Daniel Libeskind zaprojektował instalację dla Muzeum Auschwitz-Birkenau
Instalacja Daniela Libeskinda z fotografiami Caryl Englander to projekt niezwykle intymny. Stworzone niedawno portrety ocalałych z zagłady, umieszczone zostaną w lustrzanych panelach, w których odbijać się będzie otaczająca przyroda.
Daniel Libeskind, fotografka Caryl Englander oraz Henri Lustiger Thaler z Amud Aish Memorial Museum to autorzy czasowej wystawy Though the Lens of Faith – Przez pryzmat wiary, która zostanie otwarta w Państwowym Muzeum Auschwitz-Birkenau w dniu 1 lipca 2019 r. z okazji 75. rocznicy wyzwolenia obozu. Wystawa ma zarówno dosłownie, jak i metaforycznie, mówić o tragedii holokaustu.
Instalacja Libeskinda stanie wzdłuż ścieżki prowadzącej do Miejsca Pamięci i Muzeum Auschwitz. Będzie składać się z trzymetrowych, stalowych paneli, rozmieszczonych po obu stronach ścieżki. Ich powtarzalny wzór ma przypominać paski z mundurów więźniów. Panele pokryte będą lustrzaną powłoką, w której odbijać się będzie otaczający krajobraz.
Nie jesteśmy w stanie zrozumieć milionów zamordowanych w czasie Zagłady, ale możemy zrozumieć historię jednej osoby. Ta wystawa przybliża historie Ocalałych, wplatając ich intymne relacje w kontekst obozu i współczesnego życia
– mówi architekt Daniel Libeskind.
W zagłębieniu każdego z 21 paneli, umieszczone zostaną kolorowe portrety ocalałych z obozu Auschwitz-Birkenau Żydów, Polaków i Sinti. W momencie wejścia do instalacji zwiedzający napotykają portrety, z których każdy jest osadzony w zagłębieniu pionowego panelu i pokryty czarnym szkłem z wyrytymi słowami bohatera zdjęcia o Auschwitz i sile ich wiary. Poniżej każdego cytatu zamieszczono informacje o rodzinach założonych przez Ocalałych po Zagładzie. Odzwierciedlają one tęsknotę za odbudową rodziny w społeczności dotkniętej ludobójstwem. Na instalację składają się liczne wizualne i osobiste narracje, które uzupełniają doświadczenie zwiedzających Auschwitz.
Zdjęcia powstały na przestrzeni trzech lat. Caryl Englander dotarła do portretowanych przez stowarzyszenia Ocalałych związane z Amud Aish Memorial Museum na nowojorskim Brooklynie. Artystka uwiecznia bohaterów w intymnym otoczeniu, w domu, wiele osób patrzy wprost w obiektyw – często podwinięty rękaw odsłania niesławny numer, który tatuowano więźniom Auschwitz i okolicznych podobozów – i uśmiecha się do kamery.
Projekt wystawy powstał we współpracy z lokalnymi/polskimi partnerami: VIBES architects (architekt wykonawczy), MM Konstrukcje budowlane (projekt konstrukcyjny) i Piotr Jakoweńko (projekt graficzny). Za montaż i instalację odpowiadają: przedsiębiorstwo GRAND Inwestycje (wykonawca generalny ), Ankora i Atelier Design (metal/szkło/drewno).
Wystawę będzie można oglądać od 1 lipca 2019 roku do 31 października 2020 roku.
- Więcej o:
Daniel Libeskind projektuje Muzeum Ludzkości w Kenii. Budynek jak wielki stalagmit
Daniel Libeskind projektuje Muzeum Ludzkości w Kenii. Budynek jak wielki stalagmit
Najsłynniejsze budynki autorstwa Daniela Libeskinda
Najsłynniejsze budynki autorstwa Daniela Libeskinda
Muzeum Polaków ratujących Żydów otwarte [ZDJĘCIA]
Muzeum Polaków ratujących Żydów otwarte [ZDJĘCIA]
Architektura pamięci
Architektura pamięci