Poznań: wyłoniono zwycięski projekt Kładki Berdychowskiej
Dwie smukłe, naprężone wstęgi połączą Chwaliszewo, Ostrów Tumski i Berdychowo. Realizacja przeprawy ma zakończyć się w 2021 roku.
Zwrot ku Warcie
Budowa kładki dla pieszych i rowerzystów pomiędzy lewobrzeżnym Chwaliszewem, południową częścią Ostrowa Tumskiego i Kampusem Politechniki Poznańskiej to jeden z elementów „strategii na rzecz Warty”. Zakłada ona aktywizację terenów nad rzeką. Poznaniacy coraz chętniej spędzają czas w tych okolicach, zwłaszcza od czasu otwarcia Wartostrady – ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż rzeki.
Na ten projekt należ patrzeć z punktu widzenia całościowych działań miasta w zakresie powrotu nad rzekę. Chcemy, żeby Poznań, jego mieszkańcy, ale również turyści, mieli poczucie, że Warta nie jest ciałem obcym. To jest część naszego miasta, przy którym Poznań się budował i rozwijał. Mam nadzieję, że kładka będzie również jednym z takich ciał
- mówi wiceprezydent Poznania Mariusz Wiśniewski.
Wiele pomysłów
Pierwotnie kładka miała zostać skonstruowana z wykorzystaniem elementów starego mostu kolejowego łączącego Starołękę i Dębiec. Zrezygnowano jednak z tego pomysłu, ponieważ PKP za udostępnienie kratownic zażądało 2 mln zł.
Z tego powodu zorganizowano konkurs na projekt Kładki Berdychowskiej, w którym zwyciężył zespół w składzie: ARPA Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego, SKI Studio Błażej Szurkowski, FOOLSCAP Adam Turczyn i MS86A Maciej Sokolnicki Architekt. Celem architektów była jak najbardziej minimalistyczna forma obiektu, aby podkreślić istniejące osie widokowe i dominujący punkt krajobrazu – Katedrę Poznańską. Inwestycja ma sprawić, że nieco zapomniany cypel nadwarciański zbliży się do miasta.
Łukowa struktura przeprawy zostanie wykonana ze sprężonego betonu. Wały nadbrzeżne zostaną spięte układem dwóch łukowych płaszczyzn utwierdzonych w nasypach, po czym zbiegną się i połączą się w środkowej części. Projektanci podkreślają, że kładka „pomimo swojego modernistycznego rodowodu nie powiela przebrzmiałych wzorców estetycznych sprzed niemal stu lat. Formy te nie starają się eksponować struktury, a jedynie uwypuklać logikę konstrukcji”.
Sąd konkursowy pod przewodnictwem prof. Sławomira Rosolskiego w uzasadnieniu werdyktu punktował „atrakcyjność formy i funkcjonalność rozwiązań mostu wraz z uwzględnieniem jego połączenia z otoczeniem, jakość i oryginalność rozwiązań techniczno-konstrukcyjnych oraz uwarunkowania finansowe projektów”.
Budowa Kładki Berdychowskiej rozpocznie się w przyszłym roku, a zakończy w 2021.
Skomentuj:
Poznań: wyłoniono zwycięski projekt Kładki Berdychowskiej