Kiosk - kup onlineKiosk - Ladnydom.pl

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już otwaty. Powstała nowoczesna bryła z zielonym dachem

Mat. prasowe / red. WG

Pod koniec listopada, po trwającym niemal dwa lata remoncie, oddano do użytku nowy dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz. Architekci z pracowni TPF zaprojektowali nowoczesny obiekt z zielonym dachem.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Fot. mat. PKP S.A.

Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz rozpoczęła się latem 2021 roku. Modernizacja dworca była koniecznością. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najbardziej obleganych tego typu obiektów w Polsce (zajmuje 9 miejsce w Polsce i 2 w Gdańsku). Tylko w 2022 roku dworzec obsłużył prawie 11 milionów pasażerów.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: historia

Pierwszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz otwarto w 1870 roku. Był częścią nowej linii kolejowej ze Szczecina do Gdańska. Stacja Gdańsk Wrzeszcz była dostosowana do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX w. W dwudziestoleciu międzywojennym nie zrealizowano planów rozbudowy dworca. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 r. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano (m.in. na przełomie 2014 i 2015 roku).

Dworzec skrywa perełkę - nastawnię bramową Wr1 – jedyną tego typu w Polsce północnej, z ok. 1913 roku. Nastawnia jest bardzo zdobna - z galeryjkami, wieżyczką i pomostem. Wiosną 2015 roku wpisano ją do rejestru zabytków.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: nowoczesna bryła z zielonym dachem

Dzięki zakończonej niedawno przebudowie, dworzec Gdańsk Wrzeszcz stał się nowoczesnym obiektem obsługi pasażerskiej. Zmienił się również jego wygląd. Projekt przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych była firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.

Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych oraz prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja. W szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza.

Jeszcze więcej zieleni, bo aż 400 m kw., znalazło się na dachu budynku. Zbudowano ją z gotowych mat wegetacyjnych, na których rosną zioła, mchy czy rozchodniki. Choć są to rośliny mało wymagające w uprawie i odporne na susze to w okresach bez opadów będą one podlewane wodą z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie będzie gromadzona deszczówka. Na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”.

Dworzec wyposażono także w energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a materiały, których użyto do jego budowy sprawiły, że stał się on mniej energochłonny.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie.
Fot. mat. PKP S.A.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie.
Fot. mat. PKP S.A.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Fot. mat. PKP S.A.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: nawiązania do historii

Nowocześnie i funkcjonalnie zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Składa się ona z przestronnego, jasnego, utrzymanego w odcieniach bieli i szarości holu będącego jednocześnie poczekalnią. Pasażerowie znajdą w nim ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Ciekawostką w holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat. W holu dla podróżnych dostępne są  również kasy biletowe – PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście – a także zaplanowano dwa lokale komercyjne. Do tunelu na perony dostaniemy się z holu dworca lub przeszklonym wejściem od strony placu dworcowego. W tej części budynku  podróżni znajdą toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe. 

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: przyjazny i bezpieczny

Dzięki przebudowie Gdańsk Wrzeszcz stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i bezpieczny. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne i wdrożono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia oraz urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych. Podróżni z  niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet. Dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów i budynku wyposażono go w nowoczesne systemy – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i  instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System).

W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych.

Koszt przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz to przeszło 15 mln złotych brutto. Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz po przebudowie
Fot. mat. PKP S.A.
    Więcej o:

Skomentuj:

Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już otwaty. Powstała nowoczesna bryła z zielonym dachem