Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]

red
Dworzec w Kielcach - fot. Andrzej Młynarczyk

Dworzec autobusowy w Kielcach to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich budowli. Wyjątkowa architektura po latach zaniedbania i planach obudowania go galerią handlową dostał drugą szansę i znów ma szansę stać się wizytówką miasta.

Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział Kielce ogłosiło konkurs architektoniczny dotyczący dworca autobusowego w Kielcach.

Celem Konkursu jest wypracowanie optymalnych rozwiązań dla podniesienia walorów funkcjonalnych, przestrzennych, ekonomicznych i ekologicznych dworca wraz z otoczeniem przy zachowaniu niepowtarzalnej formy i schematu funkcjonalnego istniejącego zespołu dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12 w Kielcach

Konkurs jest okazją do znalezienia optymalnych rozwiązań i ponownego podniesienia rangi niezwykłego budynku, który w świadomości wielu polaków funkcjonuje jako Kieleckie Ufo. Po latach złej passy budynku wygląda na to, że nie tylko uda się go ocalić, ale że znów będzie chlubą miasta. 

Grażyna Schneider-Skalska w swoim opracowaniu o dworcu pisze:

Za sprawą kopuły z wypukłymi świetlikami oraz odchodzących od niej kolejnych pierścieni tworzonych przez dach i okalające go zadaszenia nad peronami, założenie otrzymało przydomek „UFO” i w połączeniu z widocznymi wieżami kościoła św. Krzyża tworzy zapamiętywalny symbol miasta. Jest zatem oczywiste, że wartość architektoniczna i kulturowa obiektu jako znaku przestrzennego wymaga zachowania integralności wszystkich elementów składających się na oryginalność formy wynikającej z pionierskich rozwiązań funkcjonalnych.

Budynek dworca został wybudowany w latach 1975-1984. Projekt autorstwa: inż.  arch. Edward Modrzejewski – główny projektant, mgr inż. Jerzy Radkiewicz, prof. dr hab. inż. Jeremi  M. Sieczkowski – konstrukcja , mgr inż. Mieczysław Kubala - układ komunikacyjny, wnętrze: mgr. Andrzej Grabiwoda . Charakterystyczna forma odwróconego spodka jest wynikiem przyjętego układu komunikacyjnego w którym ruch autobusów odbywa się po okręgu umożliwiając bezkolizyjne dojście do stanowisk postojowych z centralnie położonej hali dworcowej. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez autorów w roku 1975. Dworzec znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. W chwili obecnej jest to jeden z nielicznych przykładów powojennego modernizmu zachowanych w niezmienionej formie.

Wszystkich architektów zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie, a sami niecierpliwie czekamy na wyniki. Na pewno będziemy o nich informować na naszych stronach.

Więcej informacji o konkursie na stronie organizatora, a o niezwykłej architekturze dworca w naszym artykule TUTAJ.

Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

W Białymstoku powstanie nowy dworzec autobusowy [WIZUALIZACJE]
Łódź Fabryczna - byliśmy na budowie nowego dworca
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy

Skomentuj:

Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej