Przebudowa warszawskiej linii średnicowej według koncepcji Kuryłowicz & Associates i Torprojekt
Są już pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej, przygotowane według koncepcji Kuryłowicz & Associates i Torprojekt. Stacje zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Okolica niektórych stacji także przejdzie metamorfozę.
PKP PLK przedstawiły właśnie pierwsze wizualizacje przebudowy warszawskiej linii średnicowej. Przypomnijmy, że przetarg na opracowanie projektu został rozstrzygnięty w kwietniu 2017 roku. Najkorzystniejszą ofertą okazała się ta, przygotowana przez konsorcjum Toprojekt i Kuryłowicz & Associates. Umowę na projekt i pełnienie nadzoru nad inwestycją podpisano na początku stycznia 2018 roku.
Przebudowa warszawskiej linii średnicowej to ważna inwestycja. Dzięki niej znacznie wzrośnie przepustowość - na linii podmiejskiej z 16 do 24 par pociągów na godzinę, na linii dalekobieżnej z 14 do 20 par pociągów na godzinę.
Praktycznie wszystkie stacje zostaną zmodernizowane i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej sprawności. Perony na stacji Warszawa Zachodnia zostaną podwyższone i zadaszone. Wąskie dziś przejście podziemne ma zostać wydłużone i poszerzone. Na każdy peron prowadzić będą windy i schody ruchome.
Dookoła stacji Warszawa Ochota ma powstać uporządkowany miejski plac. Na stacji Warszawa Śródmieście wybudowane zostaną dwa dwukrawędziowe perony (dzięki czemu przez stację będzie mogło przejechać więcej pociągów). Co ważne, nareszcie powstanie długo oczekiwany łącznik pomiędzy Warszawą Centralną, Warszawą Śródmieście i stacją metra Centrum.
Stacja Warszawa Wschodnia zostanie w całości przykryta nowym zadaszeniem.Tutaj również zostaną przebudowane perony oraz pojawią się schody ruchome. Most średnicowy przez Wisłę wróci do przedwojennego wyglądu (wg. projektu Aleksandra Pstrokońskiego z 1921 roku). Zniknie kratownicowa konstrukcja. Most będzie miał teraz przęsła z łukami. PKP PLK S.A. rozważają także budowę nowych stacji przy rondzie de Gaulle’a i Wybrzeżu Kościuszkowskim.
Projekt ubiega się o współfinansowanie z Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Skomentuj:
Przebudowa warszawskiej linii średnicowej według koncepcji Kuryłowicz & Associates i Torprojekt