Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Polski Pawilon na 23. Triennale w Mediolanie

Mat. prasowe/Fot. Paolo Riolzi

Architektura wystawy zaprojektowana przez Dominikę Wilczyńską i Barbarę Nawrocką (Miastopracownia) to drewniano - gliniania reinterpretacja szklarni. Zaczerpnięta ze świata natury, fraktalnie replikująca się, modułowa forma i dwieście ręcznie toczonych donic tworzą wspólnie włoski pensjonat dla poziomek i paproci z lasu pod Wrocławiem.

Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi

To opowieść o tym, że rośliny potrafią komunikować się z otoczeniem. Co więcej, bezpośrednio od roślin możemy pozyskać informacje dotyczące optymalnych dla nich warunków życiowych. W tej wizji dokonuje się mariaż świata natury, nauki i techniki. Światło i dźwięk kontrolowane są przez zielone użytkowniczki. Czy to początek projektowania partycypacyjnego dla roślin?

Rośliny wchodzą w interakcje wewnątrz swoich społeczności i pomiędzy gatunkami, ale ich bezdźwięcznego języka musimy się jeszcze nauczyć. Pawilon Polski na 23. Triennale w Mediolanie to syntezator mowy roślin. Kuratorzy z Muzeum Architektury we Wrocławiu oparli swoją koncepcję na badaniach naukowych dotyczących odczytywania informacji z roślin, które są emitowane w trakcie procesu fotosyntezy.

Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi

Instalacja pełni rolę interfejsu, który pozwala nam wsłuchiwać się w potrzeby roślin i rozpoznawać je jako istoty żywe, mające prawo do rozwoju w optymalnych warunkach, podobnie jak ludzie.

mówi Michał Duda, współkurator i dyrektor Muzeum Architektury we Wrocław.

Przyzwyczailiśmy się traktować rośliny jako surowiec albo dekorację. Wystawa ma na celu upodmiotowienie istot roślinnych, spojrzenie na rzeczywistość z ich perspektywy.

dodaje kuratorka Małgorzata Devosges-Cuber.
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi

Architektki przyznają, że instalacja jest zaprojektowana przede wszystkim na potrzeby roślin. Do grudnia na Triennale Milano można obserwować ich naturalne fazy rozwoju zmieniające się w skali pór roku. Po zakończeniu wystawy rośliny powrócą do swoich naturalnych siedlisk.

  • Organizacje: Adam Mickiewicz Institute, Museum of Architecture in Wrocław
  • Kuratorzy: Małgorzata Devosges-Cuber, Michał Duda
  • Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska
  • Opieka naukowa: Prof. Hazem Kalaji, SGGW
  • Dźwięk: Justyna Stasiowska
  • Instalacja audiowizualna: Teo Dumski
  • Konsultacje botaniczne: Urszula Zajączkowska
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Polski Pawilon na Triennale w Mediolanie
Architektura wystawy: Miastopracownia - Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska/ Fot. Paolo Riolzi
    Więcej o:

Skomentuj:

Polski Pawilon na 23. Triennale w Mediolanie