Metro w Warszawie: budowa, linie, projekt
Metro w Warszawie jest jedynym w Polsce systemem kolei podziemnej. Mieszkańcy stolicy mają do dyspozycji 2 linie, przy czym druga jest właśnie rozbudowywana, zarówno w kierunku zachodnim, jak i wschodnim. Pierwotny termin oddania do użytku ostatnich stacji 2. linii był przewidywany na 2022 rok, najprawdopodobniej jednak nie uda się zrealizować całej inwestycji w tym czasie. Metro Warszawa to również planowana 3. linia, która budzi pewne kontrowersje.
Metro w Polsce: metro Warszawa
Mogłoby się wydawać, że metro Warszawa jest stosunkowo "młodą" inwestycją na mapie stolicy, tymczasem pierwsze plany budowy tej podziemnej kolei powstały już w latach 20. ubiegłego wieku. Już w tamtym czasie podjęto działania mające prowadzić do realizacji projektu - wykonano wiercenia geologiczne, zaproszono też do rozmów w sprawie współfinansowania metra przedstawicieli zagranicznych konsorcjów, ponieważ Warszawa nie była w stanie samodzielnie pokryć kosztów budowy. W latach 30. doszło do zahamowania prac na skutek szalejącego kryzysu ekonomicznego. W 1938 roku podjęto temat na nowo, a punktem wyjścia do dalszych działań miała się stać aktualizacja projektu. W ciągu następnego roku powstały plany dwóch linii metra Warszawa, wstępny kosztorys oraz wstępne obliczenia konstrukcyjne. Niestety, większość przygotowanej dokumentacji zaginęła w czasie Powstania Warszawskiego.
Metro Warszawa w formie planów na przestrzeni kolejnych dziesięcioleci przedstawiało się w następujący sposób:
- zaraz po wojnie, jeszcze w 1945 roku powstały plany 2 linii szybkiej kolei miejskiej w płytkich tunelach,
- 1950 r. - zapada decyzja rządu o budowie metra głębokiego; przygotowano projekt sieci metra w części miasta po lewej stronie Wisły; rozpoczęto drążenie tunelu pod rzeką, które przerwano po 3 latach w związku z wysokimi kosztami i trudnościami technicznymi;
- w latach 70., na fali inwestycyjnego "boomu" powrócono do rozpatrywania planów płytkiego metra oraz opracowano założenia techniczne i kosztorysowe, szybko jednak okazało się, że nie wystarczy środków na sfinansowanie inwestycji;
- w styczniu 1982 r. Wojciech Jaruzelski ogłosił w Sejmie decyzję o rozpoczęciu budowy 1. linii metra Warszawa,
- 15 kwietnia 1983 r. - symboliczna data rozpoczęcia budowy (dzień wbicia pierwszego pala obudowy wykopu),
- 1985 r. - początek budowy tunelu metodą podziemną z wykorzystaniem tarczy,
- 1989 r. - rezygnacja z budowy stacji "Pl. Konstytucji" i "Muranów",
- 1990 r. - metro Warszawa wzbogaca się o 10 wagonów podarowanych przez Związek Radziecki,
- 1994 r. - zakup 32 wagonów metra produkcji rosyjskiej.
Metro Warszawa: oddanie do użytku
Uroczyste otwarcie odcinka od stacji Kabaty i do stacji Politechnika nastąpiło 7 kwietnia 1995 r. Metro Warszawa w kolejnych latach było stopniowo przedłużane w ramach tej samej linii:
- 26 maja 1998 r. - oddanie do eksploatacji odcinka do stacji Centrum,
- 11 maja 2001 r. - oddanie do eksploatacji odcinka do stacji Ratusz Arsenał,
- 20 grudnia 2003 r. - oddanie do eksploatacji odcinka do stacji Dworzec Gdański,
- 8 kwietnia 2005 r. - otwarcie stacji Plac Wilsona,
- 29 grudnia 2006 r. - otwarcie stacji Marymont,
- 23 kwietnia 2008 r. - otwarcie stacji Słodowiec,
- 25 października 2008 r. - na końcową stację, Młociny, wjechał pierwszy pociąg z pasażerami - data ta została przyjęta jako moment otwarcia 1. linii metra Warszawa.
Źródło: www.metro.waw.pl/historia-budowy-metra-w-warszawie
Zobacz także: Stacja Muranów. Metro nieistniejące >>
Budowa metra Warszawa
W 2009 roku została podpisana umowa na budowę 2. linii metra Warszawa. Ciekawostką jest fakt, że w 2011 r. trzem tarczom, które miały zostać wykorzystane do drążenia tuneli pod miastem, nadano imiona: Maria, Anna i Wisła. Czwartego kwietnia 2012 r. pierwsza tarcza została opuszczona do szybu startowego przy Rondzie Daszyńskiego. Ósmego marca 2015 r. oddano do użytku centralny odcinek metra Warszawa - od stacji Świętokrzyska do stacji Dworzec Wileński. W marcu 2016 r. została podpisana umowa na rozbudowę 2. linii. Pierwszy etap zakładał budowę odcinka północno-wschodniego w obrębie Pragi Północ i Targówka, ze stacjami: Szwedzka, Targówek oraz Trocka. Z kolei we wrześniu 2016 r. potwierdzono umową decyzję o budowie zachodniego odcinka 2. linii ze stacjami: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Rok 2017 przyniósł decyzję o lokalizacji trzech ostatnich stacji odcinka zachodniego: Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska. Wrzesień 2018 roku wiązał się z podpisaniem umowy na budowę trzech kolejnych stacji po prawej stronie Wisły: Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno.
We wrześniu 2019 r. oddane zostały do użytku stacje: Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy i Trocka, a w kwietniu 2020 r. kolejne trzy, tym razem na odcinku zachodnim: Płocka, Młynów i Księcia Janusza. Aktualnie, latem 2021 r., w budowie są następujące stacje 2. linii metra Warszawa:
- na zachodnim odcinku: Ulrychów i Bemowo (nie zaczęto jeszcze prac związanych z budową stacji: Lazurowa, Chrzanów i Połczyńska),
- na odcinku północno-wschodnim: Zacisze, Kondratowicza, Bródno,.
Postęp prac budowlanych można na bieżąco śledzić na stronach internetowych:
Metro Warszawa:Dziennik Budowy odcinek wschodni-północny >>
Metro Warszawa:Dziennik Budowy odcinek zachodni >>
Druga linia ma być w całości gotowa przed 2023 rokiem. Pozostaje pytanie, czy rzeczywiście uda się zrealizować inwestycję w zakładanym terminie?
Zobacz także: Futurystyczne podziemne przejście łączące stację metra Rondo Daszyńskiego z kompleksem The Warsaw HUB gotowe. To projekt Massive Design >>
Linie warszawskiego metra
Metro Warszawa składa się obecnie z dwóch linii, w planach jest budowa trzeciej.
Metro Warszawa linia M1. To "nitka" prowadząca z północy na południe. Począwszy od "góry" należą do niej następujące stacje:
- Młociny, Wawrzyszew, Stare Bielany, Słodowiec, Marymont, Plac Wilsona, Dworzec Gdański, Ratusz Arsenał, Świętokrzyska, Centrum, Politechnika, Pole Mokotowskie, Racławicka, Wierzbno, Wilanowska, Służew, Ursynów, Stokłosy, Imielin, Natolin, Kabaty.
Metro Warszawa linia M2. Ta "nitka" prowadzi z kolei z zachodu na wschód. Począwszy od lewej strony należą do niej (i będą należały po ukończeniu budowy) następujące stacje:
- Połczyńska (planowana), Chrzanów (planowana), Lazurowa (planowana), Bemowo (w budowie), Ulrychów (w budowie), Księcia Janusza, Młynów, Płocka, Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat - Uniwersytet, Centrum Nauki Kopernik, Stadion Narodowy, Dworzec Wileński, Szwedzka, Targówek Mieszkaniowy, Trocka, Zacisze (w budowie), Kondratowicza (w budowie), Bródno (w budowie).
Metro Warszawa: linia M3
Plany budowy trzeciej linii metra Warszawa budzą gorące dyskusje, ale również pewne wątpliwości. Najczęściej zadawane pytania - oraz odpowiedzi na nie - można znaleźć tutaj:
Metro Warszawa. Linia M3 - pytania i odpowiedzi >>
W 2019 roku ruszyły przetargi mające na celu wyłonienie wykonawców projektów dla inwestycji, jaką jest metro Warszawa M3. Jednocześnie rozpoczęło się zbieranie ofert od firm zainteresowanych przygotowaniem dokumentacji przedprojektowej i projektów budowlanych potrzebnych do budowy dodatkowych stacji w ramach linii M1 - Plac Konstytucji oraz Muranów. Tymczasem przeprowadzone analizy wariantów przebiegu 3. linii i usytuowania stacji wskazują jako najbardziej odpowiedni następujący układ: Dworzec Wschodni -> Mińska -> Rondo Wiatraczna -> Ostrobramska -> Gocław (skrzyżowanie z ul. Bora-Komorowskiego). Pod koniec lipca 2021 r. zakończył się etap składania ofert w przetargu na wykonanie prac przedprojektowych dla metra Warszawa M3.
Zobacz także: Metro w Sofii. Czy naprawdę jest czego zazdrościć? Sprawdzamy rozwiązania architektoniczne >>
Zobacz także: Nowa linia metra w Amsterdamie >>
Metro Warszawa: w klimacie świąt
W grudniu 2017 r. metro Warszawa mile zaskoczyło swoich użytkowników świątecznymi dekoracjami. Z okazji Mikołajek jeden z pociągów kursujących na 1. linii został w środku udekorowany biało-czerwonymi, świątecznymi motywami. Co ciekawe, celowo wybrano do tego celu nie nowy model pojazdu, a stary, wyprodukowany jeszcze w ZSRR. Pomysł spotkał się z dużym entuzjazmem, dlatego od tamtej pory możemy regularnie w grudniu i styczniu podróżować takimi "świątecznymi" pociągami. Metro Warszawa podkreśla dekoracjami ten wyjątkowy czas w roku, aby przejazdy do pracy czy szkoły stały się przyjemniejsze i wpisywały w bożonarodzeniową atmosferę.
Skomentuj:
Metro w Warszawie: budowa, linie, projekt