Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - echa architektury Arseniusza Romanowicza
PKP przedstawiło plan rozbudowy Dworca Zachodniego w Warszawie. Łączy się on z zamiarem utworzenia wokół zmodernizowanego węzła komunikacyjnego nowoczesnej dzielnicy biurowej.
Rozbudowa Dworca Warszawa Zachodnia
Budowa zadaszeń nad peronami, tunelu tramwajowego, poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 50 metrów to niektóre z planów modernizacji węzła kolejowego Warszawa Zachodnia. Poznaliśmy założenia nowej koncepcji przestrzennej, która ma zostać ukończona w trzecim kwartale bieżącego roku. Spółka PKP PLK chce wykorzystać potencjał Dworca Zachodniego i zbudować wokół niego nowoczesną dzielnicę biurową na wzór służewieckiego "Mordoru" z tą różnicą, że będzie to miejsce o wiele lepiej skomunikowane.
To jeden z najważniejszych węzłów kolejowych w Polsce. Jego znaczenie będzie rosło, powstawać będą kolejne budynki, co przełoży się na większą liczbę pasażerów. Nasza koncepcja to rozwiązania przyszłościowe, na miarę XXI wieku – mówi Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP PLK.
Plany PKP są dalekosiężne, poczynając od chęci poprawy komfortu podróżowania, zwiększenia przepustowości dworca, przez przygotowanie lepszych połączeń komunikacyjnych w obrębie Warszawy, aż po utworzenie nowej dzielnicy biurowej wokół tak zmodernizowanego obiektu. Ponadto Warszawa Zachodnia ma się zwrócić w kierunku Woli - od strony północnej planowana jest budowa nowego obiektu z reprezentacyjnym wejściem od ulicy Tunelowej.
Jakie zmiany czekają Dworzec Warszawa Zachodnia?
W planach znajduje się poszerzenie przejścia podziemnego z 8 do 50 metrów. W tej przestrzeni zostaną umieszczone nowe kasy, sklepy i restauracje. Na każdy z peronów będą prowadziły schody ruchome, zwykłe i windy. Zlokalizowane w centralnej części pasażu dostosowane będą do przewozu wózków i rowerów. Układ torów kolejowych zostanie przebudowany w taki sposób, by zwiększyć ich przepustowość. Zmodernizowane perony zyskają zadaszenia, dzięki czemu stworzą halę peronową. Konstrukcja będzie przepuszczać światło od strony północnej, a świetliki umieszczone w posadzce doświetlą tunel podziemny. Ponadto PKP planuje budowę nowego peronu, który pozwoli na lepsze zarządzanie ruchem.
Echa architektury Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka
Idom i Glebowski Studio - autorzy koncepcji architektonicznej - wzorowali się na projektach Arseniusza Romanowicza i Piotra Szymaniaka, na co wskazuje charakterystyczny kształt dachu i podpór, znany z warszawskiej linii średnicowej. Projektowana stacja Warszawa Zachodnia, a w szczególności charakterystyczna, modułowa hala peronowa, przypomina bryłę dworca Wiedeń Główny.
Wszystko w jednym miejscu, czyli tunel tramwajowy na Dworcu Zachodnim
We współpracy z Tramwajami Warszawskimi powstanie tunel tramwajowy na poziomie -2, gdzie zostaną zlokalizowane trzy przystanki tramwajowe widoczne z poziomu przejścia podziemnego prowadzącego na perony. Tym sposobem Dworzec Zachodni stanie się zintegrowanym węzłem przesiadkowym, łączącym stację kolejową, dworzec autobusowy, komunikację miejską, parkingi dla samochodów i rowerów oraz postój taxi.
Architekci starali się jak najmniej ingerować w budynek hali dworcowej. Po południowej stronie torów powstanie mały, podziemny plac, który pozwoli na rozładowanie ruchu podróżnych zmierzających w stronę podziemnego przystanku tramwajowego planowanej linii łączącej Wolę i Wilanów. Koszty związane z utworzeniem tunelu mają pokryć Tramwaje Warszawskie. PKP planuje rozpoczęcie prac w pierwszym kwartale 2019 roku, a ich zakończenie w czwartym kwartale 2021 roku.
Skomentuj:
Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia - echa architektury Arseniusza Romanowicza