Partnerzy

Aktualności

Architektura na świecie

Architektura w Polsce

Wywiady

Ikony architektury

Projekty i realizacje

Studio Foster + Partners zaprojektowało stacje szybkiej kolei w Arabii Saudyjskiej

Redakcja Pressland/WG
Dworzec szybkiej kolei w Arabii Saudyjskiej. Proj. Foster + Partners. - Fot. Nigel Young / mat. Foster + Partners

Haramain High-Speed to nowa szybka kolej, łącząca 4 popularne miasta Arabii Saudyjskiej. Nowoczesne stacje kolejowe zaprojektowało Studio Foster + Partners. Składające się z modułów budynki, inspirowane są starożytnymi tradycjami architektonicznymi regionu.

Niedawno otwarto 450-kilometrowy odcinek kolejowy, łączący cztery miasta Arabii Saudyjskiej - Mekkę, Medynę, Dżeddę i KAEC (King Abdullah Economic City). Nowoczesne stacje zaprojektowała uznana brytyjska pracownia architektoniczna Foster + Partners . Cztery stacje  - pomyślane jako bramy do każdego miasta - są inspirowane starożytnymi tradycjami architektonicznymi regionu.

Stalowe kolumny i łuki, podtrzymują ogromny, dający mnóstwo cienia dach. Stacje budowane są z modułów. Każdy, powtarzalny moduł ma 27-metrów. Moduły można ze sobą zestawiać dzięki czemu można z nich "złożyć" zarówno stację przelotową jak i końcową. Można też obiekt rozbudować, w zależności od potrzeb pasażerów. Na sklepionym dachu i ścianach znajdują się niewielkie otwory, przez które światło słoneczne wpada do dworcowej hali,tworząc spokojną, nastrojową i dobrze oświetloną przestrzeń. Rytm  budynku akcentują kuliste żyrandole, zawieszone między łukami. Każda stacja ma inny kolor, odpowiadający tożsamości danego miasta.

Dworzec szybkiej kolei w Arabii Saudyjskiej. Proj. Foster + Partners. - Fot. Nigel Young / mat. Foster + Partners.
Cieszymy się, że połączenie kolejowe Haramain High-Speed ??działa z powodzeniem, sprowadzając pielgrzymów do świętych miast Mekki i Medyny. Projekty nowych stacji koncentrują się na komforcie pasażerów, a jednocześnie budują poczucie ekscytacji i podziwu, które są nierozerwalnie związane z ideą podróży

- powiedział Luke Fox, szef Studio Foster + Partners.

Stacje zaprojektowano tak, aby mogły obsługiwać do 20 000 pasażerów na godzinę w szczycie komunikacyjnym. Pociągi jeżdżą z maksymalną prędkością 300 kilometrów na godzinę, a czas podróży między Mekką a Medyną wynosi teraz  2 godziny i 20 minut. Wszystkie nowe stacje dobrze połączone z miejskimi środkami komunikacji - metrem i autobusami.

Dworzec szybkiej kolei w Arabii Saudyjskiej. Proj. Foster + Partners. - Fot. Nigel Young / mat. Foster + Partners



Udostępnij

Przeczytaj także

Dworzec Metropolitalny w Lublinie z I Nagrodą na World Architecture Festival w Singapurze!
Wieżowiec Derżprom w Charkowie. Perła konstruktywizmu zniszczona przez Rosjan
Park Akcji „Burza” pod Kopcem Powstania Warszawskiego najlepszą przestrzenią publiczną w Europie. Mamy European…

Polecane

Daniel Libeskind projektuje Muzeum Ludzkości w Kenii. Budynek jak wielki stalagmit
Daniel Libeskind projektuje Muzeum Ludzkości w Kenii. Budynek jak wielki stalagmit
Jak pustynia i wydmy - Daniel Libeskind zaprojektował muzeum w Chile

Skomentuj:

Studio Foster + Partners zaprojektowało stacje szybkiej kolei w Arabii Saudyjskiej

Ta strona używa ciasteczek w celach analitycznych i marketingowych.

Czytaj więcej