Dworzec Gdańsk Wrzeszcz już otwaty. Powstała nowoczesna bryła z zielonym dachem
Pod koniec listopada, po trwającym niemal dwa lata remoncie, oddano do użytku nowy dworzec PKP Gdańsk Wrzeszcz. Architekci z pracowni TPF zaprojektowali nowoczesny obiekt z zielonym dachem.
Przebudowa dworca kolejowego Gdańsk Wrzeszcz rozpoczęła się latem 2021 roku. Modernizacja dworca była koniecznością. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najbardziej obleganych tego typu obiektów w Polsce (zajmuje 9 miejsce w Polsce i 2 w Gdańsku). Tylko w 2022 roku dworzec obsłużył prawie 11 milionów pasażerów.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: historia
Pierwszy dworzec Gdańsk Wrzeszcz otwarto w 1870 roku. Był częścią nowej linii kolejowej ze Szczecina do Gdańska. Stacja Gdańsk Wrzeszcz była dostosowana do wielkości miejscowości, która zaczęła rozwijać się na przełomie XIX i XX w. W dwudziestoleciu międzywojennym nie zrealizowano planów rozbudowy dworca. Nowy budynek powstał dopiero w 1952 r. Od tego czasu kilkukrotnie go przebudowywano (m.in. na przełomie 2014 i 2015 roku).
Dworzec skrywa perełkę - nastawnię bramową Wr1 – jedyną tego typu w Polsce północnej, z ok. 1913 roku. Nastawnia jest bardzo zdobna - z galeryjkami, wieżyczką i pomostem. Wiosną 2015 roku wpisano ją do rejestru zabytków.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: nowoczesna bryła z zielonym dachem
Dzięki zakończonej niedawno przebudowie, dworzec Gdańsk Wrzeszcz stał się nowoczesnym obiektem obsługi pasażerskiej. Zmienił się również jego wygląd. Projekt przygotowała pracownia TPF, a wykonawcą prac budowlanych była firma TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski.
Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych oraz prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja. W szczególności podświetlono strefy wejść, a także elewację od strony peronów, wzdłuż której posadzono pnącza.
Jeszcze więcej zieleni, bo aż 400 m kw., znalazło się na dachu budynku. Zbudowano ją z gotowych mat wegetacyjnych, na których rosną zioła, mchy czy rozchodniki. Choć są to rośliny mało wymagające w uprawie i odporne na susze to w okresach bez opadów będą one podlewane wodą z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie będzie gromadzona deszczówka. Na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych do pozyskiwania „zielonej energii”.
Dworzec wyposażono także w energooszczędne oświetlenie, pompy ciepła, a materiały, których użyto do jego budowy sprawiły, że stał się on mniej energochłonny.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: nawiązania do historii
Nowocześnie i funkcjonalnie zaaranżowano przestrzeń obsługi podróżnych. Składa się ona z przestronnego, jasnego, utrzymanego w odcieniach bieli i szarości holu będącego jednocześnie poczekalnią. Pasażerowie znajdą w nim ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Ciekawostką w holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat. W holu dla podróżnych dostępne są również kasy biletowe – PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście – a także zaplanowano dwa lokale komercyjne. Do tunelu na perony dostaniemy się z holu dworca lub przeszklonym wejściem od strony placu dworcowego. W tej części budynku podróżni znajdą toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Dworzec Gdańsk Wrzeszcz: przyjazny i bezpieczny
Dzięki przebudowie Gdańsk Wrzeszcz stał się również przyjazny osobom z niepełnosprawnościami i bezpieczny. Zlikwidowano w nim bariery architektoniczne i wdrożono szereg usprawnień, w tym m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia oraz urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych. Podróżni z niepełnosprawnościami skorzystają również ze specjalnie przystosowanych do ich potrzeb toalet. Dla poprawy bezpieczeństwa pasażerów i budynku wyposażono go w nowoczesne systemy – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacja włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Z kolei nad poprawnym działaniem wszystkich urządzeń i instalacji oraz optymalizacją zużycia mediów będzie czuwał system inteligentnego zarządzania budynkiem (BMS – Building Management System).
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy wejściu głównym do holu dworca zamontowano kilka stojaków rowerowych.
Koszt przebudowy dworca Gdańsk Wrzeszcz to przeszło 15 mln złotych brutto. Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A.
- Więcej o:
Dworzec PKP w Świebodzinie otwarty dla podróżnych
Tak będzie wyglądać nowy dworzec kolejowy w Koluszkach. Projekt opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna
Znamy wyniki konkursu Dworzec Roku 2023. Zwyciężyły Dworce Doliny Popradu i Gdańsk Główny
Trwa rozbiórka starego budynku dworca Łódź Kaliska. Tak będzie wyglądał nowy dworzec
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie
Kwartał Dworcowa w Katowicach - przebudowa ruszyła! Znamy szczegóły
EnResidence - butikowy apartamentowiec na wrocławskich Krzykach