Nowa szansa dla kieleckiego dworca [KONKURS ARCHITEKTONICZNY]
Dworzec autobusowy w Kielcach to jedna z najbardziej rozpoznawalnych polskich budowli. Wyjątkowa architektura po latach zaniedbania i planach obudowania go galerią handlową dostał drugą szansę i znów ma szansę stać się wizytówką miasta.
Stowarzyszenie Architektów Polskich oddział Kielce ogłosiło konkurs architektoniczny dotyczący dworca autobusowego w Kielcach.
Celem Konkursu jest wypracowanie optymalnych rozwiązań dla podniesienia walorów funkcjonalnych, przestrzennych, ekonomicznych i ekologicznych dworca wraz z otoczeniem przy zachowaniu niepowtarzalnej formy i schematu funkcjonalnego istniejącego zespołu dworca autobusowego przy ul. Czarnowskiej 12 w Kielcach
Konkurs jest okazją do znalezienia optymalnych rozwiązań i ponownego podniesienia rangi niezwykłego budynku, który w świadomości wielu polaków funkcjonuje jako Kieleckie Ufo. Po latach złej passy budynku wygląda na to, że nie tylko uda się go ocalić, ale że znów będzie chlubą miasta.
Grażyna Schneider-Skalska w swoim opracowaniu o dworcu pisze:
Za sprawą kopuły z wypukłymi świetlikami oraz odchodzących od niej kolejnych pierścieni tworzonych przez dach i okalające go zadaszenia nad peronami, założenie otrzymało przydomek „UFO” i w połączeniu z widocznymi wieżami kościoła św. Krzyża tworzy zapamiętywalny symbol miasta. Jest zatem oczywiste, że wartość architektoniczna i kulturowa obiektu jako znaku przestrzennego wymaga zachowania integralności wszystkich elementów składających się na oryginalność formy wynikającej z pionierskich rozwiązań funkcjonalnych.
Budynek dworca został wybudowany w latach 1975-1984. Projekt autorstwa: inż. arch. Edward Modrzejewski – główny projektant, mgr inż. Jerzy Radkiewicz, prof. dr hab. inż. Jeremi M. Sieczkowski – konstrukcja , mgr inż. Mieczysław Kubala - układ komunikacyjny, wnętrze: mgr. Andrzej Grabiwoda . Charakterystyczna forma odwróconego spodka jest wynikiem przyjętego układu komunikacyjnego w którym ruch autobusów odbywa się po okręgu umożliwiając bezkolizyjne dojście do stanowisk postojowych z centralnie położonej hali dworcowej. Rozwiązanie to zostało opatentowane przez autorów w roku 1975. Dworzec znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. W chwili obecnej jest to jeden z nielicznych przykładów powojennego modernizmu zachowanych w niezmienionej formie.
Wszystkich architektów zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie, a sami niecierpliwie czekamy na wyniki. Na pewno będziemy o nich informować na naszych stronach.
Więcej informacji o konkursie na stronie organizatora, a o niezwykłej architekturze dworca w naszym artykule TUTAJ.
- Więcej o:
W Białymstoku powstanie nowy dworzec autobusowy [WIZUALIZACJE]
Łódź Fabryczna - byliśmy na budowie nowego dworca
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
Dwa dworce - dwie historie. Różne koleje dworców w Piasecznie i Puławach
W miejsowości Barczewko znajduje się pierwszy na świecie zbiornik na wodę pitną wydrukowany w technologii 3D
Anna Essler-Lango pokieruje trójmiejskim oddziałem APA Wojciechowski Architekci. Wspomoże ją Karol Wyrzykowski. Dołączą do zarządu pracowni
Architektura i zieleń to mariaż doskonały. Wywiad z Joanną Filipczak prezes Agencji Promocji Zieleni
Amaron Chevron – francuska jodełka po raz pierwszy w winylach z zamkami 5G