Dworzec Metropolitarny w Lublinie oficjalnie otwarty
Dworzec Metropolitarny w Lublinie został oficjalnie otwarty 12 stycznia 2024 roku, Jest jednym z najbardziej ekologicznych i najoryginalniejszych tego typu obiektów w Polsce.
Dworzec Metropolitarny to główny element Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Lublinie, łączącego transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy. Jego budowa rozpoczęła się w 2021 roku. Była to jedna z największych inwestycji we wschodniej Polsce. Dworzec stanął na dwuhektarowej działce, w kwartale między ulicami Gazową, Młyńską i Dworcową, w pobliżu dworca PKP. Obiekt jest nowoczesny i energooszczędny, ale uwzględnia historyczny kontekst miejsca.
Dworzec Metropolitarny w Lublinie: wpisany w kontekst
Dworzec Metropolitarny w Lublinie powstał w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku Dworca PKP Lublin Główny oraz terenów poprzemysłowych. Projekt Tremend jak najbardziej wpisuje się w kontekst architektoniczny i urbanistyczny miejsca. Architekci zaproponowali prostą bryłę, która stanowi kontrast dla eklektycznej, historyzującej formy Dworca PKP, nie jest dla niej konkurencją. Dwie kondygnacje naziemne nowego gmachu nie zdominują wysokością otoczenia.
Charakter dworcowi nadają ażurowe filary, które są zarówno elementami stalowej konstrukcji obiektu i zadaszenia peronów, jak i odgrywają funkcję dekoracyjną. Ich linearne, organiczne formy przypominają splątane pnie drzew i nadają lekkości całej konstrukcji (wewnątrz umieszczone są piony kanalizacji deszczowej). Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca są szkło, beton i stal szlachetna.
Całkowita powierzchnia dworca, łącznie z dachem i jedną kondygnacją podziemną, wynosi 18 000 mkw. Razem z gmachem Dworca Metropolitarnego powstały zadaszone perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla 174 samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. Zaplanowano także otwarty dla użytkowników dach z zielenią. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowany został miejski plac z terenem zielonym oraz powstał nowy układ drogowy.
Dworzec Metropolitarny w Lublinie: proekologiczne rozwiązania
Dworzec Metropolitarny w Lublinie jest jednym z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Zużycie energii zmniejsza struktura „pudełko w pudełku”, czyli otoczenie hali głównej dworca szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Z kolei beton, jeden z głównych budulców obiektu, jest materiałem o niskiej emisyjności. Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni. Zastosowano także wentylację z odzyskiem ciepła do 80 procent, a otwarte atrium w garażu pozwala na naturalne wietrzenia pomieszczenia i wspiera cyrkulację powietrza.
W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty. Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Efektywne wykorzystanie energii zapewnia sterowanie układami grzewczymi i wentylacyjnymi z funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatur i automatyką czasową. Ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza służy zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych.
Dworzec Metropolitarny: międzynarodowe uznanie
W 2019 roku Dworzec Metropolitarny znalazł się na tzw. krótkiej liście nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival. W 2020 roku otrzymał prestiżową nagrodę Real Estate Impactor w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. W 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.
- Więcej o:
Dworzec w Kołobrzegu po przebudowie. Dawny wygląd odzyskała wieża zegarowa. Powrócono też do oryginalnej kolorystyki
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już otwaty. Powstała nowoczesna bryła z zielonym dachem
Tak będzie wyglądać nowy dworzec kolejowy w Koluszkach. Projekt opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna
Tak będzie wyglądał nowy dworzec Olsztyn Główny. Zastąpi modernistyczną bryłę
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie
Kwartał Dworcowa w Katowicach - przebudowa ruszyła! Znamy szczegóły
EnResidence - butikowy apartamentowiec na wrocławskich Krzykach