Poznań: tak będzie wyglądała kładka pieszo-rowerowa nad Wartą. Połączy Wildę i Rataje
Nowa kładka pieszo-rowerowa nad Wartą to ważny element w strategii ożywiania terenów rzecznych w Poznaniu. Zwycięzcy konkursu, architekci z pracowni Krzysztof Janus "ARCHIMEDIA" - Pracownia Architektoniczna - Architekci & Inżynierowie z Poznania, zaprojektowali smukłą kładkę opartą na lekkich podporach.
Spółka Poznańskie Inwestycje ogłosiła konkurs na koncepcję architektoniczną nowej kładki w październiku ubiegłego roku. Nowa przeprawa pieszo-rowerowa przez Wartę ma połączyć Wildę i Rataje, a dokładniej osiedle Piastowskie z terenami na lewym brzegu rzeki w okolicy Łazienek Rzecznych.
Sąd konkursowy, pod przewodnictwem Karola Firdora z pracowni CDF Architekci, szefa rady Wielkopolskiej Izby Architektów, ocenił 15 prac. Pierwsze miejsce przyznano pracowni Krzysztof Janus "ARCHIMEDIA" - Pracownia Architektoniczna - Architekci & Inżynierowie z Poznania.
Archirzaprojektowali prostą konstukcję z betonu i stali. Przeprawa ma mieć 7 metrów użytkowych szerokości. Ścieżka rowerowa nie będzie wydzielona innym kolorem. Jak tłumaczą twórcy projektu, użytkownicy kładki są wtedy bardziej czujni.
Przestrzeń samej kładki ma być pozbawiona przeszkód i elementów architektonicznych. Energooszczędne oświetlenie i meble miejskie z drewna o podwyższonej odporności pojawią się dopiero w przestrzeni rekracyjnej.
Praca poprzez ciekawy i przemyślany układ kompozycyjny załamania osi wpisuje się w kontekst urbanistyczny. Uwzględnia zarówno walory widokowe jak i przyrodnicze poprzez zachowanie w maksymalnym stopniu istniejącego drzewostanu. Zaproponowane miejsce odgięcia na zachodnim brzegu rz. Warty akcentuje fasadę budynku Miejskich Łazienek Rzecznych z ich widokową ekspozycją z poziomu kładki wraz z plażą Wilda i jej otoczeniem. Osiowy widok w kierunku wschodnim podkreślono kontynuacją geometrii strefy kładki pieszo-rowerowej z obowiązującego planu. Zaproponowano również intrygujące i lekkie rozwiązanie podpór spełniających funkcje komunikacji. Smukły i wstęgowy charakter architektoniczny kładki nawiązuje do rzeki co podkreśla atrakcyjność zaproponowanej koncepcji
Drugie miejsce zdobył projekt pracowni UGO Hugon Kowalski z Poznania. Trzecią nahrodę otrzymała szwajcarska pracownia Dipl. Arch. ETH SIA Anna Jach. Wyróżnienia otrzymali CIP Architects Engineers z Krakowa oraz Pracowni Architektonicznej 1997 z Poznania.
Gratulujemy wszystkim laureatom!
Skomentuj:
Poznań: tak będzie wyglądała kładka pieszo-rowerowa nad Wartą. Połączy Wildę i Rataje