Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt

REFORM Architekt
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe

Czy można jeszcze bardziej postarzyć stary dom, a obok dobudować nowy – nowoczesny w swojej formie, połączyć je ze sobą i mimo wszystko zachować klasyczny, włoski sznyt? Okazuje się, że tak.

Kiedy architekt Marcin Tomaszewski przyjechał na miejsce nowej inwestycji, nie zastał tam pustej działki. Stał tam już dom, zamieszkały przez obecnych inwestorów, charakterystyczny dla budownictwa sprzed 20 lat. Można to było poznać m.in. po układzie i dwóch "wieżyczkach". Paradoksalnie forma ta przywiodła na myśl klimat Toskanii - a ten stał się tematem przewodnim całego projektu.

RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe

W tym projekcie bardzo zależało mi na wzmocnieniu włoskiego stylu, przy czym inwestorzy potrzebowali większej przestrzeni. Nie wyobrażałem sobie, że mogę ten stary dom zburzyć. Postanowiłem postarzyć zastaną bryłę i doprojektowałem do tego zupełnie nową. Umiejętne ich połączenie w jednym miejscu spowodowało, że projekt jest spójny. Ciekawy, a przede wszystkim - patrząc całościowo - czuć tu powiew Toskanii.

mówi architekt Marcin Tomaszewski.
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe

Wejście do domu jest możliwe przez nową część, natomiast już od frontu widać praktycznie całą bryłę. Dom ma kształt litery U, a więc funkcje są odpowiednio rozlokowane – tak, aby wzajemnie się przenikały. Warto zauważyć, że na terenie architekt wraz z inwestorami zachowali stare nasadzenia, w tym drzewa.

Kiedy przejdziemy na tył domu - od strony ogrodu - widzimy, że jedna bryła jest cofnięta względem drugiej, a ta ostatnia tworzy pewnego rodzaju klamrę spinającą, na co wpływ ma zaprojektowana elewacja.

RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe

W tym projekcie nie było miejsca na sztuczność i pozory. Corten, drewno, beton - wszystkie wykorzystane materiały są autentyczne i prawdziwe! Dlatego elewacja tak świetnie współgra z otoczeniem.

mówi Tomaszewski.
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe

Architekt zadbał również o to, aby nic się nie zmarnowało, jeśli chodzi o materiały. Kiedy likwidowane były wieżyczki – dachówka z nich została wykorzystana na wykończenie nowego dachu. Dzięki temu uniknięto problemu – skąd wziąć materiał, który wykorzystano kilka lat temu.  

Inwestorzy chętnie oddali w ręce Marcina Tomaszewskiego również doradztwo względem wyposażenia wnętrz. Dzięki temu w gabinecie możemy dostrzec reprodukcję obrazu Guernica autorstwa Pablo Picasso. Idealnie wkomponowała się w przestrzeń. A wybór nie był przypadkowy – jest to jeden z ulubionych obrazów autorstwa hiszpańskiego artysty, a świadczyć może o tym… tatuaż, który zdobi rękę Tomaszewskiego. I tak jak architekt trzymał się autentyczności względem materiałów na zewnątrz, tak był również konsekwentny w środku. Przykład? Stół w jadalni wykonany w całości z drewna.

Z tym domem wiąże się również pewna ciekawostka. To jedyny dom w karierze Tomaszewskiego, w przypadku którego podczas budowy nowoczesnej bryły właściciele mieszkali w „starej” części. Później nastąpiła zamiana i przenieśli się do nowej, kiedy ta stara była remontowana. Wszystko została tak zaplanowane i przygotowane, że mieszkańcy nie odczuli remontu, który trwał ponad 1,5 roku. Dziś ta część domu, która kiedyś pełniła funkcję dzienną i sypialnianą, jest miejscem relaksu – z nowoczesnym SPA i siłownią.

Powierzchnia RE: VERO CASA wynosi 620 m kw.

RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe
RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt - mat. prasowe
Udostępnij

Przeczytaj także

Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dom Loop od pracowni Mobius. Gdy architektura czerpie z natury
Nova Marina Gdynia - nowy dom polskiego żeglarstwa przy Molo Południowym. Architektura nawiązuje do modernistycznych…

Polecane

"Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni" – wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej zaprojektowana przez…
Instalacja stworzona z rdzy w ascetycznych wnętrzach Filharmonii Szczecińskiej
Młodzi architekci chcą zmiany. Czy polskie pracownie słuchają głosu młodych?

Skomentuj:

RE: VERO CASA projektu REFORM Architekt

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej