Warszawa: Skyliner II zaczyna piąć się w górę [WIEŚCI Z BUDOWY]
Budowa biurowca Skyliner II przy warszawskim Rondzie Daszyńskiego przechodzi do kolejnego etapu. Po dwunastu miesiącach intensywnych działań WARBUD S.A. kończy prace w podziemiu. Wystartowała już budowa podium, które połączy obie wieże należące do Grupy Karimpol.
Pięciokondygnacyjna część podziemna Skylinera IIrealizowana była metodą podstropową w obrębie ścian szczelinowych sięgających 33 metrów w głąb ziemi. Prace nad podziemną konstrukcją trwały rok. W tym czasie na głębokości 38 metrów wykonano 59 żelbetowych baret oraz 42 tymczasowe słupy stalowe, wspierające trzy stropy rozporowe – obecnie poddawane demontażowi. Po zakończeniu betonowania płyty fundamentowej, której grubość miejscami wynosi 5 metrów, uzupełniono stropy podziemnych kondygnacji. Obecnie prace przeniosły się już na poziom zero.
- Na pięciu zrealizowanych poziomach podziemnych powstaną miejsca postojowe dla ponad 200 samochodów i setki rowerów, a także pomieszczenia techniczne niezbędne dla prawidłowej pracy urządzeń instalacji hydrantowej i tryskaczowej, w tym zbiorniki wody. Natomiast w epicentrum naszej uwagi jest teraz realizacja trzykondygnacyjnego podium. Pierwsze ponad 8-metrowej wysokości ściany holu głównego oraz pierwsze słupy żelbetowe mamy już gotowe. Elementy te wykonujemy w betonie licowym, analogicznie jak przy Skylinerze I. To etap kluczowy, a zarazem wyjątkowo wymagający technicznie i logistycznie. Prace komplikuje fakt, że budynek pokrywa prawie całą działkę. Tymczasem ilość materiałów do wbudowania jest ogromna, to blisko 3 500 ton stali i 25 000 m3 betonu w całym budynku– wyjaśnia Piotr Pikuła, dyrektor kontraktu w WARBUD S.A.
By optymalnie wykorzystać niełatwe warunki na budowie, generalny wykonawca zmienia już lokalizację dźwigu wieżowego. Teraz stanie on na stropie gotowego podziemia Skylinera II i zostanie tu do końca budowy.
Wspólne podium połączy oba wieżowce i stanowić będzie przestrzeń o powierzchni blisko 4.500 mkw. przeznaczoną na funkcje handlowo-usługowe. Będzie to miejsce dostępne zarówno dla najemców, jak i okolicznych mieszkańców.
- Skyliner I i Skyliner II to de facto jeden kompleks biurowy, dlatego zależało nam na spójności obu budynków i ich połączeniu o co zadbała pracownia APA Wojciechowski Architekci. W drugiej fazie inwestycji podium stanie się w pełni przeszklonym foyer wejściowym z otwartym, podświetlonym, dwukondygnacyjnym holem i antresolą. Podobnie jak w pierwszej fazie poprowadzą na nią reprezentacyjne schody, a wnętrze wypełni bujna roślinność naturalna. Co więcej, stworzy się pasaż przejściowy zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz. Zagospodarowany teren wokół kompleksu wzbogacony zostanie o nowe nasadzenia drzew i roślin i będzie połączony z okolicznymi projektami biurowymi i mieszkalnymi – mówi Szymon Zduńczyk, członek zarządu w Karimpol Polska.
Budowa podium Skylinera II oraz pięter powtarzalnych została opracowana w najdrobniejszych szczegółach. Podobnie jak montaż szklanej elewacji, który powstanie w technologii gotowych segmentów produkowanych przez firmę Widok, do którego inżynierowie intensywnie się przygotowują. Za około dwa miesiące rozpocznie się także instalacja systemu samowspinającego szalunków. Generalny wykonawca postawił na układ 5-cio segmentowy, który umożliwi sprawną realizację ścian trzonu. Dzięki niemu jedna kondygnacja powtarzalna będzie powstawała w 5 dni roboczych. Pierwsze elementy fasady mają pojawić się jeszcze przed wakacjami.
Gotowy wieżowiec oferować będzie 24 000 mkw. powierzchni do wynajmu. Większość przestrzeni – 23.000 mkw. – zostanie przeznaczona na biura. Na najwyższych piętrach budynku powstaną tarasy-ogrody o łącznej powierzchni blisko 900 mkw. Skyliner II otrzymał certyfikat BREEAM na poziomie Outstanding, a Karimpol – podobnie jak w przypadku pierwszego etapu – planuje zasilanie budynku z odnawialnych źródeł energii.
Projekt architektoniczny Skylinera II powstał w pracowni APA Wojciechowski Architekci, natomiast zarządzanie projektem z ramienia inwestora nadzoruje firma Hill International. Zespół CBRE Poland odpowiada za komercjalizację drugiej wieży. Zakończenie budowy planowane jest na koniec 2026 roku.
Skomentuj:
Warszawa: Skyliner II zaczyna piąć się w górę [WIEŚCI Z BUDOWY]