Pierwszy na świecie tunel dla statków powstanie w Norwegii. Wejścia zaprojektowała Snøhetta
W Norwegii ma powstać pierwszy na świecie tunel dla statków. Budowa 1,7-kilometrowego Stad Ship Tunnel, który będzie miał dwa kamienne wejścia zaprojektowane przez pracownię Snøhetta, ruszy w 2022 roku.
Stad Ship Tunnel połączy zatokę Kjødepollen i Vanylvsfjorden, czyli Morze Norweskie z Morzem Północnym. Obecnie statki kursujące pomiędzy miastami Bergen i Alesund muszą opływać półwysep Stand. Trasa ta nie należy do najbezpieczniejszych - przez ok. 100 dni w roku tutejsze wybrzeże atakowane jest przez silne sztormy. Topografia dna również wymaga dużych umiejętności od kapitanów. Dzięki nowej inwestycji statki towarowe i pasażerskie o masie do 16 000 ton będą omijać niebezpieczne szlaki żeglugowe.
Zobacz także: Falkirk Wheel - winda dla statków w Szkocji [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]>>
Kanał przetnie wysoką na blisko 650 metrów górę Tarvaldsegga w zachodniej części kraju. Będzie mieć 50 metrów wysokości, licząc od podłoża do najwyższego punktu, i 36 szerokości. Głębokość wody wyniesie 12 m. Kanał będzie miał 1,7 km długości. Przebicie pod góra będzie wymagało usunięcia trzech milionów metrów sześciennych skały. Tunel ma być jednokierunkowy, a o prawidłowy ruch okrętów zadba specjalna komórka. Szacuje się, że rocznie przez Stad Ship Tunnel będzie przepływać 730 statków.
Zobacz także: Most przy zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]>>
Wejścia do tunelu zaprojektowało studio architektoniczne Snøhetta. Będą one wykonane z ciętego kamienia, który zostanie poddany piaskowaniu. Dzięki temu kamień będzie szorstki i upodobni się do skał półwyspu. Ponadto kamienne ściany stworzą miękkie poziome linie, idealnie komponując się z naturalnym środowiskiem. Wnętrze tunelu oświetlą diody LED, które jednocześnie będą częścią systemu nawigacji.
Nad kamiennym wejściem powstanie punkt widokowy, z którego będzie można obserwować statki i łodzie zbliżające się do tunelu.
Po zatwierdzeniu projektu przez norweski parlament i wybraniu wykonawcy, budowa ma ruszyć na początku 2022 roku. Realizacja projektu zajmie 3-4 lata. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel okrętowy zostanie ukończony w 2025/2026 roku.
- Więcej o:
Under od Snohetta. Pierwsza podwodna restauracja w Europie
Snohetta - wspiąć się na architektoniczny szczyt [PERŁY ARCHITEKTURY]
Opera w Oslo - jak wielka góra lodowa [IKONY ARCHITEKTURY]
Snøhetta zaprojektowała centrum dla odwiedzających Globalny Bank Nasion na wyspie Spitsbergen
Powerhouse Telemark. Snøhetta zaprojektowała najbardziej energooszczędny budynek w Norwegii
Biblioteka Ibsena w Skien w Norwegii od Kengo Kuma & Associates. Ma przypominać żyłę srebra
Obserwatorium dzikich zwierząt. Tak to się robi w Norwegii
Pas startowy dawnego lotniska zamienili w imponujący park