The Twist od BIG już otwarty - pawilon jak nowoczesna rzeźba
We wrześniu 2019 r. w norweskim muzeum Kistefos otwarty został nowy pawilon "The Twist". Jego architektoniczna, skręcona forma prezentuje idealne połączenie industrialnego charakteru miejsca ze sztuką współczesną. Projekt powstał w pracowni BIG - Bjarke Ingels Group.
Muzeum Sztuki Współczesnej Kistefos, założone zostało w 1996 r. przez norweskiego biznesmena i kolekcjonera sztuki Christena Sveaasa, na dawnym terenie jego rodzinnej firmy celulozowej w miejscowości Jevnaker (80 km od Oslo). Oprócz ceglanych budynków pofabrycznych, zajęło również park o powierzchni 270 tys. m kw. Utworzono w nim plenerową galerię rzeźb, prezentującą dzieła czołowych międzynarodowych artystów, takich jak Anish Kapoor, Fernando Botero i Marc Quinn.
Przez teren muzeum płynie rzeka Randselva. I właśnie na niej powstał nowy pawilon o nazwie „The Twist”. Oryginalny budynek jest dziełem duńskiej pracowni BIG - Bjarke Ingels Group. Projekt wygrał międzynarodowy konkurs, ogłoszony w 2015 r. Budynek ma 1 tys. m.kw. To długi korytarz, w połowie zakręcający wokół własnej osi. Jest nie tylko nową przestrzenią dla sztuki, ale także mostem łączącym brzegi rzeki. Według słów architektów to „rzeźba, budynek, ścieżka w krajobrazie i most - wszystko w jednym”.
Pawilon jest podzielony na trzy sekcje. Pierwsza jest niska i jej zadaniem jest skupienie uwagi na otaczającym krajobrazie: widoku starej papierni i wciąż zmieniającego się parku. Środkowa część składa się z prostych, niedużych elementów, przesuniętych względem siebie tak, że przypomina stos skręconych książek. Znajdujące się w niej schody niwelują różnice poziomu obu brzegów rzeki, a miejsca do siedzenia pozwolą w spokoju obejrzeć projekcje wideo i wydarzenia sztuki performance. Trzecia sekcja jest trzykrotnie wyższa niż pozostałe i ma być przestrzenią wystawienniczą dla większych dzieł sztuki. Pas okien pokrytych folia zabezpieczającą przed promieniowaniem UV, biegnie od jednego końca budynku do drugiego, a w punkcie środkowym (skrętu) przenosząc się na dach, tworzy świetlik nad galeriami. Elewacja pawilonu jest pokryta panelami ze stali nierdzewnej.
„The Twist” sam w sobie stanowi efektowną formę rzeźbiarską. Projektant Bjarke Ingels zdradził, że pawilon w Jevnaker to jego pierwszy eksperyment z infrastrukturą społeczną: budynkiem, który służy jako most, lub instytucją kultury, która służy jako element infrastruktury. Przy jego tworzeniu architektów zafascynował dramatyczny krajobraz Kistefos - kręta rzeka, zalesione brzegi rzeki i stroma topografia. Stąd też skręcona forma pawilonu.
- Więcej o:
- sztuka
Oceanix City - pływające miasta od Bjarke Ingels Group
Towarowa 22 w Warszawie od BIG - Bjarke Ingels Group [PROJEKT]
Bjarke Ingels i domy dla wszystkich
OSLO: Bjorvika, nowa dzielnica [SZLAKIEM ARCHITEKTURY]
César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote
Galeria EL w Elblągu - galeria sztuki w gotyckim kościele. Otwarto ją w 1961 roku
Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
Mozaika w Kowarach. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!