielki budynek z dziedzińcem zwieńczony piramidalną, szklaną latarnią. Na dziedzińcu stała rzeźba "Rytm" Henryka Kuny. Zaprezentowano tu m.in. witraże Józefa Mehoffera, meble Wojciecha Jastrzębowskiego i Karola Stryjeńskiego i tapiserie i malarskie panneaux Zofii Stryjeńskiej. II Rzeczpospolita zaprezentowała się tam jako młode, prężnie rozwijające się, nowoczesne państwo z bardzo bogatymi tradycjami. Podczas wystawy Polska zdobyła aż aż 172 nagrody (najwięcej ze wszystkich krajów).

Wystawa z 1925 roku była przełomem. Odwiedziło ją blisko 16 mln zwiedzających. To dzięki niej świat usłyszał o art déco – stylu, który łączył elegancję, rzemiosło i nowoczesne technologie. Chociaż sam termin „art déco” pojawił się dopiero później, właśnie ta ekspozycja ukształtowała jego wizualny język.

Godło Polski w stylu art déco na fasadzie budynku Urzędu Telekomunikacyjnego i Telegraficznego w Warszawie (architekt Julian Puterman-Sadłowski 1934)
Godło Polski w stylu art déco na fasadzie budynku Urzędu Telekomunikacyjnego i Telegraficznego w Warszawie (architekt Julian Puterman-Sadłowski 1934)
Fot. Panek, CC BY-SA 3.0 pl, wikimedia commons

Geneza stylu art déco 

Styl art déco był odpowiedzią na zmieniający się świat – dynamiczny, nowoczesny i pełen sprzeczności. Rozwój motoryzacji, kinematografii, przemysłu, zainteresowanie kulturami pozaeuropejskimi – Egiptem (mumia Tutanchamona odkryta w 1922 roku!), sztuką Azteków czy Dalekiego Wschodu a wreszcie nowa rzeczywistość po I wojnie światowej i szukanie stylów narodowych, sprawiały że ludzie pragnęli nowej estetyki łączącej luksus i elegancję z postępem technologicznym. Na początku XX wieku dominującym stylem była secesja (art nouveau) – pełna falistych linii, naturalnych form i ornamentów inspirowanych przyrodą. Z czasem styl ten uznano za zbyt dekoracyjny i nieprzystający do nowoczesnych czasów. Art déco miało być bardziej uporządkowane, geometryczne, osadzone w realiach przemysłowych.

W architekturze art déco stawiano przede wszystkim na:

  • Symetrię, geometrię i porządek kompozycyjny - styl ten odrzucał płynne, organiczne linie secesji na rzecz czystych, geometrycznych kształtów: prostokątów, trójkątów, zygzaków, schodkowych form, promienistych wzorów czy szachownic. Kluczowe były symetria i rytm kompozycji.
  • Dekoracyjność - styl ten był bogaty w zdobienia, ale w sposób bardziej kontrolowany niż secesja. Pojawiały się reliefy, mozaiki, fryzy, płaskorzeźby, często z motywami abstrakcyjnymi, florystycznymi lub symbolicznymi (np. słońce, skrzydła, kobiece sylwetki).
  • Nowoczesne materiały – wykorzystywano stal nierdzewną, szkło, aluminium, lakierowane drewno, marmur i emalie. Tworzono kontrasty między matowymi i błyszczącymi powierzchniami.
  • Inspiracje technologiczne i egzotyczne - styl czerpał z motywów m.in. egipskich, azteckich, afrykańskich i orientalnych - jest to widoczne w wielu detalach architektonicznych.
Chrysler Building - Nowy Jork
Chrysler Building - Nowy Jork
Fot. AUTRAN Christophe / shutterstock
Empire State Building w Nowym Jorku
Empire State Building w Nowym Jorku
Fot. Jiuguang Wang, domena publiczna, wikimedia commons
Miami Art Deco District
Miami Art Deco District
Fot. Vlad G / shutterstock

Art déco był stylem dynamicznych metropolii – dobrze oddawał ducha epoki industrializacji, jazzu, lotnictwa i szybkich samochodów. Najsłynniejsze realizacje w tym stylu znajdują przede wszystkim w Stanach Zjednoczonych. To właśnie tam powstały wieżowce, które do dziś uchodzą za symbole tego stylu:

  1. Chrysler Building, Nowy Jork (1930). Architekt: William Van Alen. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych wieżowców świata. Ma 319 metrów wysokości i 77 pięter. Słynie z iglicy w kształcie wachlarza przypominającego... koła samochodowe i ornamentów z motywami motoryzacyjnymi (np. maski chłodnicy).
  2.  Empire State Building, Nowy Jork (1931). Architekt: Shreve, Lamb & Harmon. Wieżowiec ma 381 metrów, a całkowita wysokość (z anteną na dachu) to 443 metry. Budynek ma 103 piętra, w tym jedno podziemne. Chociaż mniej zdobny niż Chrysler Building, jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych symboli nie tylko miasta, ale także całego kraju.
  3. Miami Art Deco District, Floryda. Największe na świecie skupisko budynków art déco – ponad 800 obiektów, głównie hoteli i apartamentowców z lat 30.Charakteryzuje się pastelowymi kolorami, zaokrąglonymi narożnikami i neonowymi napisami. Prawdziwa mekka fanów stylu.

W Europie styl ten pojawiał się najczęściej w budownictwie użyteczności publicznej i mieszkaniowej. Szczególnie interesujące przykłady można znaleźć we Francji, Belgii i Wielkiej Brytanii.

Budynek Dyrekcji Naczelnej Huty o urozmaiconej fasadzie, z obfitym użyciem cegły klinkierowej, jest najlepiej zachowanym przykładem stylu art déco w Stalowej Woli.
Budynek Dyrekcji Naczelnej Huty o urozmaiconej fasadzie, z obfitym użyciem cegły klinkierowej, jest najlepiej zachowanym przykładem stylu art déco w Stalowej Woli.
Fot. Wiktoria Głodowska
Lata 1933-1939 , Dom Jana Kasprowicza i mauzoleum w którym spoczęły szczątki  Kasprowicza.
Lata 1933-1939 , Dom Jana Kasprowicza i mauzoleum w którym spoczęły szczątki Kasprowicza.
Fot. fotopolska.eu. Zdjęcie z z archiwum Muzeum Tatrzańskiego.

Art déco w Polsce

Styl art déco znalazł także swoje miejsce w odradzającej się po zaborach Polsce. Choć w naszym kraju nie osiągnął tak spektakularnych rozmiarów jak np. w Nowym Jorku czy Paryżu, pozostawił po sobie wiele ciekawych i unikalnych realizacji, które do dziś świadczą o ambicjach architektonicznych II Rzeczypospolitej. Wymieńmy tylko kilka:

  • Gdynia – modernistyczna dzielnica Śródmieścia – wiele kamienic i budynków publicznych zawiera elementy art déco (np. Dom Żeglarza Polskiego, Bankowiec i kamienice przy ul. 10 Lutego czy dawne kasyno oficerskie -obecnie Akademia Morska)
  • Stalowa Wola - np. Budynek Naczelnej Dyrekcji Huty
  • Warszawa - np. Gmach Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie, Urząd Telekomunikacyjny (ul. Nowogrodzka 45 b)
  • Katowice - np. Kościół Garnizonowy pw. Św. Kazimierza Królewicza,
  • Zakopane - np. Mauzoleum Jana Kasprowicza na Harendzie
    Więcej o:

Skomentuj:

Styl art déco ma sto lat. Co warto o nim wiedzieć? Art déco w architekturze