Dzieła sztuki na wiejskich przystankach PKS. Folkowe Przystanki to jedyna taka galeria w Polsce
Kilkanaście wiejskich przystanków PKS w województwie łódzkim, ozdobiono wielkoformatowymi dziełami sztuki. W Rudnikach powstaje właśnie 13. dzieło, które zamyka tegoroczną edycję „Folkowych Przystanków”.
Obrazy na przystankach PKS
To jedyna taka galeria w Polce, a może i nawet na świecie. Wielkoformatowe reprodukcje młodopolskich mistrzów pędzla i obrazy inspirowane twórczością malarzy i pisarzy powstają na wiejskich przystankach PKS. Znaleźć tu można m.in. reprodukcje obrazów „Babie lato” Józefa Chełmońskiego, „Portret Józia Feldmana” Stanisława Wyspiańskiego czy Żniwa” Włodzimierza Przerwy-Tetmajera.
Śródpolna Galeria rozciąga się w zachodniej części województwa łódzkiego sięgając od Poddębic do zalewu Jeziorsko. W tej sposób powstała nie tylko wyjątkowa galeria wiejskich przystanków, ale także malownicza trasa turystyczna, którą można pokonać rowerem, samochodem i – oczywiście – autobusem.
W tegorocznej, piątej edycji „Folkowych Przystanków” powstanie w sumie 6 nowych obrazów. Pięć z nich można już oglądać w Chropach, Sędowie, Jeżewie, Brudnowie i Drużbinie. Ostatni i jednocześnie 13. w całym projekcie jest właśnie malowany w kolejnej łódzkiej wsi – w Rudnikach.
Nie wszystkie obrazy, które tworzą nasi artyści to reprodukcje. I tak jest w przypadku obrazu, który powstaje na finał tegorocznej edycji Folkowych Przystanków. Marcin Jaszczak maluje współczesną impresję. To przepiękny portret, dziewczyna z wiankiem na głowie, który nawiązuje do motywów pojawiających się w naszej Śródpolnej Galerii i w jego twórczości pełnej leśnych duchów, nimf i rusałek
Wcześniej w tej edycji „Przystanków” Sylwester Stabryła namalował w Chropach „Na pastwisku” Stanisława Witkiewicza, w Sędowie „Kobietę z kurą” Juliana Fałata oraz w Jeżewie „Portret Józia Feldmana” i „Słonecznik” Stanisława Wyspiańskiego. W Brudnowie Marcin Jaszczak stworzył „Bociany” Józefa Chełmońskiego, a w Drużbinie Olga Pelipas namalowała „Wiejskie podwórko” Tadeusza Makowskiego.
Powstające na wiejskich przystankach PKS obrazy nie są kopiami jeden do jednego znanych dzieł. To reprodukcje bazujące na głównych motywach oryginału wkomponowane w bryłę wiaty, które ukazują także charakter artysty, który tę reprodukcję tworzy.
Folkowe Przystanki
Pierwszym "Folkowym Przystankiem" był ten w Nowym Pudłowie. Tu właśnie w 2015 roku Sylwester Stabryła namalował „Babie Lato” Józefa Chełmońskiego. W kolejnym roku Natalia Grala w Pudłówku namalowała obraz inspirowany sieradzkim folklorem, a w 2017, czyli w roku Reymonta w Górze Bałdrzychowskiej na przystanku pojawili się „Chłopi”, obraz inspirowany powieścią noblisty.
W 2018 roku artyści stworzyli cztery dzieła pod hasłem – Młodopolskie białogłowy. I tak pojawiły się za sprawą Sylwestra Stabryły w Businie „Panna młoda" Piotra Stachiewicza oraz w Anusinie „Wiosna" Jacka Malczewskiego. Natalia Grala zreprodukowała natomiast w Feliksowie „Ojczyznę" Jacka Malczewskiego, a w Wólce „Żniwa" Włodzimierza Przerwy-Tetmajera.
Po rocznej przerwie, w 2020 roku galeria powiększy się w sumie o 6 kolejnych obrazów. Do Sylwestra Stabryły dołączyli w tym roku Marcin Jaszczak i Olga Pelipas.
Zobacz także: Zielone przystanki w Siemiatyczach. Miasto postawiło je w 2017 roku>>
Pomysł na Folkowe Przystanki zrodził się z kilku rzeczy, z jednej strony z niezgody na bylejakość wiejskiej przestrzeni publicznej. Jednym z tego przykładów są właśnie zaniedbane, pomazane przystanki. Jakby tego było mało, te przystanki zaczęto wymieniać na jeszcze gorsze rozwiązanie, blaszane wiaty. Wreszcie wieś to kulturalna pustynia, a sztuka nie pojawia się tu praktycznie w ogóle. I my to zmieniamy
Pomysłodawcą akcji jest Fundacja Tu brzoza z siedzibą w Nowym Pudłowie. Fundacja ma na celu wspieranie wszechstronnego rozwoju społeczeństwa polskiego, zwłaszcza poprzez prowadzenie działalności społecznej, informacyjnej, kulturalnej, naukowej, edukacyjnej, artystycznej, ekologicznej i ochrony zdrowia. Zadanie "Folkowe przystanki - śródpolne galerie" jest finansowane w ramach Budżetu Obywatelskiego Województwa Łódzkiego na rok 2020 „Łódzkie Na Plus”.
- Więcej o:
- sztuka
Przystanek Warszawa Ochota pozostaje zabytkiem. Decyzja Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków utrzymana
Interaktywny przystanek autobusowy. Światło i dźwięk w oczekiwaniu na autobus
Wilanów ma nowy park kieszonkowy. Powstał tuż obok przystanku autobusowego
Niezwykły przystanek w Łodzi - kwiaty zatopione w żywicy
Zielone dachy przystanków dla pszczół
Kobiety Wolności - wyjątkowy mural na przystanku PKM Gdańsk Strzyża
Foster + Partners zaprojektowali przystań w Nowym Jorku. Ma być to przestrzeń integrująca ludzi
César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote