Moda na neony - nowy miejski witacz w Gdyni
Pierwszy od ponad 20 lat neon sekwencyjny rozświetlił dzielnicę Gdyni Redłowo. Jest to projekt zrealizowany przez Stowarzyszenie Traffic Design we współpracy z Centrum Designu Gdynia.
Projekt powstał we współpracy z mieszkańcami bloku przy ulicy Kaczewskiej 20, gdzie umiejscowiono instalację. Opowieści zebrane podczas konsultacji wpłynęły na ostateczny wygląd neonu. Dwie komunikujące się rybki odnoszą się do historii o sąsiedzkich więziach. Mieszkańcy wspominali ludzi zaangażowanych w życie budynku i okolicy - akcje wspólnego sadzenia drzew, odśnieżania i dyżurów. Obecnie grodzone osiedla powstające w okolicy i większa anonimowość mieszkańców powoduje, że ciężej jest się spotkać z drugim człowiekiem.
Stowarzyszenie Traffic Design rozpoczęło swoją miejską aktywność od malowania murali w 2011 roku. Wraz z kolejnymi edycjami Festiwalu oraz projektami w przestrzeni publicznej działania organizacji rozszerzały się. Zainteresowanie zyskały w szczególności miejskie detale takie jak: szyldy, rzeźby czy bramy. Po bardzo intensywnym roku (3 bramy, 2 murale, 2 płaskorzeźby, warsztaty i wydarzenia kulturalne) przyszedł czas na ostatni projekt w 2016.
Wybraliśmy Redłowo, ponieważ jest to bardzo dynamicznie rozwijająca się dzielnica. Stanowi też ważny węzeł komunikacyjny - mówi Monika Domańska, ze Stowarzyszenia Traffic Design - Chcielibyśmy, aby neon stał się nowym charakterystycznym punktem orientacyjnym w tej przestrzeni. Może wyrośnie na miejsce spotkań niczym zegar pod urzędem? - dodaje.
Projekt wpisuje się w charakterystyczny dla Gdyni modernizm poprzez geometryczną formę wykreśloną na bazie przecinających się kół - mówi Mateusz Żywicki, projektant neonu ze studia Typy - Chcemy tym działaniem propagować dobre praktyki projektowe i zwrócić uwagę na estetykę przestrzeni publicznej oraz wartość dobrej grafiki użytkowej w tej przestrzeni.Neon został sfinansowany przez Centrum Designu Gdynia w ramach grantu na zadania z zakresu kształtowania przyjaznej przestrzeni publicznej.
Skomentuj:
Moda na neony - nowy miejski witacz w Gdyni