Centralny Port Komunikacyjny - tak może wyglądać. Koncepcje zaprezentowali m.in Zaha Hadid Architects i Foster+Partners
Kopuła, miejski rynek, puszcza, a może moduły? Architekci z pracowni Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Benoy, Chapman Taylor, Grimshaw Architects i Pascall+Watson zaprezentowali koncepcje Centralnego Portu Komunkacyjnego, który w 2027 roku powstanie w gminie Baranów - 40 kilometrów od Warszawy.
Projekty Centralnego Portu Komunikacyjnego, autorstwa kilku największych pracowni z całego świata - Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Benoy, Chapman Taylor, Grimshaw Architects i Pascall+Watson, to efekt warsztatów architektonicznych, które odbyły się w ostatnich dniach. Warsztaty były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz spółki Centralny Port Komunikacyjny. Powstały pierwsze koncepcje, które będą traktowane jako źródło inspiracji. Spółka zastrzegła jednak, że nie jest zobowiązana do wykorzystania żadnego z projektów.
Centralny Port Komunikacyjny ma powstać w miejscowości Stanisławów w gminie Baranów, 40 km od Warszawy. Ma on zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach inwestycji powstanie Port Lotniczy Solidarność i duży węzeł kolejowy, umożliwiający przejazd między CPK a największymi miastami w Polsce, w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Oto kilka koncepcji projektów Centralnego Portu Komunikacyjnego.
1. Centralny Port Komunikacyjny według Foster + Partners - pochwała modułów
Architekci z Foster + Partners inspirowali się... Puszczą Kampinoską. Propozycja brytyjskiej pracowni zakłada budowę dwóch terminali - głównego w kształcie "klucza" i dodatkowego w kształcie litery "X". Tym samym, w ramach zapotrzebowania, będzie można rozbudowywać lotnisko, "dostawiając" kolejne moduły-terminale. Wnętrza mają być jasne i pełne światła. W środku nie zabraknie drzew i ciekawych drewnianych elementów, nawiązujących do polskiej, tradycyjnej architektury.
2. Centralny Port Komunikacyjny według Zaha Hadid Architects - więcej światła!
Biuro Zaha Hadid Architects przygotowało aż trzy koncepcje Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wszystkie trzy projekty łączą wielkopowierzchniowe przeszklenia z bujną roślinność pojawiającą się wewnątrz terminali. Projekty różnią się sposobami połączenia lotniska z koleją.
Pierwsza propozycja to umiejscowienie stacji kolejowej bezpośrednio pod lotniskiem.
Drugim pomysłem byłoby ulokowanie części pasażerskiej (będącej łącznikiem z innymi elementami lotniska) nad peronami.
Trzecie rozwiązanie to stworzenie "wysp kolejowych" - stacje znajdowałyby się na wydzielonych częściach terminali, na różnych wysokościach.
3. Centralny Port Komunikacyjny według Benoy - zielone miasteczko lotniskowe
Pracownia Benoy podeszła do tematu znacznie szerzej. Zaproponowali oni całościową propozycję zagospodarowania portu lotniczego wraz z okolicznymi terenami. Chcą stworzyć "Airport City" - zielone miasteczko lotniskowe z hotelami i częścią gastronomiczną. Drogi i linie kolejowe będą schowane pod ziemią, a główny węzeł komunikacyjny będzie przykryty przeszkloną kopułą.
4. Centralny Port Komunikacyjny według Pascall+Watson - "megahub" pod Warszawą
To najbardziej ogólna koncepcja, oparta na inspiracji największymi światowymi portami lotniczymi. Architekci z Pascall+Watson zaprezentowali najciekawsze rozwiązania z istniejących lotnisk oraz zestawili ze sobą ideę "multi-huby" (lotnisko Changi w Singapurze) i "megahubu" (lotnisko w Stambule).
5. Centralny Port Komunikacyjny według Grimshaw - miejski rynek
Według architektów z Pracowni Grimshaw, Centralny Port Komunikacyjny nie może być przeskalowany. Nie jest to gigantyczne lotnisko, lecz przyjazny port lotniczy, umożliwiający szybką komunikację. Główny terminal ma nawiązywać do typowego, miejskiego rynku - znajdą się tu punkty gastronomiczne, sklepy, miejsca do pracy i odpoczynku, ale także przestrzenie do organizowania publicznych występów.
6. Centralny Port Komunikacyjny według Chapman Taylor
W projekcie pracowni Chapman Taylor jest mnóstwo szkła i zieleni. Sześciopoziomowy terminal miałby zostać przykryty potężną szklaną kopułą. Każdy z poziomów nawiązywać miałby do innego elementu krajobrazu Polski - morza, gór, kotlin, jezior, lasów itd.
Potężna przezroczysta kopuła to dominujący element koncepcji biura Chapman Taylor. Główna część terminala zlokalizowanego między dwoma pasami startowymi miałaby zostać przykryta szklaną konstrukcją, nawiązującą do "symbolu nieskończonej jedności". Architekci inspirowali się lotniskiem Changi w Singapurze, kładąc tak duży nacisk na zieleń we wnętrzach.
---
Na początku 2020 roku ma zostać zlecony master plan, zawierający m. in. prognozy ruchu lotniczego, zwymiarowanie planowanej infrastruktury CPK i wstępny plan jej ulokowania, szczegóły etapowania budowy i ostateczny model biznesowy. Centralny Port Komunikacyjny ma zostać otwarty w 2027 roku.
Skomentuj:
Centralny Port Komunikacyjny - tak może wyglądać. Koncepcje zaprezentowali m.in Zaha Hadid Architects i Foster+Partners