Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Nowy dworzec kolejowy w Tłuszczu już otwarty. Jest nowoczesny i przyjazny środowisku

Mat. prasowe
Nowy dworzec w Tłuszczu - Fot. mat. PKP S.A.

Nowoczesny wygląd, elewacją ze szkła i cegły licowej, przestronne i komfortowe wnętrze, wiele rozwiązań przyjaznych środowisku oraz osobom z niepełnosprawnościami – taki jest nowy dworzec w Tłuszczu. Pod koniec kwietnia skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.

Dworzec w Tłuszczu: bryła

Nowy dworzec w Tłuszczu to nowoczesna, minimalistyczna i geometryczna bryła z dominantą w postaci wieży zegarowej. Jego charakterystyczną cechą są olbrzymie szklane witryny doświetlające przestrzeń obsługi podróżnych. Pozostałą część elewacji wykończono cegłą licową, a dworcową wieżę i daszek w strefie wejściowej ciemnoszarymi, pionowymi lamelami. Na fasadzie od frontu umieszczono podświetlany zegar oraz logotyp PKP z napisem „dworzec kolejowy”. Podobny szyld znalazł się również od strony torów z tym, że z nazwą miejscowości. Dworzec zyskał również subtelną iluminację nocną. Co ważne znajduje się on bliżej wejścia na perony niż dotychczasowy, co zwiększa komfort korzystających z niego pasażerów.

Dworzec w Tłuszczu: wnętrza

Nowocześnie zaaranżowano wnętrze dworca, które utrzymano w modnej i minimalistycznej kolorystyce. Z bielą ścian, współgra szara gresowa posadzka oraz antracytowy, wykonany z lameli sufit, który przechodzi w biały, pełny w pobliżu kas biletowych. Cała przestrzeń obsługi podróżnych jest doświetlona światłem dziennym dostającym się do wnętrza przez wielkoformatowe witryny. Wnętrze holu-poczekalni wyposażono w ławki, słupki do ładowania urządzeń mobilnych, defibrylator AED, gabloty z rozkładami jazdy, a także elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jej pobliżu poza kasami, znalazł się również specjalny kącik zabaw dla najmłodszych z zabawkami i grami, a przy nim specjalne pomieszczenie dla opiekuna z dzieckiem. Z holu dostaniemy się również do toalet. Resztę powierzchni na dworcu zajmą pomieszczenia na wynajem, biurowe oraz techniczne.

Nowy budynek jest pozbawiony barier architektonicznych oraz posiada wiele udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. Wśród nich m.in. plany dotykowe obiektu, oznaczenia w alfabecie Braille’a, system pętli indukcyjnych – wspierający osoby niedosłyszące czy ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących.

Dworzec jest również przyjazny środowisku. Na jego dachu zamontowano panele fotowoltaiczne do pozyskiwania „zielonej energii” o mocy 15,39 kWp. Wyposażono go również w system retencji deszczówki, która po oczyszczeniu jest użytkowana jako tzw. woda szara do spłukiwania toalet lub do podlewania terenów zielonych. Z innych rozwiązań warto wspomnieć o systemie inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS) nadzorującym prace instalacji i urządzeń oraz optymalizującym zużycie energii elektrycznej, cieplnej oraz wody. Nowoczesne są również systemy bezpieczeństwa, w tym monitoring, kontrola dostępu, system sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowy.

Dworzec w Tłuszczu: otoczenie

Wraz z budową nowego dworca zmieniło się jego otoczenie. Przebudowany został układ komunikacyjno-drogowy. Wybudowano także nowy parking na 32 samochody z czterema miejscami dla samochodów osób z niepełnosprawności i trzema typu kiss&ride. W pobliżu budynku powstała również nowa przeszklona i  zadaszona wiata rowerowa na 28 rowerów wraz ze stacją naprawy jednośladów. Ponadto uporządkowano zieleń oraz zamontowano nowe elementy małej architektury.

Inwestycja została zrealizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Dzięki niej w Tłuszczu wybudowano całkowicie nowy dworzec w formule indywidualnego Innowacyjnego Dworca Systemowego. To czwarty po Ciechanowie, Mławie, Nasielsku oraz Pomiechówku tego typu obiekt w województwie mazowieckim.

Dworzec w Tłuszczu: ile kosztował?

Budowa nowego dworca w Tłuszczu kosztowała łącznie 12,1 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., autorem dokumentacji projektowej GPVT Pracownia Architektoniczna z  Poznania, a wykonawcą robót budowlanych Firma Budowlana Anna – Bud z Warszawy.

Udostępnij

Przeczytaj także

Robert Konieczny i jego najlepsze projekty. Monografia KWK Promes „budynki + idee” jest jak dobry wykład!
Willa Wolfa w Gubinie. Pierwszy nowoczesny budynek Miesa van der Rohe
Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!

Polecane

Dworzec Warszawa Zachodnia: tunel pod peronami przebity
Dworzec Metropolitalny w Lublinie - jeden z najefektowniejszych dworców w Polsce
Nowa siedziba Google w Nowym Jorku. Zrewitalizowano i nadbudowano dworzec kolejowy z lat 30.

Skomentuj:

Nowy dworzec kolejowy w Tłuszczu już otwarty. Jest nowoczesny i przyjazny środowisku

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej