Rośnie znaczenie produktów rzemieślniczych. Jeśli zrozumiesz ten trend, zyskasz swobodę projektowania.
Rzemieślnicy wiedzą, że nie ma dwóch identycznych powierzchni. Każdy kamień jest inny, a to, co ostatecznie widać na powierzchni produktu, zostało stworzone ręcznie. Wiedzą też, że w świecie maszyn i rysunków komputerowych to ręcznie robione produkty z naturalnych materiałów wyróżniają się i zyskują zwolenników. Dotyczy to również płytek okładzinowych o wyglądzie muru licowego lub kamienia, bo architekci szukają swobody projektowania, inwestorzy szybkiej realizacji, a konsumenci m.in. personalizowanych rozwiązań.
Każdy projektant, szukając produktów do realizacji swojej koncepcji, sprawdza ich cechy użytkowe. Sprawdźmy właściwości płytek Original Meldorfer®:
- naturalny skład - w ok. 90% surowce mineralne
- niska waga, zaledwie 5 kg/m²
- niewielka grubość ok. 8 mm wraz z zaprawą mocującą
- odporne na warunki atmosferyczne i promieniowanie UV
- odporne na uszkodzenia mechaniczne
- dyfuzyjne dla pary wodnej, co zapewnia świetne warunki wilgotnościowe.
Funkcjonalne cechy produktu są oczywiście ważne, ale najwięcej powiedzą architektom konkretne realizacje klasy premium. Budynki z charakterem, które poprawiają jakość przestrzeni publicznej i przyciągają uwagę dbałością o detale. Taki jest zespół budynków mieszkalnych Magnolia w Rydze, stolicy Łotwy. Do ich wykończenia użyto płytek Original Meldorfer®, wykonanych ręcznie na zamówienie architekta w specjalnych odcieniach dobranych do każdego budynku: szarym i pomarańczowym.
Inny przykład to budynki publiczne adaptowane na mieszkalne: koszary wojskowe pruskiego wojska w Magdeburgu, kilkaset kilometrów od granicy z Polską. Opuszczone przez wojsko, objęte ochroną konserwatora zabytków, powoli niszczały. W ramach inwestycji nowa fasada została wykonana z płaskich cegieł licowych Original Meldorfer®, bardzo odpornych na pęknięcia, mróz, pleśń oraz promieniowanie UV. Cegły licowe Meldorfer® są dostępne w niemal nieograniczonym wyborze kolorów i kształtów, dzięki czemu udało się uzyskać historycznie poprawne kolory. W efekcie Virchow Quartier stał się eleganckim kwartałem mieszkaniowym Magdeburga.
Płytki licowe sprawdzają się w budynkach wielorodzinnych, intensywnie użytkowanych, bo chronią elewację przed uderzeniami - elewacja wytrzyma prozaiczne uderzenia piłki czy opieranie rowerów o ścianę. Do tego są niepalne, a więc zwiększają bezpieczeństwo ludzi mieszkających w dużych skupiskach. Takie cechy mają domy w nowoczesnej dzielnicy Wilna. Ich elewacje ocieplono systemem Caparol Capatect i wykończono płytkami Meldorfer (wzory: Hamburg, Juist, Friesland) w ciemnym odcieniu, specjalnie stworzonym do tego projektu.
Dowiedz się więcej o płytkach elewacyjnych Original Meldorfer® >
W przypadku płytek licowych równie ważna jest filozofia, która za nimi stoi. Badania prowadzone przez socjologów od kilku lat pokazują, że nieprawdą jest, jakoby Polacy zamknęli się w domach. Przeciwnie – wychodzą z nich i oczekują poprawy jakości otoczenia, w którym żyją. Zrozumieli, że jakość przestrzeni publicznej wpływa na to, jak sami się czują. Szukają autentyczności i produktów rzemieślniczych: mniej przetworzonych i w swej różnorodności nawiązujących do natury. Wytwarzanie takich produktów bywa trudne, choć nowoczesne technologie mogą nieco ułatwić ten proces. Zawsze jednak powinna to być technologiczna ingerencja na zasadzie uzupełnienia, bez chodzenia na skróty.
Od ponad trzydziestu lat w przemyśle trwa dematerializacja. Polega ona na wytwarzaniu coraz lepszych produktów przy użyciu coraz mniejszej ilości materiałów. Przykładem może być puszka do napojów, której kształt i funkcja nie zmieniły się zasadniczo od 80 lat. W 1950 r. wyprodukowano puszkę ze stali z powłoką cynową, która ważyła 73 g. Przez lata doskonalono produkcję, stosowano lżejsze i lepiej ukształtowane aluminium, aż masa puszki spadła do 13 g. Podobnie przez dziesięciolecia spadała masa samochodów czy komputerów, a także płytek licowych.
System Original Meldorfer® jest lżejszy od tradycyjnej płytki klinkierowej aż o około 80%. Jeden metr kwadratowy płytek Original Meldorfer® waży zaledwie 5 kg. Dzięki temu w systemach ociepleń nie trzeba już stosować dodatkowych łączników mocujących, których wymagają klasyczne i ciężkie płytki klinkierowe. Płytki Meldorfer są w związku z tym wygodniejsze w obróbce, co ułatwia i przyspiesza układanie.
Swoboda projektowania coraz ważniejsza
5800 – tyle specjalnych wzorów płytek licowych oferuje Original Meldorfer®.
Ale ta liczba może nasunąć nam pytanie o coś więcej niż tylko wachlarz dostępnych wzorów. Praca architekta zawiera w sobie pewną sprzeczność. Z jednej strony rządzi nią żelazna logika: przy projektowaniu musimy trzymać się zasad, aby osiągnąć sukces. Czy budynek wytrzyma ciężar określonej liczby klatek schodowych i mieszkań? Wszystko to jest policzalne metodami naukowymi. Z drugiej strony ostateczny efekt i ocena najpierw inwestora, a potem nabywców mieszkań zależy od postrzegania subiektywnego. Nawiasem mówiąc, dotyczy to nie tylko budynków. Sto lat temu genialny szwajcarski architekt Robert Maillart kwestionował przyjęte wtedy normy i matematyczne metody. Pod uwagę brał przede wszystkim odbiór przyszłych użytkowników. Do dzisiaj jego dzieła, takie jak most nad Salginą, dają złudzenie lekkości i są uznawane za najpiękniejsze konstrukcje, jakie stworzył człowiek.
Właśnie postrzeganie subiektywne, koncentracja na odbiorcy stoi za rozwojem designu. Określenie „dobry design” weszło do użycia około 1940 roku, kiedy Museum of Modern Art w Nowym Jorku zorganizowało wystawę zatytułowaną „Useful Objects of American Design under Ten Dollars” (użyteczne przedmioty amerykańskiego wzornictwa w cenie poniżej dziesięciu dolarów). Wystawa podkreślała wagę swobody projektowania zakorzenionego w biznesie. Dzisiaj to podejście jest jeszcze bardziej aktualne. Jak wykazały analizy Caparol ColorDesignStudio, aranżacje kolorystyczne elewacji stają się coraz bardziej swobodne i kreatywne. O ile wcześniejsze dekady XX wieku można było podzielić na okresy dominacji kolorów pastelowych, ciemnych albo kontrastów, o tyle XXI wiek to koniec wielkich trendów. Równolegle króluje wiele różnych tendencji kolorystycznych.
Naturalne wzory „ton w ton” oraz eksplozje kolorów i wzorów pojawiają się jednocześnie.
Dlatego wśród płytek Original Meldorfer®, oprócz linii Urban Classic (tradycyjne wzory płytek klinkierowych) i New Design, można znaleźć także kolekcję… własną. Wzory trójkątne, puzzle, diamenty, a nawet klocki znane z gry Tetris – możliwe są najróżniejsze kształty i ich kombinacje. Ograniczeniem jest tu tylko wyobraźnia projektanta!
Dowiedz się więcej o płytkach licowych Original Meldorfer®, skontaktuj się z Caparol >
Jak klinkier, tylko lepszy
Tak z dumą mówią o płytkach Meldorfer pracownicy manufaktury w Nindorf, którzy wytwarzają je od 40 lat. Ich produkt jest tym w porównaniu do płytek klinkierowych, czym danie przyrządzone przez kucharza w odniesieniu do taśmowego jedzenia w fast foodzie. Te płytki pracownicy produkują ręcznie z naturalnych materiałów. Od początku jest to produkt lokalny: wszystkie składniki pochodzą z najbliższej okolicy. Najpierw tworzona jest mieszanka, której podstawa to piasek kwarcowy z niedalekich od manufaktury plaż regionu Szlezwik-Holsztyn, leżącego między Morzem Bałtyckim a Północnym. Potem dodawany jest pigment, a całość umieszcza się w formach. Następnie rzemieślnicy ręcznie projektują powierzchnię przypominającą cegły lub kamień. Kolejny etap to suszenie zrównoważoną metodą, w temperaturze zaledwie 70 stopni – w przeciwieństwie do ciężkich płytek klinkierowych wypalanych w temperaturze 1000 stopni. To sprawia, że poziom emisji dwutlenku węgla do atmosfery jest o 60% niższy.
Płytki licowe dostępne w niemal nieograniczonej liczbie kolorów i kształtów to dla architekta swoboda projektowania, dla wykonawcy – lżejsze i szybsze układanie. Dla inwestora – estetyka, trwałość i możliwość wyróżnienia się z otoczenia. Jednocześnie to po prostu produkt na ludzką miarę, który pokazuje wartość pracy człowieka.
Skomentuj:
Rośnie znaczenie produktów rzemieślniczych. Jeśli zrozumiesz ten trend, zyskasz swobodę projektowania.