Socreal z nową skórą. Włoski artysta odmienił fasadę łódzkiej szkoły
Szkoła na Bałutach zyskała streetartową oprawę. Artysta pod pseudonimem Opiemme wykonał dekorację socrealistycznego budynku. Do kompozycji muralu użył liternictwa zaprojektowanego przez Władysława Strzemińskiego.
Przy ulicy Bojowników Getta Warszawskiego 3 w Łodzi znajduje się szkoła podstawowa nr 45 i XIII Liceum Ogólnokształcące. Budynek wzniesiono na przełomie 50. i 60 lat XX wieku w jednym "słusznym" wówczas stylu - socrealistycznym. Dawniej stała w tym miejscu żydowska synagoga zburzona w trakcie wojny. Nieopodal mieści się Park Staromiejski do dziś nazywany przez mieszkańców parkiem śledzia. W potocznej nazwie słychać echa dawnej funkcji. W tym miejscu na terenie Bałut działał przed wojną targ rybny. Te wszystkie historie i konteksty znalazły odbicie w architektonicznej dekoracji autorstwa Opiemme zrealizowanej podczas festiwalu Łódź 4 kultur.
Strzemienica na fasadzie
Artysta działający po pseudonimem Opiemme pochodzi z Włoch i zajmuje się street artem. Czerpie inspiracje z twórczości artystów awangardowych - bliska mu jest poezja wizualna i estetyka futuryzmu. W swoich pracach łączy teksty, obrazy oraz interpretuje malarską powierzchnię - w tym wypadku socrealistyczną architekturę Łodzi. Z lokalnego kontekstu wynika też krój pisma użyty do stworzenia nowej kompozycji fasady - to najbardziej łódzki z fontów, czyli tzw. strzemienica zaprojektowana przez Władysława Strzemińskiego.
Realizację muralu poprzedziły warsztaty z uczniami szkoły. W trakcie zajęć uczestnicy wskazywali słowa, które najbardziej kojarzą się z dialogiem i współistnieniem kultur. Wybrane określenia przetłumaczono na kilka języków: hebrajski, niemiecki, rosyjski, niemiecki i angielski, a później wkomponowano je w elementy dekorujące otaczające szkołę chodniki.
Krój pisma oraz zastosowane wzory artysta zakomponował tak, by podkreślić rytm fasady, jak i jej poszczególne elementy: cokoły, gzymsy i portyk z kolumnami. Odstępy między oknami wypełniła kaligraficzna kompozycja. Cztery pomalowane na czarno kolumny znaczą wejście do budynku. Detale architektoniczne zyskały dekoracyjne, geometryczne wzory, których rodowodu można szukać w charakterystycznych dla secesji ornamentach. Na inspirację wiedeńską architekturą przełomu XIX i XX wieku wskazuje również pomalowana na złoto balustrada.
Kaligram śledzia przypomina o dawnej funkcji miejsca
Na jednej ze ścian pojawił się kaligram w kształcie śledzia. Łuski na ciele ryby tworzą zgrupowane litery. Dekoracyjna rama, w której umieszczono grafikę ryby, ma otwartą formę. To kolejne nawiązanie do dawnego charakteru okolicy, w której działał miejski targ.
Na koniec dodamy tylko, że dekoracja architektoniczna jednej z bałuckich fasad to nie pierwsza praca autorstwa Opiemme zrealizowana w Łodzi. Ślady działalności włoskiego artysty znajdziemy między innymi na ścianie budynku przy ulicy Jaracza 20, gdzie mieszkał znany łódzki architekt Hilary Majewski. To właśnie jemu poświęcony jest mural.
Projekt „Remanufacture/Herring. A Tribute to Władysław Strzemiński” powstał z inicjatywy Fundacji Urban Forms w ramach Festiwalu Łódź 4 Kultur.
- Więcej o:
- sztuka
Metamorfoza żłobka w Gdyni. Ilustracja metaloplastyczna i nowa elewacja
Murale - czy zawsze zdobią?
César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote
Galeria EL w Elblągu - galeria sztuki w gotyckim kościele. Otwarto ją w 1961 roku
Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
Mozaika w Kowarach. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!
W Warszawie powstał mural wspierający gastronomię
Clean Art - wodne murale na warszawskich budynkach. Malowane "na brudzie" obrazy pokażą czym oddychamy