Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Dworzec Metropolitarny w Lublinie już prawie gotowy. To jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce

Mat. prasowe / red. WG

Przed kilkoma dniami zakończyły się prace przy budowie Dworca Metropolitarnego w Lublinie. Zaprojektowany przez Tremend obiekt to centralny element Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, łączącego transport miejski, regionalny i ogólnokrajowy.

Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk

Nowoczesny Dworzec Metropolitarny w Lublinie powstał w centrum miasta, w sąsiedztwie zabytkowego, XIX-wiecznego budynku dworca PKP Lublin Główny. Architekci z pracowni Tremend (którzy mają w swoim portfolio m.in. projekt dworca Łódź Fabryczna), stanęli przed zadaniem wpisania nowego obiektu w historyczny i urbanistyczny kontekst miejsca.

Dworzec Metropolitarny to główny element koncepcji Zintegrowanego Centrum Komunikacji, czyli kompleksowego przedsięwzięcia infrastrukturalnego mającego połączyć transport metropolitarny, regionalny i ogólnokrajowy. Jedną z najważniejszych kwestii było więc optymalne i jak najbardziej funkcjonalne zarządzania ruchem.

Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk

Dworzec Metropolitarny w Lublinie: organiczne formy

Architekci zaproponowali prostą, modernistyczną bryłę, która w zamyśle stanowi kontrast dla eklektycznej, historyzującej formy dworca PKP, a jednocześnie nie konkuruje z nią. Mocnym akcentem są charakterystyczne ażurowe filary, będące elementami stalowej konstrukcji dworca i zadaszenia peronów, które odgrywają także funkcję dekoracyjną. Ich linearne, nieco organiczne formy przypominać mogą pnącza winorośli – jeden z symboli Lublina – i sprawiają wrażenie lekkości całej struktury. W projekcie zastosowano takie materiały jak szkło czy stal szlachetna.

Razem z gmachem Dworca Metropolitarnego powstały także perony z przystankami dla miejskiej i regionalnej komunikacji kołowej, podziemny parking dla samochodów, miejsca postojowe dla taksówek oraz stojaki dla rowerów. W projekcie zaplanowano otwarty dla użytkowników dach z zielenią. W ramach przedsięwzięcia zmodernizowany zostanie też miejski plac z okolicznym terenem zielonym oraz powstanie nowy układ drogowy, który usprawni komunikację.

Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk

Dworzec Metropolitarny w Lublinie: obiekt przyjazny środowisku

Dworzec Metropolitarny w Lublinie to jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce. Projekt spełnia najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju. Struktura „box in box” („pudełko w pudełku”) i proekologiczne parametry szklanych elewacji zmniejszają zużycie energii. Beton, stanowiący jeden z głównych budulców, jest materiałem o niskiej emisyjności.

Blisko trzysta metrów kwadratowych powierzchni zajmuje zewnętrzny ogród wertykalny. Zastosowanie systemu wody szarej pozwala na wykorzystanie deszczówki do spłukiwania toalet oraz utrzymania zieleni.

Walor prośrodowiskowy mają też takie rozwiązania jak zastosowanie wentylacji z odzyskiem ciepła do 80 procent oraz naturalnego wietrzenia garażu podziemnego, czyli otwarcia w formie atrium wspierającego cyrkulację powietrza. W przestrzeniach, z których korzystać będą pasażerowie, zaprojektowano ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła wykorzystujących 42 odwierty.

Zadaszenie wiat przystankowych nad 43 kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopione zostały ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca.

Efektywne wykorzystanie energii zapewnia sterowanie układami grzewczymi i wentylacyjnymi z funkcjami indywidualnego dostosowywania temperatur i automatyką czasową. Wyrazem mądrego gospodarowania prądem jest również ograniczenie iluminacji budynku i jego sąsiedztwa, a także wykorzystanie energooszczędnych źródeł światła. Natomiast ograniczeniu zanieczyszczenia powietrza służy zastosowanie antysmogowych płyt chodnikowych.

Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Dworzec Metropolitarny w Lublinie. Proj. Tremend
Fot. Bartek Barczyk

Dworzec Metropolitarny w Lublinie: nagrody

Jeszcze przed oficjalnym oddaniem do użytku projekt pracowni Tremend został doceniony przez polską i międzynarodową społeczność architektów. W 2019 roku Dworzec Metropolitarny znalazł się na tak zwanej „krótkiej liście” nominowanych do nagrody World Building of The Year w kategorii Infrastruktura, przyznawanej w ramach World Architecture Festival. W 2020 roku zaś otrzymał nagrodę Real Estate Impactor wręczaną przez redakcję dziennika „Rzeczpospolita” w kategorii Innowacyjne podejście do projektowania przestrzeni. W 2022 roku zdobył wyróżnienie w konkursie PLGBC Green Building Awards w kategorii Najlepszy projekt ekologiczny.

--

Pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowego Dworca Metropolitarnego w Lublinie na początku przyszłego roku

    Więcej o:

Skomentuj:

Dworzec Metropolitarny w Lublinie już prawie gotowy. To jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce