Sprzątamy reklamy - nowe narzędzie do walki z reklamami w miastach
Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim startuje 11 października z wirtualnym poradnikiem reklamowym dla wszystkich zainteresowanych estetyką przestrzeni publicznej.
To pierwszy w Polsce tak różnorodny zbiór informacji o regulacjach reklamowych, przyczynach chaosu wizualnego i metodach jego poskramiania. Znajdziemy tu zarówno porady prawne, jak i bazę wiedzy o dobrych praktykach z całej Polski.
Minęły ponad dwa lata od wejścia w życie tzw. ustawy krajobrazowej. Coraz więcej samorządów rozpoczyna prace nad uchwałami, które tworzyłyby nowe zasady funkcjonowania reklam, szyldów, ogrodzeń i obiektów małej architektury. Wirtualny przewodnik dostępny na stronie www.sprzatamyreklamy.org ma w tym pomóc.
Aleksandra Stępień-Dąbrowska, członkini zarządu Miasto Moje A w Nim:
Projekt „Sprzątamy reklamy”, który powstał we współpracy z Fundacją Training Projects, to odpowiedzi na najważniejsze pytania związane z tworzeniem lokalnej polityki reklamowej. Przygotowane przez prawników interpretacje przepisów pokażą samorządowcom różne sposoby uporządkowania reklam na terenie gminy – od uchwał krajobrazowych, przez parki kulturowe po powoływanie plastyka miejskiego. Nie uciekamy też od omówienia potencjalnych pułapek, na które trzeba uważać przy wdrażaniu nowych regulacji.
Jednak „Sprzątamy reklamy” to nie tylko poradnik dla urzędników. To także pierwsza tak duża baza dobrych praktyk reklamowych z całej Polski. Co możemy w niej znaleźć? Członkowie Miasto Moje A w Nim opisali dziesiątki działań aktywistów, urzędników i zwykłych mieszkańców – jest akcja liczenia reklam z Częstochowy, Retrościana z Bydgoszczy, współpraca z przedsiębiorcami w ramach poznańskiego projektu „Wilda na Glanc” czy konkursy na najpiękniejsze szyldy z Lublina, Gdyni i Łodzi. Bazę wiedzy uzupełnia zbiór porad, które poprowadzą krok po kroku przez podstawowe zagadnienia dotyczące nielegalnej reklamy i sposobów reagowania na nią. Będzie można skorzystać z danych teleadresowych do plastyków miejskich, inspektorów nadzoru budowlanego, konserwatorów zabytków oraz lokalnych stowarzyszeń i inicjatyw, u których można szukać pomocy.
Aleksandra Stępień-Dąbrowska dodaje:
Chcieliśmy w jednym miejscu zebrać wiedzę, którą zdobyliśmy przez 10 lat istnienia stowarzyszenia Miasto Moje A w Nim i w przystępny sposób przekazać ją dalej. Zawsze chodziło nam o edukację i promowanie pozytywnych wzorców – o to, by pokazać, że warto wyjść z inicjatywą i zmieniać przestrzeń wokół siebie. Taki jest właśnie portal „Sprzątamy reklamy”. Projekt w zamyśle ma się cały czas rozwijać i aktualizować – zapraszamy więc do współpracy.
Najlepsze pomysły zostaną nagrodzone - konkurs
W ramach promocji portalu www.sprzatamyreklamy.org autorzy najbardziej skutecznego pomysłu na ograniczenia chaosu reklamowego będą mogli wygrać 5 tys. zł ufundowane przez Fundację Training Projects. Wystarczy przekonać jury konkursu, że pomysł jest możliwy do powielania i doprowadzi do realnej poprawy przestrzeni. Szczegółowe informacje i regulamin dostępne będą na stronie internetowej projektu od 11 października 2017.
Stowarzyszenie Miasto Moje A w Nim zachęca do współpracy, współtworzenia dobrych praktyk i dzielenia się wiedzą za pośrednictwem platformy internetowej.
Skomentuj:
Sprzątamy reklamy - nowe narzędzie do walki z reklamami w miastach