Powracające gorseciki - Maja Ganszyniec stworzyła kolekcję "Modernizm"
Maja Ganszyniec i Ceramika Paradyż przedstawiły kolekcję płytek ceramicznych „Modernizm”. Odświeżono przedwojenne wzory i dopełniono je o autorskie kompozycje. W roli główne gorseciki, czyli niewielkie płytki o charakterystycznych wcięciach.
Gorseciki stanowiły w przedwojennej Polsce bardzo ważny element wyposażenia wnętrz. Kafelki można było odnaleźć zarazem w eleganckich modernistycznych kamienicach, jak i prostych punktach usługowych czy sklepach.
Popularność gorsecików w Polsce jest absolutnym ewenementem w skali światowej. Mimo że płytki w tym kształcie przybyły do naszego kraju z Holandii, polskim przedwojennym architektom udało się wytworzyć własny, niepowtarzalny styl ich układania. Dostrzegalne są wręcz regionalne różnice – w Gdyni gorseciki układano w bardziej geometryczne wzory, podczas gdy w galicyjskim Krakowie można spotkać barwne, fantazyjne kształty. Tym smutniej było mi patrzeć, jak robotnicy na remontowanych klatkach nakładali pełne szufle gorsecików i wyrzucali je do kubłów.
Ceramika Paradyż zaprosiła do współpracy Maję Ganszyniec - cenioną projektantkę mebli i produktów przemysłowych, która prowadzi autorskie Studio Ganszyniec w Warszawie. Okazało się, że maleńkie gorseciki są ogromną słabością Mai.
Powstała kolekcja Modernizm, której produkty nie tylko kształt i urok pojedynczego gorsecika, ale przy wykorzystaniu współczesnych technologii dodatkowo podnoszą jego trwałość i praktyczność. Tak jak w przypadku przedwojennych oryginałów zdecydowano się użyć bowiem kamionki szlachetnej barwionej w masie – bardzo wytrzymałej i wzorniczo ponadczasowej, co powoduje, że są w zasadzie niezniszczalne.
Mamy wspaniałe przedwojenne wzorce w architekturze wnętrz. Korzystano wtedy z naturalnych, pięknych i trwałych materiałów: drewna, ceramiki, mosiądzu. Warto z tych tradycji czerpać. Dziś, w miejscach, które nie zostały zniszczone, nadal możemy podziwiać urok gorsecikowych posadzek. To ważne, by tak jak kiedyś, przystępne cenowo produkty były piękne, naturalne i trwałe. Tak jak gorseciki. Bardzo się cieszę, że Ceramika Paradyż zdecydowała się na wprowadzenie tej małej, ikonicznej płyteczki do produkcji, przywracając ciągłość urwanym przez historię wątkom.
Przy projektowaniu kolekcji twórcy postawili na ponadczasowe, stonowane barwy, które odnajdą się zarazem we wnętrzach użytkowych, jak i domowych: czerń, biel, szary, niebieski, ceglany i ochrę. Zaproponowane przez Maję Ganszyniec i ekspertów Ceramiki Paradyż 16 gorsecikowych mozaik przywołuje przedwojenne wzornictwo. Aby jednak dostosować gorseciki do wymogów współczesnych projektantów wnętrz, kolekcję „Modernizm” poszerzono o dodatkowe formaty płytek 19,8 x 19,8 cm oraz 59,8 x 59,8 cm, heksagony 19,8 x 17,1 cm, czy mozaiki 29,8 x 29,8 cm (kostka 4,8 x 4,8 cm).
Kolekcja „Modernizm” dostępna będzie w sprzedaży od 4 listopada 2019 roku.
- Więcej o:
Kostka z betonu - modernizacja modernizmu
Willa Tugendhatów w Brnie. Ekskluzywny modernizm Miesa van der Rohe [IKONY ARCHITEKTURY]
Maison de Verre w Paryżu. Dom za szklaną kurtyną [IKONY ARCHITEKTURY]
Warszawski modernizm w obiektywie
W miejsowości Barczewko znajduje się pierwszy na świecie zbiornik na wodę pitną wydrukowany w technologii 3D
Anna Essler-Lango pokieruje trójmiejskim oddziałem APA Wojciechowski Architekci. Wspomoże ją Karol Wyrzykowski. Dołączą do zarządu pracowni
Architektura i zieleń to mariaż doskonały. Wywiad z Joanną Filipczak prezes Agencji Promocji Zieleni
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G