"Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi? [Z biblioteki architekta]
- Jeśli można te zmiany wdrożyć w Nowym Jorku, to są możliwe również w każdym innym miejscu na świecie - tak o swoich działaniach mówi Janette Sadik-Khan autorka książki "Walka o ulice" i jednocześnie komisarz ds. transportu Nowego Jorku. Z miasta dla samochodów - odziedziczonego po inwestycjach Roberta Mosesa - uczyniła na nowo miasto przyjazne dla mieszkańców.
Janette Sadik-Khan udało się zrealizować to, co wydawało się niemożliwe. Jako komisarz ds. transportu, podczas kadencji burmistrza Michaela Bloomberga, w latach 2007–2013 przeprowadziła w Nowym Jorku urbanistyczną rewolucję. Jej najważniejsze i najodważniejsze projekty to oddanie pieszym ogromnych przestrzeni wcześniej zajmowanych przez ruch samochodowy, budowa setek kilometrów dróg dla rowerów, uruchomienie szybkich linii autobusowych SBS i roweru publicznego. Zmagania o miasto dla ludzi opisała wraz ze swoim współpracownikiem Sethem Solomonowem w prezentowanej książce. Ostatecznie, dzięki determinacji Janette Sadik-Khan i jej zespołu, Nowy Jork stał się miastem bardziej przyjaznym dla pieszych, rowerzystów i komunikacji miejskiej, a jednocześnie pełnym zieleni i mniej zakorkowanym.
Niewątpliwy sukces zespołu Janette Sadik-Khan jest ogromną inspiracją dla wszystkich, którym bliska jest idea „miasta szczęśliwego”. We wstępie i na zakończenie autorka trawestuje słowa Franka Sinatry: „Jeśli coś można zrobić w Nowym Jorku, to da się to zrobić wszędzie” – to wystarczająca zachęta także dla polskiego czytelnika. Książka stanowi kontynuację wątków poruszonych przez Charlesa Montgomery’ego w Mieście szczęśliwym. Autorzy "Walki o ulice" pokazują od strony praktycznej, jak wcielić w życie opisane przez nich idee. Książka ukazała się niedawno w polskim tłumaczeniu Weroniki Mincer.
Skomentuj:
"Walka o ulice. Jak odzyskać miasto dla ludzi? [Z biblioteki architekta]