Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Socreal z nową skórą. Włoski artysta odmienił fasadę łódzkiej szkoły

red
Dekoracja architektoniczna wykonana przez włoskiego artystę Opiemme na fasadzie jednej z łódzkich szkół. Mural reinterpretuje architekturę socrealizmu i czerpie z lokalnych tradycji. - fot. Karuzela Wspomnień

Szkoła na Bałutach zyskała streetartową oprawę. Artysta pod pseudonimem Opiemme wykonał dekorację socrealistycznego budynku. Do kompozycji muralu użył liternictwa zaprojektowanego przez Władysława Strzemińskiego.

Przy ulicy Bojowników Getta Warszawskiego 3 w Łodzi znajduje się szkoła podstawowa nr 45 i XIII Liceum Ogólnokształcące. Budynek wzniesiono na przełomie 50. i 60 lat XX wieku w jednym "słusznym" wówczas stylu - socrealistycznym. Dawniej stała w tym miejscu żydowska synagoga zburzona w trakcie wojny. Nieopodal mieści się Park Staromiejski do dziś nazywany przez mieszkańców parkiem śledzia. W potocznej nazwie słychać echa dawnej funkcji. W tym miejscu na terenie Bałut działał przed wojną targ rybny. Te wszystkie historie i konteksty znalazły odbicie w architektonicznej dekoracji autorstwa Opiemme zrealizowanej podczas festiwalu Łódź 4 kultur.

Strzemienica na fasadzie

Artysta działający po pseudonimem Opiemme pochodzi z Włoch i zajmuje się street artem. Czerpie inspiracje z twórczości artystów awangardowych - bliska mu jest poezja wizualna i estetyka futuryzmu. W swoich pracach łączy teksty, obrazy oraz interpretuje malarską powierzchnię -  w tym wypadku socrealistyczną architekturę Łodzi. Z lokalnego kontekstu wynika też krój pisma użyty do stworzenia nowej kompozycji fasady - to najbardziej łódzki z fontów, czyli tzw. strzemienica zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego.

Dekoracja architektoniczna wykonana przez włoskiego artystę Opiemme na fasadzie jednej z łódzkich szkół. Mural reinterpretuje architekturę socrealizmu i czerpie z lokalnych tradycji - fot. Wojciech Jaskólski

Realizację muralu poprzedziły warsztaty z uczniami szkoły. W trakcie zajęć uczestnicy wskazywali słowa, które najbardziej kojarzą się z dialogiem i współistnieniem kultur. Wybrane określenia przetłumaczono na kilka języków: hebrajski, niemiecki, rosyjski, niemiecki i angielski, a później wkomponowano je w elementy dekorujące otaczające szkołę chodniki. 

Krój pisma oraz zastosowane wzory artysta zakomponował tak, by podkreślić rytm fasady, jak i jej poszczególne elementy: cokoły, gzymsy i portyk z kolumnami. Odstępy między oknami wypełniła kaligraficzna kompozycja. Cztery pomalowane na czarno kolumny znaczą wejście do budynku. Detale architektoniczne zyskały dekoracyjne, geometryczne wzory, których rodowodu można szukać w charakterystycznych dla secesji ornamentach. Na inspirację wiedeńską architekturą przełomu XIX i XX wieku wskazuje również pomalowana na złoto balustrada.

Kaligram śledzia przypomina o dawnej funkcji miejsca

Na jednej ze ścian pojawił się kaligram w kształcie śledzia. Łuski na ciele ryby tworzą zgrupowane litery. Dekoracyjna rama, w której umieszczono grafikę ryby, ma otwartą formę. To kolejne nawiązanie do dawnego charakteru okolicy, w której działał miejski targ.

Na koniec dodamy tylko, że dekoracja architektoniczna jednej z bałuckich fasad to nie pierwsza praca autorstwa Opiemme zrealizowana w Łodzi. Ślady działalności włoskiego artysty znajdziemy między innymi na ścianie budynku przy ulicy Jaracza 20, gdzie mieszkał znany łódzki architekt Hilary Majewski. To właśnie jemu poświęcony jest mural.

ZOBACZ ZDJĘCIA >>>

Projekt „Remanufacture/Herring. A Tribute to Władysław Strzemiński” powstał z inicjatywy Fundacji Urban Forms w ramach Festiwalu Łódź 4 Kultur.

Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

Metamorfoza żłobka w Gdyni. Ilustracja metaloplastyczna i nowa elewacja
Murale - czy zawsze zdobią?
César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote

Skomentuj:

Socreal z nową skórą. Włoski artysta odmienił fasadę łódzkiej szkoły

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej