Gdzie znajduje się najdłuższy most w Europie? Gdzie można pójść na spacer po najdłuższym wiszącym moście?
Mosty - te budowle inżynierskie fascynują wielu. Dziś wzięliśmy na warsztat europejskie mosty. Najdłuższy most w Europie to Most Krymski, a najdłuższy nieczynny metalowy most kolejowy na Starym Kontynencie znajduje się... w Polsce.
Przez prawie 20 lat najdłuższym mostem w Europie był wybudowany w 1998 roku most Vasco da Gamy w Portugalii. Przewieszony nad Tagiem most o długości 17,2 km, łączy Sacavém (okolice z Lizbony) z miejscowością Montijo. Po wielu latach Ponte Vasco da Gama spadł na drugie miejsce w rankingach najdłuższych europejskich mostów. Zastąpił go 19-kilometrowy Most Krymski (ros. Крымский мост) łączący Półwysep Krymski z Półwyspem Tamańskim poprzez Cieśninę Kerczeńską.
Most Krymski - najdłuższy most w Europie
Płytka Cieśnina Kerczeńska od zawsze była ważnym punktem strategicznym, łączącym Morze Azowskie z Morzem Czarnym. Pierwszy most nad Cieśniną Kerczeńską był mostem linowym. Wybudowany został w 1942 roku w trakcie walk na froncie wschodnim II wojny światowej. Adolf Hitler zlecił projekt stałego żelbetowego mostu drogowo-kolejowego Albertowi Speerowi. Niemcy ewakuowali się z Krymu - most Speera nigdy nie powstał.
Kolejny most kolejowy wybudowano tuż po wyzwoleniu Krymu z niemieckiej okupacji w listopadzie 1944 roku. Most o długości 4,5 km istniał tylko pół roku - zniszczyła go kra. Na wiele lat zrezygnowano z budowy mostu. Wprowadzono połączenia promowe. Między wystającymi z wody fragmentami przeprawy (uprzątnięto je dopiero pod koniec lat 80. XX wieku) przepływały jednostki przystosowane do transportu zarówno pociągów, jak i samochodów.
Po rozpadzie Związku Radzieckiego Cieśnina Kerczeńska stała się granicą między terytorium Rosji i Ukrainy. Zaczęły się trwające wiele lat rozmowy między dwoma krajami o konieczności budowy stałego mostu. Prezydent Ukrainy Wiktor Janukowycz i prezydent Rosji Dmitrij Miedwiediew podpisali porozumienie o budowie mostu przez Cieśninę Kerczeńską 25 kwietnia 2010 roku. W styczniu 2014 roku rządy obu krajów zdecydowały o powołaniu rosyjsko-ukraińskiej spółki, która wybuduje obiekt.
Miesiąc później miała miejsce aneksja Krymu przez Rosję. Budowa mostu łączącego Kraj Krasnodarski z Krymem (już bez udziału Ukrainy) stała się dla Rosji sprawą priorytetową. Koszty budowy (ponad 3,6 mld dolarów) pokryła Rosja z własnych rezerw budżetowych. Ze względu na sankcję związane z aneksją Krymu, Rosja nie mogła starać się o dofinansowanie z Zachodu ani zatrudniać zachodnich podwykonawców.
Budowa mostu, w wyniku plebiscytu nazwanego Mostem Krymskim, ruszyła w 2016 roku. Już we wrześniu tego roku Stany Zjednoczone nałożyły sankcje na budowniczych mostu a 31 lipca 2018 sankcje na sześć firm uczestniczących w budowie mostu nałożyła Unia Europejska. W 2018 roku 19-kilometrowym, najdłuższym mostem w Europie, przejechały pierwsze samochody. Pierwszy pociąg z Petersburga przejechał po nim w grudniu 2019 roku.
Most Krymski rozciąga się pomiędzy Anapą w Kraju Krasnodarskim a krymskim Symferopolem. Przeprawa poprowadzona jest od półwyspu Taman, wzdłuż istniejącej 5-kilometrowej tamy i wyspy Tuzli. Następnie przecina Cieśninę Kerczeńską, od północ okrążając przylądek Ak-Burun.
Do konstrukcji mostu wykorzystano ponad 6,5 tys. pali, wbijanych na głębokość nawet 150 m. Kierowcy mają do dyspozycji dwie dwupasmowe jezdnie. Po moście można jeździć z prędkością 120 km/godz (z taką samą prędkością jeżdzą pociągi pasażerskie). Według rosyjskich danych, w ciągu dobry Mostem Krymskim przejeżdża ok 40 tys. samochodów. Część kolejową mostu obliczono na ruch pociągów o masie ponad 7 tys. ton, tyle co waży metalowa konstrukcji Wieży Eiffla. Most nie zakłócił żeglugi w Cieśninie Kerczeńskiej. Łukowe przęsła przeprawy (o długości 227 m) znajdują się na wysokości 35 m nad lustrem wody.
Zobacz także: Most przy Zaporze Hoovera [NIESAMOWITE KONSTRUKCJE]>>
Najdłuższe mosty drogowe w Europie [RANKING]
- 1. Most Krymski - Rosja/Ukraina - 19 km
- 2. Ponte de Vasco da Gama - Portugalia – 17,2 km
- 3. Ponte da Lezíriaa - Portugalia – 12 km
- 4. Most nad Sundem (Øresundsbron) - Szwecja/Dania - 7,85 km
- 5. Most Wschodni (część Storebæltsforbindelsen) - Dania - 6,79 km
- 6. Most Zachodni (część Storebæltsforbindelsen) - Dania - 6,61 km
- 7. Most Olandzki (szw. Ölandsbron) - Szwecja - 6,07 km
- 8. Most Prezydencki - Rosja - 5,82 km
- 9. Zeelandbrug - Holandia - 5.02 km
- 10. Most przez Zatokę Amurską - Rosja - 4,3 km
Najdłuższy wiszący most w Europie
Piesze mosty wiszące dla pieszych, których przęsła zawieszone były wyłącznie na linach zakotwiczonych w podłożu, od dawna powstawały w regionach górskich. Mosty w których między pylonami rozciągnięte są łańcuchy, taśmy lub liny pojawiły się w XIX wieku. Gdzie znajdują się najdłuższe wiszące mosty w Europie?
Najdłuższy drogowy wiszący most w Europie
Most Wschodni w Danii jest częścią tzw. Storebæltsforbindelsen - przeprawy składającej się z trzech mostów (wschodniego, drogowego mostu wiszącego i pary zachodnich mostów - drogowego i kolejowego) oraz tunelu kolejowego biegnącego wzdłuż mostu wschodniego. Położony nad Wielkim Bełtem most łączy wyspy Zelandia (Korsør) i Fionia (Nyborg).
Otwarty w 1998 roku Most Wschodni (Østbroen) ma 6790 metrów długości - jest najdłuższym mostem wiszącym w Europie i trzecim co do długości mostem wiszącym na świecie. Jego przęsło główne ma 1,6 km. Projekt stworzyły firmy COWI i RAMBØLL oraz Dissing + Weitling.
Zobacz także: Największy ceglany most na świecie - Göltzschtalbrücke w Saksonii>>
Najdłuższy most wiszący w Europie (i na świecie) przeznaczony wyłącznie dla pieszych
W czerwcu 2020 roku zakończono budowę 516 Arouca w Portugalii - najdłuższego mostu wiszącego w Europie, przeznaczonego wyłącznie dla pieszych. Zawieszona na wysokości 175 metrów nad rzeką Paiva kładka, powstała na szlaku turystycznym Passadiços do Paiva w gminie Arouca. Most 516 Arouca ma 516 metrów długości. Jego szerokość to 1,2 m. Budowa trwała 2 lata. Dziennie po moście będzie mogło przejść 800 osób. Niestety, pandemia koronawirusa uniemożliwiła otwarcie mostu - wciąż czekamy na "przecięcie wstęgi".
Portugalski 516 Arouca jest o 20 metrów dłuższy od Europabrücke (Mostu Europy) w pobliżu szwajcarskiego miasteczka Zermatt, który do tej pory plasował się na pierwszym miejscu rankingu najdłuższych wiszących mostów w Europie (przeznaczonych wyłącznie dla pieszych).
Trzecie miejsce na podium zajął most w Thale, w górskim regionie Harz w Niemczech. Ma 450m długości
Najdłuższy nieczynny most kolejowy w Europie znajduje się... w Polsce
Na koniec ciekawostka, najdłuższy nieczynny metalowy most kolejowy w Europie znajduje się we wsi Stany w województwie lubuskim. Jednotorowy most z przęsłami ze stalowych kratownic zaprojektowany i wybudowany został w 1908 roku przez Fabrykę Budowy Mostów, Konstrukcji Stalowych i Wagonów Beuchelt & Co z Zielonej Góry (Fabrik für Brückenbau und Eisenkonstruktionen Beuchelt & Co. Grünberg in Schlesien). Most, o długości 642 metrów, przerzucony został nad rzeką Odrą, na linii kolejowej nr 371 Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań. Przęsło nurtowe ma długość 100,01 m.
W czasie II wojny, cofające się wojska niemieckie wysadziły środkowe przęsło. Odbudowany w 1955 roku most kolejowy w Stanach funkcjonował do połowy lat 90. XX wieku. Przed 20 lat nieużywania most popadał w coraz większą ruinę.
Most w Stanach jest fragmentem 50-kilometrowej rowerostrady, powstającej w ramach projektu "Kolej na Rower"
Skomentuj:
Gdzie znajduje się najdłuższy most w Europie? Gdzie można pójść na spacer po najdłuższym wiszącym moście?