César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote
Gdyby nie César Manrique (1919-1992), wulkaniczna wyspa Lanzarote w archipelagu Wysp Kanaryjskich wyglądałaby dziś zupełnie inaczej. To właśnie jemu temu hiszpańskiemu malarzowi, rzeźbiarzowi i architektowi zawdzięczamy niezwykły charakter wyspy.
César Manrique urodził się w Arrecife - największym mieście Lanzarote. W czasie hiszpańskiej wojny domowej był ochotnikiem w siłach generała Franco. W 1939 roku wrócił na wyspę, a 3 lata później w rodzinnym mieście zorganizował pierwszą wystawę. Zainteresowany abstrakcją, będący pod ogromnym wpływem Picassa i Matisse'a artysta, w 1945 roku rozpoczął studia w Academia de Bellas Artes de San Fernando w Madrycie. W 1964 roku wyjechał do Nowego Jorku. Zaprzyjaźnił się z kubańskim artystą Valdo Diaz-Balartem. To w Nowym Jorku poznał Nelsona Rockefellera, który stał się wielkim miłośnikiem i mecenasem jego sztuki. Prace Césara Manrique wystawiane były prestiżowych galeriach - Muzeum Guggenheim i Catherine Viviano.
W 1968 roku Manrique wraca na rodzinną wyspę na stałe. Rozpoczyna pracę nad swoim najważniejszym, najbardziej osobistym projektem - zachowania oryginalnego charakteru Lanzarote, naturalnego wplecenia sztuki w krajobraz. César Manrique dążył do zachowania tradycyjnego, niskiego budownictwa i określonego ładu przestrzennego. Był wrogiem masowej turystyki. Uważał, że krajobraz powinien pozostać naturalny, bez sztucznych elementów, bez reklam.
Jako architekt projektował z założeniem integracji budynku/obiektu z przyrodą. Dla siebie stworzył dom w korycie wyschniętego potoku. Parter domu został wbudowany w skalne jamy, które powstały po wybuchu wulkanu. Dziś w domu znajduje się fundacja jego imienia. To właśnie artyście zawdzięczamy ogród kaktusów w nieczynnym kraterze, salę koncertową wewnątrz skalnej groty oraz taras widokowy wpisany w klif. Struktury te pomimo swojego rozmachu wkomponowane są w krajobraz, zgodnie z prostą zasadą „dom musi być biały i niższy niż palma". Manrique sprawił, że Lanzarote to miejsce szczególne, bez wielkich hoteli nastawionych na masową turystykę, bez tablic reklamowych, za to z tradycyjnym budownictwem oraz Wind Toys, rzeźbami ruszającymi się na wietrze.
Obecny, wręcz dziewiczy wygląd wyspa zawdzięcza jego działalności. Zapalił mieszkańców i lokalnych urzędników do wyznawania jego idei i miał na wyspie ogromne poparcie. Jego wpływ doprowadził do wyburzenia wielkiego kompleksu hotelowego wybudowanego wbrew lokalnemu prawu. W roku 1978 został uhonorowany Światową Nagrodą w Dziedzinie Ekologii i Turystyki.
- Więcej o:
- sztuka
Maison de Verre w Paryżu. Dom za szklaną kurtyną [IKONY ARCHITEKTURY]
Kunsthofpassage w Dreźnie - Pasaż Artystycznych Dziedzińców
NAWA - pawilon rzeźba na wrocławskiej Wyspie Daliowej
Najlepszy budynek świata stoi w Barcelonie
César Manrique - architekt, który zaprojektował Lanzarote
Galeria EL w Elblągu - galeria sztuki w gotyckim kościele. Otwarto ją w 1961 roku
Mozaika w Kowarach. Dywan z tysięcy kolorowych płytek jest piękny!
W Warszawie powstał mural wspierający gastronomię