Warsaw Unit. Ghelamco buduje nowy wieżowiec w biznesowym centrum Woli
Warsaw Unit, wcześniej roboczo nazywany Spinnakerem, to najnowsza inwestycja Ghelamco w Warszawie. 180-metrowy wieżowiec przy Rondzie Daszyńskiego ma być gotowy w 2021 roku.
Nowa wizytówka stolicy
Wieża będzie liczyła 180 m wysokości, chociaż biorąc pod uwagę urządzenia techniczne zamontowane na dachu, skoczy do 202 m. Biura o łącznej powierzchni ok. 57 tys. mkw. zostaną urządzone na 45 piętrach. Budżet inwestycji wynosi blisko 200 mln euro.
Warsaw Unit to nasz kolejny projekt przy rondzie Daszyńskiego. Za sprawą Warsaw Spire okolica zaczęła zmieniać swój charakter. Dziś jest największym placem budowy w Polsce. Na naszych oczach rośnie tu nowe centrum Warszawy. W najbliższej okolicy powstają biura, hotele, mieszkania, miejsca na sklepy i gastronomię oraz atrakcyjna przestrzeń publiczna. Uważam, że w 2021 roku miejsce to stanie się wizytówką nowoczesnej stolicy
– mówi Jarosław Zagórski, dyrektor handlowy i rozwoju Ghelamco Poland.
Nazwa odwołuje się do architektury wieżowca i jej modernistycznych korzeni (a dokładniej do Unité d'Habitation – Jednostki Marsylskiej zaprojektowanej przez Le Corbusiera). Nazwa nawiązuje też do pozostałych realizacji Ghelamco wokół Ronda Daszyńskiego: Warsaw Spire i The Warsaw Hub.
Smocza łuska
Za architekturę Warsaw Unit odpowiada Projekt Polsko-Belgijska Pracownia Architektury, która jest również współautorem wieżowca Warsaw Spire.
Budynek ma być funkcjonalistyczną maszyną czerpiącą energię z tętniącego życiem centrum biznesowego miasta. Transparentność ścian dolnej kondygnacji ma na celu uzyskanie wrażenia przenikania się ruchu ulicznego z życiem toczącym się wewnątrz budynku
– komentuje architekt Adam Wagner, prezes Projekt Polsko-Belgijskiej Pracowni Architektury
Jednym z najciekawszych elementów będzie zastosowanie na części elewacji „smoczych łusek” (dragon skin), czyli fasady kinetycznej złożonej z kilku tysięcy ruchomych płytek. Płytki będą reagować w widoczny sposób na każdy, nawet najdelikatniejszy powiew wiatru, tworząc na swojej powierzchni niepowtarzalne obrazy. To rozwiązanie zostanie zastosowane w Polsce po raz pierwszy.
Nie tylko biura
W parterze wieżowca przewidziano miejsce na lokale usługowe i gastronomiczne, dostępne dla wszystkich z poziomu ulicy. Obiekt będzie wyposażony w parking mieszczący ponad 450 samochodów, który zajmie 3 poziomy pod ziemią i 8 w części naziemnej, zlokalizowanej w podium wieżowca.
Podziemna część Warsaw Unit została już zrealizowana, obecnie prace budowlane wyszły ponad poziom gruntu. Ukończenie inwestycji zaplanowano na początek 2021 roku.
- Więcej o:
Warszawa: Skyliner II – na budowie zgodnie z planem
Warszawa: The Bridge - imponujący wieżowiec i gmach Bellony. Byliśmy na budowie!
Warszawa: wieżowiec The Bridge osiągnął docelową wysokość. Ma 174 metry
Warszawa: powstający wieżowiec Upper One w europejskiej czołówce najlepszych zrównoważonych praktyk
Ruszyła budowa nowego wieżowca na warszawskiej Woli. Skyreach będzie miał ponad 170 metrów wysokości
The Bridge w Warszawie ma już 40 pięter. To najwyższy wieżowiec budowany obecnie w Polsce
Warszawa: Skyliner II - budowa nowego wieżowca ruszy w lutym 2024 roku
Wysokościowce w Warszawie na przestrzeni lat