Projekt przebudowy Spółdzielczego Domu Handlowego „Central" w Łodzi
Kiedyś dom towarowy, wkrótce nowoczesny apartamentowiec. Spółdzielczy Dom Handlowy „Central” przechodzi metamorfozę. Autorem projektu jest architekt Marcin Tomaszewski, właściciel Reform Architekt.
Spółdzielczy Dom Handlowy „Central” powstał w latach 70. na podstawie projektu stworzonego przez Macieja Gintowta, Ewę Krasińską i Macieja Krasińskiego. Ten trzynastopiętrowy budynek biurowy, wraz z trzypiętrowym kompleksem handlowym, został zaprojektowany w poziomym układzie, nawiązującym do popularnych w tamtych latach domów towarowych takich jak „Domus” czy „Magda”. Stanowił on ważną część architektonicznej panoramy Łodzi i należał do najbardziej prestiżowych miejsc handlowych w Polsce, a także był uznawany za jeden z najnowocześniejszych obiektów w Łodzi. Spółdzielczy Dom Handlowy „Central” stał się symbolem luksusu, gdzie można było nabyć zarówno towary od krajowych producentów, jak i z zagranicy. Jego imponujący, betonowy budynek z małymi oknami odniósł olbrzymi sukces, przyciągając turystów poszukujących zakupowych przyjemności.
W 2018 roku Spółdzielczy Dom Handlowy „Central” został wystawiony na sprzedaż. Po upływie czterech lat zyskał nowego inwestora, który zdecydował się nabyć go wraz z projektem przekształcenia budynku biurowego w apartamentowiec według koncepcji stworzonej przez architekta Marcina Tomaszewskiego.
Zmiana funkcji z biurowej na mieszkalną wymagała modyfikacji, między innymi ergonomii obiektu, poprzez obniżenie parapetów z wysokości 140 cm na 90 cm, a w niektórych pomieszczeniach nawet całkowitej ich likwidacji. Układ okien powtarza się co trzecią kondygnację oraz sprawia wrażenie nieregularnego. Natomiast należy się wpatrzeć w elewację, aby dostrzec, że schemat ten uporządkował budynek, dodając bryle lekkości i dynamiki. Zachowana została w nim pewna powtarzalność efektów, w tym odbicia lustrzanego narożników, które nadają mu niepowtarzalności.
Obiekt ten znajduje się w pobliżu Pomnika Historii, który upamiętnia układ urbanistyczny ulicy Piotrkowskiej w całości od placu Wolności do placu Niepodległości. Z tego powodu wszelkie modyfikacje, które dotyczyły podziałów, były omawiane z Miejskim Konserwatorem Zabytków.
Aby dać nowe życie budynkom, nie trzeba ich burzyć, ale muszą spełniać wymogi budowlane na rok, w którym są na nowo projektowane.
Planowany "Central" będzie zawierał 40 mieszkań o różnych układach. Każde piętro będzie miało powierzchnię 280 m kw., na której powstaną maksymalnie cztery mieszkania.
Przekształceniu ulegnie układ klatki schodowej, ponieważ pierwotnie były dwie, a docelowo będzie jedna. Modyfikacja ta jest spowodowana korzystniejszym rozkładem mieszkań.
Na pierwszym poziomie znajduje się przestrzeń zaprojektowana specjalnie dla lokali usługowych, które zostały wyposażone w duże okna, mające na celu nadanie budynkowi nowoczesnego wyglądu. Dodatkowo, na drugim poziomie podziemnym znajduje się strefa masażu i siłowni, co podnosi jakość mieszkań na wyższy poziom, czyniąc z budynku wyjątkowe apartamentowce.
Ideą projektu przebudowy było zachowanie ducha tego budynku, o którym decydują jego podziały poziome: pas kamienia i pas okien. Zależało mi na podtrzymaniu jego rytmu, dlatego kompozycja pozostała taka, jaka była a ja poprawiłem jego elewację i ergonomię.
Spółdzielczy Dom Handlowy „Central” w zeszłym roku obchodził swoje 50-lecie - wtedy też zostało wydane pozwolenie na budowę. Inwestor uzyskał je w sposób tradycyjny bez procedury ułatwiającej deweloperom przygotowanie i realizację inwestycji, czyli Lex Deweloper.
- Więcej o:
„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” - projekt artystyczny Katarzyny Krakowiak-Bałki zachwycił Tokio
Jak inwestycje w modernizację torów wpływają na mobilność miejską?
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
Te surowce są krytyczne dla transformacji energetycznej. Raport pokazuje ich obecną dostępność i prognozy dotyczące wydobycia
Nowa siedziba Moët Hennessy Polska w warszawskim budynku Metropolitan. Paryski szyk
"Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni" – wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej zaprojektowana przez Biuro Kreacja
Instalacja stworzona z rdzy w ascetycznych wnętrzach Filharmonii Szczecińskiej
Młodzi architekci chcą zmiany. Czy polskie pracownie słuchają głosu młodych?