Fasada jak szpalta gazety. Architekci projektują siedzibę mediów
Na sposób projektowania nowej siedziby "Wiadomości Wrzesińskich" wpływ miały dwa decydujące czynniki. Chęć odzwierciedlenia w bryle charakteru mieszczącej się w nim instytucji, jak i ograniczony budżet, który definiował skalę inwestycji. Architekci dążyli do przełożenia na formalne rozwiązania przestrzenne idei transparentności rozumianej zarówno dosłownie, jak i symbolicznie jako przejrzystość pracy dziennikarzy. Projekt siedziby "Wiadomości Wrzesińskich" powstał w pracowni Ultra Architects.
Dużym wyzwaniem było takie zaprojektowanie piętra redakcji, aby wnętrze budynku i toczące się w nim życie były widoczne dla mieszkańców miasta. Co w założeniu stanowi symboliczne odniesienie do idei jawności i przejrzystości dziennikarstwa. Wybór lokalizacji redakcji od strony ulicy Kaliskiej wykluczał całkowite przeszklenie biurowca. W innym wypadku światło wpadające przez usytuowane od strony południowej okna zakłócałoby pracę przed monitorem komputera. Zaprojektowano więc ażurową elewację wykonaną z perforowanych paneli przeciwsłonecznych.Jej wzór nawiązuje do szpalty gazety. Za dnia zaprojektowana przysłona chroni przed zbyt mocnym, południowym światłem, wieczorem zaś, gdy w budynku zostaje włączone oświetlenie, panele stają się prawie niewidoczne.
Projektując ten niewielki biurowiec musieliśmy przede wszystkim zmieścić się w budżecie, jakim dysponowali inwestorzy. Osiągnęliśmy to, redukując i optymalizując program funkcjonalny, a także stosując proste i tanie materiały. Optymalizując funkcję i eliminując niepotrzebne pomieszczenia, otrzymaliśmy charakterystyczny, schodkowy kształt budynku. Ilość zredukowanej powierzchni jest więc wyraźnie widoczna w formie bryły – w jej miejscu powstały tarasy z zielenią ekstensywną - mówi Marcin Kościuch z pracowni Ultra Architects
Nowoczesna, tarasowo ukształtowana bryła wpisuje się w kontekst architektoniczny zarówno swoimi gabarytami, jak i oszczędną formą złożoną ze schodkowo rozmieszczonych prostopadłościanów. W miejscach wcięć kolejnych kondygnacji powstały zielone tarasy. To przestrzeń, która może być wykorzystana do odpoczynku, jak i świetna sceneria do przeprowadzania wywiadów i realizowania nagrań poza zaprojektowanym we wnętrzu studiem. Starannie skomponowaną formę bryły podkreślają zastosowane kolory, biel perforowanych paneli frontowych i antracyt tylnej elewacji. Kompozycja kontrastowych barw, działa jak znak graficzny, określa awers i rewers projektowanego budynku.
We wnętrzu budynku dominuje nadający surowości beton architektoniczny skontrastowany z ciemnymi podłogami wyłożonymi w zależności od pomieszczenia wykładziną lub ceramicznymi gresami. Białe są meble oraz elementy konstrukcyjne. Aranżacja wnętrza to kompozycja bieli i czerni łamanej szarością. Elementy pozostawionej na wierzchu instalacji technicznej dodają wnętrzu industrialnego charakteru.
- Więcej o:
Nowe osiedle od JEMS Architekci. Powtórzy sukces 19 dzielnicy?
[WARSZAWA] Nowy Świat 2.0. Biurowiec w sąsiedztwie Traktu Królewskiego
Zabytkowa hala znów wygląda wspaniale. Budynek z historią w tle
W hitlerowskiej fabryce powstaje największy biurowiec Wrocławia
Apartamenty Esencja II - nowa inwestycja na poznańskich Garbarach
Co by było, gdyby... Niezrealizowane wizje architektów dla polskich miast. Miało być spektakularnie
Kwartał Dworcowa w Katowicach - przebudowa ruszyła! Znamy szczegóły
EnResidence - butikowy apartamentowiec na wrocławskich Krzykach