Polacy wyprodukowali krzesła na areny paryskiej olimpiady. Ich projektanci tłumaczą dlaczego od lat sprawdzają się na stadionach całego świata
Jak stworzyć krzesła idealne na trybuny olimpijskich aren? Wie to firma Nowy Styl, która dostarczyła 95 tys. sztuk na potrzeby paryskiej olimpiady. Ich design to jednak dzieło międzynarodowej firmy inżynierskiej i projektowej Arup, która już 15 lat temu opracowała dla Nowego Stylu wzór, będący od tego czasu jednym z najbardziej wydajnych na rynku. Zespoły Arup tworzyły także złożone rozwiązania dla obiektów sportowych, takich jak stadion Santiago Bernabéu w Hiszpanii czy Etihad w Wielkiej Brytanii. W Polsce firma znana jest z m.in. projektu Złotych Tarasów czy Łódzkiego Orientarium.
Na stadionach Allianz Riviera w Nicei i Parc Olympique Lyonnais w Lyonie w trakcie Igrzysk Olimpijskich kibicowano na krzesłach Abacus wyprodukowanych przez firmę Nowy Styl, specjalizującą się w tworzeniu mebli. Projekt modelu został opracowany dla nich przez firmę Arup ok. 15 lat temu i do dzisiaj jest to jeden z najbardziej wyróżniających się na rynku produktów pod kątem trwałości, komfortu i wydajności. Ten sam model można znaleźć m.in. w Budapeszcie i w naszym polskim Zabrzu. Krzesła posiadają mniej elementów konstrukcyjnych niż standardowe siedziska, dzięki czemu ich montaż jest szybszy oraz tańszy. Projekt w 2009 roku otrzymał międzynarodową nagrodę FX Award, przyznawaną za szczególne osiągnięcia we wzornictwie.
Model krzesła Abacus wyprodukowanego przez Nowy Styl na tegoroczne Igrzyska Olimpijskie cieszy się dużą popularnością na stadionach od lat. Sukcesem jest idealne dopasowanie do potrzeb stadionów. Opracowując dla Nowego Stylu projekt, multidyscyplinarny zespół Arup skupił się na tym, aby połączyć styl, wydajność i komfort. W związku z tym czas instalacji krzeseł jest krótki, wymagania konserwacyjne minimalne, a kształt i rozmiar siedziska zwiększają jego praktyczność. Dzięki temu to wiodące na rynku krzesło
Projekt olimpijskich krzeseł kibica
Krzesło Abacus, dostarczone na tegoroczne igrzyska olimpijskie jest funkcjonalne, komfortowe i posiada modernistyczny, prosty design. Projektanci stworzyli je tak, aby siedzisko obracało się bezpośrednio wokół belki podporowej. Dzięki temu zmniejszyła się liczba wymaganych komponentów. Sprawiało to, że na francuskich stadionach ich czas montażu był znacznie krótszy. Krzesło jest także łatwe w utrzymaniu. Projektanci stworzyli Abacus w modelu standardowym i miękkim. Została także opracowana przyjaźniejsza dla środowiska wersja z polipropylenem pochodzącym z recyklingu, w której części krzesła stworzono tak, aby można było w prosty sposób wymienić je lub poddać recyklingowi. Siedzisko jest też bardzo wytrzymałe, przeszło najsurowszą procedurę testową, kategorię 4 normy BS EN 12727, wytrzymując 200 000 cykli obciążenia 130 kg.
– Zamiast tworzyć ”zwykłe krzesło” chcieliśmy zaprojektować unikalny produkt, który spełnia potrzeby rynku. Projekt krzeseł, które z Polski trafiły na igrzyska olimpijskie we Francji był tak solidnie opracowany, że produkt od lat pozostaje konkurencyjny na rynku i jest chętnie wybierany przez największe stadiony– mówi Stephen Philips, Associate Product Designer w Arup.
W projekcie krzeseł Abacus multidyscyplinarny zespół Arup odpowiadał za design dla polskiej firmy Nowy Styl. Marki współpracowały również przy niedawno zakończonej zrównoważonej renowacji biura Arup w Krakowie. Do tej pory inżynierowie firmy Arup pracowali także przy takich ważnych w świecie sportu konstrukcjach, jak przekształcanie Stadionu Miasta Manchester z obiektu sportowego w siedzibę klubu piłkarskiego Premier League, przeprojektowanie legendarnego stadionu piłkarskiego Madrytu Santiago Bernabéu, aby zwiększyć jego pojemność oraz przekształcenie Alexander Stadium w centrum sportowe i kulturalne dla Birmingham wraz z wdrożeniem zrównoważonych rozwiązań.
Skomentuj:
Polacy wyprodukowali krzesła na areny paryskiej olimpiady. Ich projektanci tłumaczą dlaczego od lat sprawdzają się na stadionach całego świata