Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. Dawny wygląd odzyskała wieża zegarowa. Powrócono też do oryginalnej kolorystyki
Niedawno zakończono remont dworca kolejowego w Kołobrzegu. Pochodzący z 1904 roku obiekt odzyskał wiele historycznych detali, a wnętrza stały się bardziej komfortowe.
Kompleksowa modernizacja wybudowanego w 1904 roku dworca w Kołobrzegu trwała prawie półtora roku. Dworzec unowocześniono, zachowując (oraz odtwarzając!) wiele historycznych detali. Pierwsze co rzuca się w oczy to... zmiana wyglądu 17,5-metrowej wieży zegarowej. Odzyskała ona dawny, przedwojenny kształt. Zamontowano na niej stylizowany na oryginalny, pochodzący z początku XX wieku zegar. Natomiast na szczyt konstrukcji wróciły kopuła i wysoka iglica.
W niższej parterowej części budynku, na prawo od wejścia, odtworzono elewacje o wyglądzie muru pruskiego. Historyczny kształt odzyskały okna, w tym wielkopowierzchniowe, łukowe półrozety holu głównego, a także charakterystyczne, modernistyczne, ośmiokątne, w elewacji od strony miasta. Doskonale prezentują się odtworzone na wzór oryginalnych drzwi wejściowe do holu. Tuż nad nimi znalazło się naświetle z delikatnymi szprosami ułożonymi w kratkę. Poddaną renowacji elewację i bryłę dworca podkreśla nocna iluminacja.
Modernizacja dworca w Kołobrzegu: wnętrza
Wnętrza dworca to połączenie historycznych elementów z nowoczesnością. Hol zachował swój układ oraz wysokość, a także łukowy strop. Konserwację przeszedł historyczny fryz z motywem roślinnym. Ściany i sufit pomalowano na biało, natomiast posadzkę wykonano z wielkoformatowych szarych płyt. Uwagę zwraca oświetlenie w formie nowoczesnych w designie kolistych „aureoli”. Dworzec wyposażono również w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, zegar oraz gabloty z rozkładami jazdy. W holu podróżni znajdą kasy biletowe, a tuż przy nim przestronną i jasną poczekalnię. Ją równie urządzono nowocześnie i wyposażono w metalowe ławki w kolorze antracytowym, zegar oraz elektroniczne tablice. Ciekawym elementem wystroju są oryginalne płaskorzeźby przedstawiające mewy i ryby pośród fal. W przestrzeni obsługi podróżnych mieści się również pokój zabaw dla dzieci wraz z pomieszczeniem dla rodziców z dziećmi. Natomiast we wschodniej części obiektu znajdzie się dworzec autobusowy wraz z trzema kasami biletowymi. Wszystkie przestrzenie związane z obsługą podróżnych są klimatyzowane.
Modernizacja dwora w Kołobrzegu: ekologicznie i bezpiecznie
Dzięki zakończonej właśnie inwestycji dworzec stał się bardziej komfortowy dla osób z niepełnosprawnościami. Po wyprofilowaniu nawierzchni zniwelowano różnicę w wysokości terenu pomiędzy dworcem a otaczającym go terenem. Dużym ułatwieniem dla osób niedowidzących i niewidomych w poruszaniu się po obiekcie są oznaczenia w alfabecie Braille’a oraz mapy dotykowe dworca. Z myślą o osobach na wózkach i pasażerów z wózkami dziecięcymi zlikwidowano progi i zamontowano automatykę sterującą drzwiami.
Budynek dworca stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zastosowano w nim szereg rozwiązań technicznych redukujących straty ciepła – takie jak nowa stolarka okienna i drzwiowa, kurtyny powietrzne przy wejściach do holu. Budynek został również ocieplony od wewnątrz. Poza tym dworzec wyposażono w energooszczędne oświetlenie, wentylację z odzyskiem ciepła oraz system inteligentnego zarządzania budynkiem (Building Mangement System) sterujący instalacjami i urządzeniami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. „Zieloną” energię elektryczną dworzec pozyska z paneli fotowoltaicznych umieszczonych na dachu wiaty rowerowej znajdującej się w sąsiedztwie budynku. Obiekt wyposażono również w nowoczesne systemy bezpieczeństwa w tym monitoring i zabezpieczenia przeciwpożarowe.
W otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki oraz zamontowano elementy małej architektury, takie jako ławki, kosze i oświetlenie. Natomiast po jego wschodniej stronie wybudowano wiatę rowerową.
Modernizacja dworca w Kołobrzegu: koszt
Modernizacja dworca w Kołobrzegu realizowana była w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączny koszty inwestycji to przeszło 28 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Projekt przebudowy opracowała pracownia AMT Sp. z o.o. Bydgoszcz, a wykonawcą robót budowlanych była firma Przedsiębiorstwo Usług Budowlanych „LEŚ” Paweł Leś z Żydowa.
Skomentuj:
Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. Dawny wygląd odzyskała wieża zegarowa. Powrócono też do oryginalnej kolorystyki