Przystanek kolejowy Warszawa Powiśle zabytkiem!
Kultowy już przystanek kolejowy w stolicy - Warszawa Powiśle - został wpisany do rejestru zabytków. Wojewódzki konserwator objął go ścisłą ochroną z uwagi na zachowane wartości historyczne, naukowe i artystyczne.
Przystanek wybudowano w latach 1954-1963 według projektu Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka. Oprócz podstawowej funkcji, spełniał jeszcze jedną. Architekci zakładali wykorzystanie peronów do komunikacji pieszej łączącej Śródmieście z położonym niżej Powiślem.
Aby wybudować całe założenie konieczne było wyburzenie istniejących neorenesansowych pawilonów, co jednak zostało zrekompensowane wysokiej jakości architekturą. I właśnie ją docenili warszawiacy. Szwajcarski krytyk architektury, Werner Huber, opisując przystanki Romanowicza nazwał je perłami na szynach. W dawnym budynku kas biletowych mieści się obecnie klubokawiarnia, zaś wiaty na peronach zostały odrestaurowane i cieszą swoją ekspresyjną formą.
Prof. Jakub Lewicki, wojewódzki konserwator w uzasadnieniu napisał:
Przystanek dokumentuje powojenny rozwój kolejnictwa na terenie Warszawy. Architekci dokończyli, przerwany wojną, projekt linii średnicowej, rozszerzając jego koncepcję o budowę przystanków osobowych, wiążących podmiejski ruch kolejowy z komunikacją miejską. Głównym założeniem projektantów pod względem wizualnym było skontrastowanie architektury budowli z bezpośrednio sąsiadującym wiaduktem im. J. Poniatowskiego, a także zaakcentowanie przystanku w przestrzeni miejskiej. W tym celu oba pawilony kasowe oraz zejścia do tunelu otrzymały łupinowe dachy o wygiętych lub pofalowanych płaszczyznach, silnie odznaczających się w krajobrazie Skarpy Wiślanej i doskonale widoczne z poziomu ulic, peronów, jak i wiaduktu. Zarazem wszystkie budowle zostały wkomponowane w tarasowe ukształtowanie terenu, m. in. poprzez nachylenie dachów górnego pawilonu oraz zejść do tunelu w kierunku Wisły.
Skomentuj:
Przystanek kolejowy Warszawa Powiśle zabytkiem!