Zamiast rozbiórki projekt przebudowy Hotelu Cracovia. Szklane bryły i wiszące ogrody
W listopadzie Hotel Cracovia został objęty ochroną dzięki wpisowi do wojewódzkiego rejestru zabytków. Tym samym modernistyczny gmach uchroniono od planowanej rozbiórki. Po tej decyzji obecny właściciel - Echo Investment rozważa sprzedaż nieruchomości. Przyszłość Hotelu Cracovia wciąż stoi pod znakiem zapytania. Prezentujemy projekt Alicji Nowak zakładający przekształcenie budynku w Muzeum Architektury i Designu. Koncepcja architektoniczna powstała w porozumieniu z Muzeum Narodowym w Krakowie, które zabiega o kupno Cracovii.
Co dalej z Hotelem Cracovia?
Wielki, niszczejący stelaż na wielkoformatowe reklamy - taką funkcję pełni obecnie Hotel Cracovia - modernistyczny gmach zaprojektowany przez Witolda Cęckiewicza. W listopadzie tego roku budynek został wpisany do rejestru zabytków. To wpis częściowy, choć nawet w tej formie przekreśla dotychczasowe projekty inwestora, który planował zburzenie obiektu i wybudowanie w jego miejsce dwóch osobnych budynków. Wojewódzki konserwator zabytków Jan Janczykowski objął ochroną: elewację, podjazd pod wejściem głównym oraz foyer kina Kijów.
Obecny właściciel, firma Echo Investment nie wyklucza sprzedaży Hotelu Cracovia. Oliwy do ognia dolała informacja, że sprawą zagospodarowania działki przy Hotelu Cracovia zajęło się Centralne Biuro Korupcyjne i prokuratura. Jak podaje Gazeta Krakowska do tej pory z konserwatorem skontaktowało się dwóch inwestorów z pytaniem o możliwe przekształcenia obiektu i ograniczenia konserwatorskie. Jednym z potencjalnych nabywców jest właśnie Muzeum Narodowe w Krakowie.
Muzeum Architektury i Designu w Hotelu Cracovia
Koncepcja architektoniczna przebudowy Hotelu Cracovia została opracowana w porozumieniu z Andrzejem Szczerskim dyrektorem Muzeum Narodowego w Krakowie. To projekt magisterski przygotowany przez absolwentkę Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego - Alicję Nowak pod kierunkiem profesora Krzysztofa Ingardena.
Chciałam podjąć się wykonania projektu, który odpowiadałby na realny problem Krakowa.Po przeczytaniu artykułu, w którym dyrekcja Muzeum wypowiada się o chęci przejęcia hotelu Cracovia i stworzeniu w nim oddziału Muzeum Narodowego oraz przy wsparciu promotora postanowiłam wybrać ten temat i stworzyć projekt, który byłby odpowiedzią na potrzeby Muzeum i aktualny problem miasta - mówi autorka projektu Alicja Nowak
Sąsiedztwo Muzeum Narodowego, kina Kijów, a także terenów rekreacyjnych sugeruje stworzenie w tym miejscu przestrzeni o charakterze publicznym. Projekt jest próbą wkomponowania nowej formy w modernistyczną bryłę, tak aby stała się ciekawym dopełnieniem zastanego kontekstu miejskiego. Koncepcja przewiduje stworzenie Muzeum Architektury i Designu, wraz z przestrzeniami warsztatowymi, które w założeniu miałoby działać w pełnej symbiozie z Muzeum Narodowym.
Częściowe zachowanie istniejącej formy - adaptacja na przestrzenie warsztatowe i dydaktyczne
Projekt przewiduje pozostawienie niezmienionej bryły parteru. Zróżnicowanie wysokości pozwoliło na wydzielenie poszczególnych stref funkcjonalnych. Zachowany został zewnętrzny podjazd wpisany do ewidencji zabytków – stanowi on jednocześnie główne wejście do projektowanego Muzeum. Od strony Al. Focha znajdować się będzie foyer wejściowe, informacja, przestrzenie usługowe, a także restauracja wraz z tarasem. Duża otwarta przestrzeń foyer pozwala na organizacje wystaw czy wernisaży.
We wschodniej części parteru zlokalizowane zostały przestrzenie warsztatowe. Zastosowanie mobilnych ścianek pozwala na dowolną organizację przestrzeni, dostosowując ją do nadchodzących wydarzeń. Najniższa część mająca bezpośrednie połączenie z placem przed budynkiem to galeria sztuki – przeszklona witryna oferująca wystawy czasowe, dostępna zarówno z wnętrza obiektu, jak również bezpośrednio z zewnątrz. W projekcie przewidziano powstanie nowych ciągów komunikacyjnych łączących poszczególne kondygnacje. Zachowana została istniejąca klatka schodowa – stanowi ona połączenie przestrzeni parteru z kondygnacjami nadziemnymi muzeum.
Parter został połączony z częścią administracyjną. Szklany prostopadłościan zlokalizowany nad głównym foyer to miejsce dla przestrzeni biurowej. Dla wszystkich pracowników obiektu zaprojektowano oddzielne wejście wraz z komunikacją. Kondygnacja podziemna pomieści przestrzenie pod różnego rodzaju warsztaty i wydarzenia czasowe. Modyfikacja terenu pozwoliła na stworzenie od strony Kina Kijów otwartego Ogrodu Sztuki, który opadając wprowadza ludzi do wnętrza budynku. Na tym poziomie zlokalizowane zostały szatnie dla zwiedzających, a także pomieszczenia socjalne, pracownie konserwacji oraz przestrzeń techniczna i magazynowa.
Przestrzenie wystawiennicze
Kondygnacje, na których dawniej znajdowały się pokoje hotelowe zostały całkowicie zmienione. Wnętrze zostało wyburzone, zachowana została jedynie frontowa elewacja. Szklana prostopadłościenna bryła dostawiona do istniejącej elewacji to wielokondygnacyjne foyer oferujące widoki na panoramę Krakowa. Szklany prostopadłościan stanowi połączenie starej elewacji z nowymi przestrzeniami wystawienniczymi. Przestrzenie wystawiennicze zlokalizowane zostały w 4 prostopadłościennych bryłach, częściowo wkomponowanych w szklany prostopadłościan, a częściowo nadwieszonych nad Ogrodem Sztuki. Podzielone zostały one na kondygnacje o zróżnicowanej wysokości (5-15 metrów) co sprawia, że stanowią one przestrzenie uniwersalne, odpowiednie do eksponowania każdego rodzaju sztuki. Ich wielkość została zaproponowana w taki sposób, aby od strony frontowej elewacji delikatnie wyłaniały się zza istniejącej bryły, natomiast od strony Ogrodu tworzyły ciekawą i dynamiczną kompozycję przestrzenną.
Elewacja nowo projektowanych obiektów stanowi pionowy ogród porośnięty zielenią. Jest on nawiązaniem nie tylko do przestrzeni otaczającej budynek dawnego hotelu Cracovia, ale także do krakowskich Błoń. Zastosowanie zielonej elewacji nadaje budynkowi charakteru, zmieniając jego wizerunek w zależności od pory roku. Zaprojektowana w ten sposób bryła może stanowić ciekawe uzupełnienie Muzeum Narodowego, mając na uwadze jego przyszłą rozbudowę, według wybranej w konkursie koncepcji Bolesława Stelmacha.
Zaprojektowanie przestrzeni wystawienniczych jako przeszklonych brył z nałożoną zieloną elewacją sprawia, że wnętrza stają się niezwykle uniwersalne. Rozwiązanie zapewnia możliwość dopływu dużej ilości światła do wnętrza obiektu. Zamocowane na zewnętrznej konstrukcji rośliny przepuszczają w dzień promienie pozwalając na wielofunkcyjne zagospodarowanie przestrzeni na sale wykładowe czy bankietowe.
Wnętrze przeszklonych brył zostało zaprojektowane w oparciu o przesuwne moduły ścienne, które nie tylko pozwalają na dowolny podział wystaw, ale gwarantują także możliwość stworzenia wewnętrznej elewacji – odcina ona w zależności od potrzeby dopływ światła zewnętrznego. W jednej z brył pokazano możliwość adaptacji na salę multimedialną, mediatekę oraz kawiarnię z tarasem widokowym na Kopiec Kościuszki i panoramę Starego Miasta. Inna bryła zaprojektowana została jako wysoki pełny element z doświetleniem od góry. Jej wysokość pozwala na ekspozycję dużych, wertykalnych dzieł sztuki.
Połączenie bryły z budynkiem Muzeum Narodowego
Poza przestrzeniami wystawienniczymi rozszerzona zostanie także funkcja administracyjna i magazynowa Muzeum Narodowego. Dodatkowo zaproponowano poprowadzenie tunelu mającego łączyć oba budynki poniżej poziomu istniejącego parkingu podziemnego. Projektowany tunel będzie bezpośrednim połączeniem foyer Muzeum Narodowego z jego nowo projektowanym oddziałem w dawnym hotelu Cracovia. Podziemna galeria umożliwi komunikację pomiędzy obiektami, sprawiając że obie instytucje będą się wzajemnie przenikać i uzupełniać.
Ogród Sztuki
Duża działka, na której znajduje się projektowany obiekt, pozwoliła na stworzenie koncepcji Ogrodu Sztuki – wspólnej przestrzeni dla Muzeum Architektury i Designu oraz kina Kijów. Zielony ogród został połączony ze zlokalizowanymi na poziomie -1 przestrzeniami warsztatowymi i dydaktycznymi – umożliwia to organizację różnego rodzaju wydarzeń i aktywności. Obniżenie terenu zapewnia odrębne wejście do funkcji znajdujących się na poziomie -1. Dzięki temu przestrzenie dydaktyczne mogą funkcjonować niezależnie od części muzealnej. Ogród Sztuki to przestrzeń o łagodnym spadku, poprzeplatana licznymi ścieżkami, pomiędzy którymi zlokalizowane zostały miejsca wypoczynku, kontemplacji oraz prezentacji sztuki. Całość założenia pokryto zielenią.
Skomentuj:
Zamiast rozbiórki projekt przebudowy Hotelu Cracovia. Szklane bryły i wiszące ogrody