Nowy Dworzec Zachodni w Warszawie. Będzie duży węzeł przesiadkowy
Nowy dworzec Warszawa Zachodnia to wynik współpracy kolejarzy i tramwajarzy. Pod stacją kolejową powstanie najdłuższy w Polsce tunel tramwajowy. Budowa ma rozpocząć się w 2019 roku i zakończyć się trzy lata później.
Krajowy rekordzista
Dworzec Zachodni to najbardziej ruchliwa stacja kolejowa w całym kraju - codziennie przejeżdża przez nią ponad tysiąc pociągów podmiejskich i dalekobieżnych. Przebudowa samego budynku dworcowego zbiegnie się w czasie z planowanym od lat remontem linii średnicowej. Dzięki modernizacji torowiska i instalacji najnowszych systemów prowadzenia ruchu, liczba składów odprawianych z Dworca Zachodniego zwiększy się jeszcze bardziej.
Aktualnie Dworzec Zachodni mieści się w niedużej podziemnej hali, do której schodzi się schodami ulokowanymi w stalowo-szklanym pawilonie od strony Alej Jerozolimskich (Ochota). W środku mieszczą się kasy biletowe, niewielka poczekalnia, toalety i kilka lokalów usługowych. Nowa koncepcja zakłada budowę dużej hali przy ul. Tunelowej (Wola). Jej forma została zainspirowana kultową architekturą Dworca Wschodniego, zaprojektowanej w latach 60. XX wieku przez Arseniusza Romanowicza. Wszystkie perony kolejowe zostaną zadaszone. Lekki, pofalowany dach będzie obfitował w przeszklenia.
Kolej i tramwaje - razem
Największa rewolucja wydarzy się jednak pod ziemią. Pod Dworcem Zachodnim zostanie wybudowany przystanek tramwajowy. Położony będzie w najdłuższym tunelu tramwajowym w Polsce, liczącym 2120m długości (wraz z rampami dojazdowymi). Drugi tego typu obiekt w Polsce, tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju liczy 1420m długości. Podziemny przystanek na poziomie -2 wyglądem będzie przypominał stację metra. Na poziomie -1 powstanie antresola, połączona z obecnie istniejącym korytarzem pod tunelami. Przejście, które obecnie ma 8m szerokości zostanie poszerzone aż do 62m. Z peronów pod ziemię będzie można zjechać windami, a przystanek tramwajowy będą obsługiwały ruchome schody.
Wspólny przetarg kolejarzy i tramwajarzy na przebudowę Warszawy Zachodniej ma zostać ogłoszony w połowie 2019 roku. Prace mają zakończyć się w 2022 roku. PKP zapowiada także opracowanie nowego systemu informacji pasażerskiej. W późniejszych latach planowana jest także budowa nowego dworca PKS Polonus.
- Więcej o:
Łódź Fabryczna [NOWE ZDJĘCIA]
Dworzec z widokiem na Wrocław. Wzorcowa modernizacja
Nowe wnętrza Dworca Centralnego. Antresola i ogromne lampy
Nowy dworzec w Bydgoszczy jest już gotowy. Jak wygląda? [ZDJĘCIA]
Dworzec Frankfurt Hauptbahnhof. Tak to się robi w Niemczech
Stockholm Waterfront, czyli dworzec inaczej
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie