Architektura z myślą o najmłodszych. Nowoczesny zespół szkolno-przedszkolny
Świat oglądany oczami dzieci to często ciągnące się w nieskończoność korytarze, ogromne sale, wysokie obiekty, które można dostrzec tylko wtedy, gdy odpowiednio wysoko zadrze się głowę. Architekci z biura Metropolis dołożyli starań, by w zespole przedszkolno-szkolnym w Wysokiej było inaczej.
Starali się przykroić przestrzeń tak, by odpowiadała wrażliwości i percepcji małego człowieka. Udało się to dzięki zastosowaniu kilku rozwiązań. Duża kubatura mieszcząca żłobek, przedszkole i szkołę podstawową z programem funkcjonalnym dla około 725 dzieci została rozbita na mniejsze części. Całe założenie składa się z jedno- i dwukondygnacyjnych prostopadłościanów nawiązujących do gabarytów domów znajdujących się od zachodniej strony działki. Prostopadłościany różnią się od siebie materiałem elewacji i kolorystyką — zostały połączone ze sobą bezpośrednio lub poprzez szklane łączniki. Prace projektowe zostały podporządkowane głównej idei, aby zespół obiektów dostosować do potrzeb, skali i wyobraźni dzieci i młodzieży.
Kolorowe ramy okienne i barwne wnętrza
Część przedszkolna została zaprojektowana jako zestawienie prostopadłościanów na tle silnie zaakcentowanej ściany w łagodnym pastelowym kolorze. Takie rozwiązanie ma budzić skojarzenia z pudełkami lub szafkami, w których dzieci trzymają zabawki i
podręczniki szkolne. Elementami wspólnymi tej zabudowy jest jej skala, proporcje, nieregularne podziały okien. Lekkości i wyrazu dodają barwne akcenty w fasadzie budynku, takie jak kolorowe ramy okienne, które później kontynuowane są w projekcie wnętrz w formie kolorowych podłóg i dodatków. Uwagę zwraca też oświetlenie - architekci wybrali okrągłe i prostokątne lampy w różnych rozmiarach, które zastosowane w zwielokrotnieniu wyglądają lekko i fantazyjnie. Wnętrze kompleksu jest uporządkowane, minimalistyczne, a przy tym przytulne i kolorowe.
Plac zabaw i boisko w wewnętrznym dziedzińcu
Zaprojektowany kompleks tworzy obudowę dla wewnętrznego dziedzińca, na którym znajduje się plac zabaw i boisko wielofunkcyjne. Taki układ daje również ochronę przed hałasem dla sąsiedniej zabudowy mieszkalnej. W obiekcie podstawową grupą pomieszczeń, stanowią sale dydaktyczne. Założono, że dzieci w szkole podzielone będą na grupy klas I-III i IV-VI. Sale dla obu tych grup zaprojektowano na różnych piętrach. Uzupełnieniem sal dydaktycznych jest zespól sportowy, z halą o wymiarach 24 m x 35 m, wysokości 8,50 m, mniejszą salą gimnastyczną oraz węzłem szatniowo-sanitarnym. Na piętrze, poza gabinetami, znajduje się również centrum multimedialne oraz biblioteka i czytelnia, a także pomieszczenia administracyjne.
W tej części obiektu znajduje się także aula na 130 miejsc siedzących wraz z zapleczem, gabinety lekarskie, szatnie i sklepik szkolny. Na styku szkoły z przedszkolem znajduje się stołówka z profesjonalnym zapleczem kuchennym. W żłobku, poza pomieszczeniami do nauki i zabawy, zapewniono odrębne sypialnie przeznaczone do leżakowania dzieci w ciągu dnia. Łączną stałą liczbę osób przebywających w budynku szacuje się na ok.725 osób.
Budynek zespołu szkolno - przedszkolnego wraz ze żłobkiem i świetlicą wiejską
Architekt: Metropolis - Biuro Architektoniczne
Architekt prowadzący: Remigiusz Smolik, Monika Robaszko, Małgorzata Grudzińska
Lokalizacja: Chabrowa 99, 52-200 Wysoka, Poland
Rok realizacji: 2016
Autor zdjęć: Piotr Krajewski
Klient: Gmina Miasto Kobierzyce
Generalny Wykonawca: Dorbud SA
- Więcej o:
Dom 69 z obróconych brył. Nietypowy bliźniak w Krakowie
Przedszkole gotowe w 3 miesiące od projektu do realizacji
Edukacja estetyczna od małego. Przedszkole w Złotnikach Kujawskich
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie
Kwartał Dworcowa w Katowicach - przebudowa ruszyła! Znamy szczegóły
EnResidence - butikowy apartamentowiec na wrocławskich Krzykach
Warszawa: Nowy mural Tytusa Brzozowskiego na Pradze-Północ. Miasto w zgodzie z naturą