RE: KITE HOUSE - projekt nowoczesnego domu na Mazurach
Bryłę RE: KITE HOUSE definiują wymagania wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Teren był niemałym wyzwaniem, biorąc pod uwagę spadek działki, który liczył aż 16 metrów. Dla inwestora natomiast kluczowy był widok z domu na jezioro i nawiązanie do stylu mazurskiego oraz otoczenia wokół domu.
Dom o powierzchni 490 m kw. powstał na wąskiej działce w sąsiedztwie jednego z mazurskich jezior i to właśnie widok był punktem kluczowym całego projekty. Nie można budować w mniejszej odległości niż 100 metrów od linii brzegowej, dlatego linia zabudowy z tyłu jest ukośna. To był punkt wyjścia do stworzenia formy.
Cały projekt powstał w oparciu o redukcję bryły. Dzięki temu doszedłem do kształtu, który od góry przypomina latawiec. Natomiast to nie było moje zamierzenie. Jest to raczej wynikowa formy, o której śmiało można powiedzieć deltoidalna. To świetnie nawiązuje do otoczenia – powstała bryła dynamiczna, ale lekka. Kojarząca się z latem, wolnym czasem i kitesurfingiem. Kalenica - zwieńczenie budynku - idzie po przekątnej i dzięki temu narożnik budynku skierowany w stronę jeziora - jest wysoko i tym samym nie ma strat powierzchni.
Budynek od początku miał być zwarty i przez to funkcje wewnątrz są blisko siebie – wejście, salon, kuchnia. A „wyciągnięcie” w kierunku drogi to garaż i zadaszenie. Ważne było, aby każda kondygnacja, jak również wydłużenie budynku, obsadzić w poszczególnych strefach tej działki.
Tomaszewski w całym projekcie nawiązuje do materiałów lokalnych – co daje efekt symbiozy z otoczeniem, gdzie w tle widzimy chaty mazurskie. Architekt postawił na płytki ceramiczne (firma TONALITY). Tym samym jest to jego kolejna interpretacja chaty mazurskiej. Te trzy odcienie koloru ceglastego na elewacji i czarny, który tworzy gradient, dają wrażenie, że kolory się przenikają. Nie ma efektu dzielenia - jedna forma wbija się w drugą.
RE: KITE HOUSE to moja współczesna interpretacja klasycznych mazurskich domów. Wychodzę z założenia, że trzeba iść do przodu, czerpiąc przy tym z naszego dziedzictwa. Jeśli mamy taką możliwość to unowocześniajmy formę. Skoro możemy mówić o przeskoku technologicznym, to czemu w przypadku architektury mamy być aż takimi radykałami. W architekturze liczy się zabawa formą, tworzenie czegoś niespodziewanego, nieoczywistego. Jestem daleki od tego, żeby tworzyć bryły, które nie komponują się z otoczeniem, bo uważam, że tu musi być spójność. Mam natomiast wrażenie, że boimy się zerwać z przeszłością i zrobić coś inaczej, ciekawiej, lepiej.
Realizacja RE: KITE HOUSE przewidziana jest na 2023 rok.
- Więcej o:
„Keeping flowers alive. Acoustic ikebana” - projekt artystyczny Katarzyny Krakowiak-Bałki zachwycił Tokio
Jak inwestycje w modernizację torów wpływają na mobilność miejską?
Fontanny w miastach: inwestycje w modernizację dawnych symboli
Te surowce są krytyczne dla transformacji energetycznej. Raport pokazuje ich obecną dostępność i prognozy dotyczące wydobycia
Nowa siedziba Moët Hennessy Polska w warszawskim budynku Metropolitan. Paryski szyk
"Las - Schronienie ofiar. Kryjówka zbrodni" – wystawa czasowa w Muzeum II Wojny Światowej zaprojektowana przez Biuro Kreacja
Instalacja stworzona z rdzy w ascetycznych wnętrzach Filharmonii Szczecińskiej
Młodzi architekci chcą zmiany. Czy polskie pracownie słuchają głosu młodych?