Konkurs na projekt wnętrz Świątyni Opatrzności zakończył się klęską
W zakończonym niedawno konkursie architektonicznym na projekt wnętrz Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie nie przyznano ani jednej pierwszej nagrody. Jury, w którym zasiadali m.in. Ewa Kuryłowicz i Krzysztof Ingarden, nie przyznało również nagród ani wyróżnień dla projektantów 3 z 4 kaplic.
Świątynię Opatrzności Bożej otwarto w listopadzie 2016 roku. Decyzja o jej wybudowaniu zapadła ponad 200 lat temu, a koncepcja architektoniczna świątyni od zawsze wzbudzała mnóstwo kontrowersji. Ostatecznie zrealizowano projekt Wojciecha i Lecha Szymborskich. Niestety, świątynia nie zachwyca, a budynek został Makabryłą. Koszt budowy wyniósł 220 milionów złotych.
W tym roku głosowanie w plebiscycie na Makabryłę Roku zdominowała rywalizacja dwóch obiektów: Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie i Kościoła Maryi Gwiazdy Nowej Ewangelizacji i św. Jana Pawła w Toruniu. Niegdyś architektura sakralna wyznaczała najwyższe standardy oraz stawała się polem dla nowatorskich rozwiązań. Wystarczy wspomnieć chociażby XV-wieczną konstrukcję kopuły w katedrze Santa Maria del Fiore we Florencji. Dzisiaj niestety coraz częściej obserwujemy przerost formy nad treścią, przeskalowanie i niedopasowanie kościołów do kontekstu miejsca, w którym są wznoszone. Za te grzechy nagrodziliście w głosowaniu Świątynię Opatrzności Bożej w Warszawie. W tegorocznym plebiscycie oddaliście blisko 15 tysięcy głosów.
Czytaj więcej >>Z okazji otwarcia świątyni zorganizowano uroczystą mszę z udziałem wszystkich najważniejszych osób w kraju. Odbyła się ona w surowych, betonowych, niewykończonych wnętrzach. Już wtedy podkreślano, że wnętrza będą wyjątkowe - pasujące do reprezentacyjnego obiektu. Archidiecezja warszawska ogłosiła w czerwcu 2018 roku "jednoetapowy, wieloczęściowy konkurs na projekt koncepcyjny elementów wystroju wnętrza Świątyni Opatrzności Bożej w Warszawie". Architekci mieli za zadanie zaprojektowanie wnętrza głównego i czterech kaplic (Maryjnej, Adoracyjnej, Pokutnej i Zmartwychwstania/Grobu Pańskiego). Mogli złożyć projekt całościowy albo stworzyć koncepcję tylko jednego pomieszczenia.
Koncepcję wystroju wnętrza Świątyni Opatrzności Bożej powinna cechować wysoka jakość wystroju, również w zakresie detalu. W projekcie należy uwzględnić myśl projektową nadającą obiektowi niepowtarzalność i oryginalność podkreślającą jego wysoką rangę. Należy zapewnić zgodność projektowanej koncepcji z założeniami ideowymi i symbolicznymi Świątyni Opatrzności Bożej stanowiącymi oraz innymi już przyjętymi koncepcjami, bądź zainstalowanymi elementami przedstawionymi w załącznikach merytorycznych do Regulaminu. W procesie projektowania należy się kierować właściwym odczytaniem i zrozumieniem architektury wnętrza. Należy zwrócić szczególną uwagę na światło wewnątrz obiektu architektury (naturalne i sztuczne) i wykorzystać jego walory i potencjał tego światła dla stworzenia klimatu sakralnego, tak w zakresie nastroju, jak i w obszarze symboliki religijnej oraz zapewnić zgodność z projektem akustyki wnętrza obiektu.
W jury, oprócz osób duchownych związanych z Archidiecezją Warszawską i Centrum Opatrzności Bożej, zasiedli m.in. Ewa Kuryłowicz i Krzysztof Ingarden.
20 sierpnia na stronie internetowej Centrum Opatrzności opublikowano wyniki konkursu. Prace złożyło 14 pracowni - zgłosiły 13 projektów wnętrza głównego, po 3 projekty kaplicy Maryjnej i Adoracyjnej i po 4 kaplicy Pokutnej i Zmartwychwstania/Grobu Pańskiego. Jury nie przyznało ani jednej pierwszej nagrody (ani za projekt wnętrza, ani kaplic). Nie zdecydowano się również przyznać nagród i wyróżnień dla projektantów 3 z 4 kaplic.
Nieoficjalnie mówi się o słabym poziomie konkursowych prac.
Za projekt wnętrza głównego przyznano dwie równorzędne II nagrody, po 30 tys. zł każda. Otrzymały je zespoły w składzie - Stanisław Niemczyk, Mateusz Środoń, Andrzej Mikulski, Agnieszka Niemczyk-Janik i Anna Niemczyk – Wojtecka oraz Sylwester Piędziejewski, Maciej Latoszek, Urszula Konowrocka i Paweł Pogorzelski. Przyznano również dwa wyróżnienia (po 10 tys. zł dla każdego zespołu). Otrzymali je Adam Brincken, Maciej Zychowicz, Jakub Zychowicz, Kamil Kuzko, Grzegorz Biliński, Alicja Duzel-Bilińska i Adrianna Oprychał oraz Fundacja Ars Restituta w składzie: Maciej Bonawentura Pawlicki, Jan Pawlicki i Sviatoslaw Vladyka.
Jury nagrodziło II nagrodą zespół, który zaprojektował kaplicę Zmartwychwstania/Grobu Pańskiego w składzie: Jan Wojciechowski, Małgorzata Zagłoba, Jan Buczek, Szymon Węglowski, Anna Zielińska, Aleksandra Krzyżanowska, Justyna Klecha, Aleksandra Molenda, Dominik Harpula, Katarzyna Anna Kowal, Mikołaj Ciszewski, Bartosz Wronikowski, Karolina Maksymiuk, Hubert Dolinkiewicz i Katarzyna Michnowska.
Skomentuj:
Konkurs na projekt wnętrz Świątyni Opatrzności zakończył się klęską