Ceramiczna ściana autorstwa Pani Jurek w nowym budynku The Form w Warszawie. To nawiązanie do monumentalnych realizacji z lat PRL
W Warszawie powstała wielkoformatowa kompozycja ceramiczna, skalą i ideą nawiązująca do monumentalnych realizacji z lat PRL. Autorka Magda Jurek (znana jako Pani Jurek) od lat eksperymentuje z ceramiką i dąży do ponownego włączenia jej do współczesnej architektury. Praca została wykonana w manufakturze artystki.

Horyzontalna kompozycja ceramiczna zdobi całą ścianę stołówki pracowniczej w nowej siedzibie firmy Colliers zaprojektowanej przez architektki Zuzannę Jaszczuk, Zuzannę Świątek i Magdalenę Kubicką z zespołu Colliers, w budynku The Form autorstwa pracowni Kuryłowicz & Associates, przy ulicy Pańskiej 97 w Warszawie.
Pokryte zielonym szkliwem i matową błękitną angobą reliefowe elementy, odbijają światło wpadające przez przestronne okna i zmieniają się w zależności od pory dnia i roku. Praca łączy walory kolorystyczne i przestrzenne i w charakterystyczny dla artystki sposób balansuje na krawędzi abstrakcji i figuracji. Inspiracją autorki były koncepcje przestrzeni idealnych, w których elementy antropogeniczne pozostają w harmonii i dialogu z naturą.

“Fascynują mnie projekty utopijnych miast - La Citta Ideale Leonarda da Vinci, Palmanova, Miasta Ogrody, La Ciudad Lineal Arturo Soria y Mata, a w szczególności te modernistyczne, jak Nowa Huta, Liniowy system ciągły Oskara Hansena czy założenia Le Corbusiera. - przyznaje autorka - Wszystkie miały być remedium na bolączki swoich epok. Uwodzi mnie zawarta w nich wiara w sprawczość architektury. Przekonanie, że miasto jako organizm społeczny i przestrzenny, może wpłynąć na ludzką naturę" - mówi Magda Jurek.
Kompozycja POLA o numerze 37 przywodzi na myśl plan miasta, choć jej perspektywa pozostaje niejednoznaczna. W pracy odnaleźć można elementy modernistycznej architektury – białe ściany ze światłocieniem podkreślonym błękitną angobą, pilotis unoszące bryłę budynku, geometryczne podziały, systemowość oraz wszechobecną zieleń. Elementy te, choć inspirowane rzeczywistymi strukturami ulegają dekonstrukcji i rozproszeniu.

Wielkoskalowa realizacja stanowi rozwinięcie wcześniejszych prac z serii POLA, w których Magda Jurek odnosiła się do modernistycznych projektów, integrujących sztukę z architekturą i do związanej z nią praktyki tworzenia monumentalnych ceramicznych obrazów. Autorami realizacji zdobiących fasady i wnętrza powojennych urzędów, dworców, restauracji, kin ,czy budynków sanatoryjnych byli m. in. Krzysztof Henisz, Krystyna Zgud Strachocka, Wanda Gocławska, Helena i Lech Grześkiewiczowie czy Wojciech Fangor.
Projekt Magdy Jurek stanowi dialog z tradycją, a jednocześnie wyraz nadziei na ponowne włączenie wielkoformatowej sztuki ceramicznej typu site-specific do przestrzeni architektonicznych, w których sztuka i architektura wzajemnie się przenikają, nadając miejscom niepowtarzalny charakter.
- Więcej o:
Mozaika w Kowarach. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!
Kino Fala w Giżycku - jaki los czeka ten budynek? Mozaiki z PRL-u robią ogromne wrażenie!
Kwietna mozaika przed nowym dworcem kolejowym w Oświęcimiu. Nawiązuje do mozaiki z lat 60. na elewacji budynku
Mozaika "Miłość" w Szczecinie. Dzieło sztuki z resztek kafelków
Jak stworzyć zrównoważone biuro? Arup zaprezentował kulisy prac nad odnowionym biurem w Krakowie
W centrum Łodzi powstają trzy parkingi wielopoziomowe
Ceramiczna ściana autorstwa Pani Jurek w nowym budynku The Form w Warszawie. To nawiązanie do monumentalnych realizacji z lat PRL
Jak budować dworce i lotniska przyjazne dla pasażerów?